Една извънредна новина ни залива от ден - за поцинкованите кофи в центъра Пловдив

Автор: Plovdiv Now 2489
Една извънредна новина ни залива от ден - за поцинкованите кофи в центъра Пловдив

Една извънредна новина залива социалните медии от ден -  как някакви си артисти взели, че експонирали във Форум  Запад цинкови кофи и нарекли това инсталация. Та се започна едно плюене, та се започнаха едни въпроси кой, как и кога е разрешил, кой, как, кога и колко е платил!

В  тази активна говорилня правят впечатление три тревожни констатации – първо, цялата кампания идва близо месец след събитието, защото инсталацията с кофите на Севдалина Кочевска бе част от Седмицата на съвременното изкуство , проведена в Пловдив в периода от 11 до 18 септември. Второ, тя е подета от политическа партия „Кауза Пловдив” в навечерието на официалното откриване на предизборната кампания. Трето – същата тази политическа партия „Кауза Пловдив” е гласувала средствата за провеждането на същата тази Седмица на съвременното изкуство в Общинския съвет на Пловдив.  

Много е тревожно, когато дискусията за културата се води в контекста на политиката, защото е непродуктивна, с нулев ефект. Още повече – несъстоятелно е, когато слагаш за рупор на тази дискусия Константин Георгиев.  Да ме прости общинският съветник, но не съм го виждала на нито едно културно събитие, на което съм присъствала - било то „ниско” модерно изкуство, било то „висок” театър, концерт, опера, премиера на книга. Да вметна – това важи и за други общински съветници.

Тази е причината всеки политически скок на терена на културата да изглежда несъстоятелен, преднамерен и със скрити подбуди, пише PlovdivTime.bg.

В официалното запитване „Кауза за Пловдив” се позовава на сигнал от граждани. Чудесно е, но в същото време възниква още един въпрос – защо този сигнал идва точно сега, защо не е внесен на сесията преди две седмици, когато би бил по-резонен и навременен?

Затова „скандалът” с поцинкованите кофи придоби горчив предизборен вкус с усещане за цензура. Може би „Кауза Пловдив” са новите експерти, които ще решават кои културни проекти си струват и кои няма да влязат в Културния календар на града? Жалко, че всичко това се случва в полето на артистичната гилдия на Пловдив, която – повярвайте, не си разпределя милиони под масата, защото ги няма, не отправя внушения, защото не е част от нечии интереси. Опитва се да прави изкуство въпреки всички и всичко! Кой какво харесва е съвсем друга тема!

Прилагаме писмото на „Кауза Пловдив”, мнението на куратора на Седмицата на съвременното изкуство Йоханес Артинян и отговора на Община Пловдив:

"КАУЗА ПЛОВДИВ": С какво поцинковани кофи популяризират културата на град Пловдив

Питане до кмета Здравко Димитров ще отправи общинският съветник от Коалиция „Кауза Пловдив“ Константин Георгиев на утрешната сесия на Общинския съвет. Поводът е проект, финансиран от културната програма на Община Пловдив, изразяващ се в поставяне на 130 поцинковани кофи на разкопките на „Форум Запад” до Централна поща.
 
"Поводът е проект, финансиран от културната програма на Община Пловдив, изразяващ се в поставяне на 130 поцинковани кофи на разкопките на „Форум Запад” до Централна поща. „Целта на Община Пловдив е опазване културното наследство и памет, обогатяване на културната идентичност, развитие на творческия потенциал и капацитети, подобряване на достъпа до култура на жителите на общината, насърчаване на обмени и партньорства на местно, национално и световно ниво, създаване конкурентноспособни културни продукти, развитие на изкуството, творческите и културни индустрии и културния туризъм, популяризиране на българската култура по света. Това задължение на Община Пловдив е изрично установено в чл. 1 от Наредбата на Общински съвет Пловдив за реда и условията за финансиране на инициативи в сферата на културата, част от календара на културните събития на Община Пловдив.“, се казва в питането на Константи Георгиев.
 
„Възмутени граждани сезираха групата на Коалиция „Кауза Пловдив“, че от общинския бюджет се финансират проекти, нямащи културна стойност и не кореспондиращи на духа и културата на града ни. Това е поредният проект, будещ възмущение у пловдивчани. В тази връзка считам, че кметът трябва да отговори на следните въпроси: Каква е идеята на този проект; С какво поцинкованите кофи популяризират град Пловдив и неговата култура; Смятате ли, че Община Пловдив е изпълнила задължението си за популяризирането на българската култура по света и за създаване конкурентноспособни културни продукти по Наредбата на Общински съвет чрез одобрението и финансирането на този проект; Кой е одобрил този проект; Каква сума е изплатила Община Пловдив и на кое физическо или юридическо лице за горецитираното събитие“ - коментира общинският съветник от групата на Коалиция „Кауза Пловдив". Той изрази надежда, че през следващата година, Община Пловдив ще представи на своите жители и гостите на града най-после стойностна, разнообразна и обогатяваща културна програма.

ПОЗИЦИЯ НА КУРАТОРА НА СЕДМИЦАТА НА СЪВРЕМЕННОТО ИЗКУСТВО ЙОХАНЕС АРТИНЯН: Марсел Дюшан и Йозеф Бойс биха подскочили от радост

Повод за написването на този пост е питането до кмета Здравко Димитров на общинският съветник от Коалиция „Кауза Пловдив“ Константин Георгиев. Този публичен документ визира конкретно инсталацията на Севдалина Кочевска реализирана в рамките на седмица на съвременното изкуство 2021 „ CONTEXTUS“.
Който има интерес може да прочете пълня текст в мрежата, може да ме упрекнете в пристрастност, с основание ????, но няма слагам връзка към документа тук.
Цитат от документа (повярвайте, не е изваден от контекста):
„Възмутени граждани сезираха групата на Коалиция „Кауза Пловдив“, че от общинския бюджет се финансират проекти, нямащи културна стойност и не кореспондиращи на духа и културата на града ни. Това е поредният проект, будещ възмущение у пловдивчани. В тази връзка считам, че кметът трябва да отговори на следните въпроси:
• Каква е идеята на този проект
• С какво поцинкованите кофи популяризират град Пловдив и неговата култура
• Смятате ли, че Община Пловдив е изпълнила задължението си за популяризирането на българската култура по света и за създаване конкурентноспособни културни продукти по Наредбата на Общински съвет чрез одобрението и финансирането на този проект
• Кой е одобрил този проект
• Каква сума е изплатила Община Пловдив и на кое физическо или юридическо лице за горецитираното събитие“.
Тази смела гражданска инициатива-запитване естествено бе тиражирана от медиите и мултиплицирана в социалните мрежи от ангажирани симпатизанти и граждани. Коментарите и квалификациите се движат общо взето в диапазона от „Мафия“ през „Джендърски проекти“ до „Пази Боже!“. Липсват обаче реакции или аналогии с „Конспирации“ и „Ваксинации“ ... поне до този момент.
Марсел Дюшан и Йозеф Бойс биха подскочили от радост, но аз, като куратор на изложбата се чувствам длъжен да отговоря на част от въпросите към които имам отношение.
Първо едно въведение.
„Седмица на Съвременното Изкуство“ в Пловдив, една от най-значимите прояви в художествения живот в България с 27 издания до сега. Таз годишното издание е организирана от Центъра за Съвременното Изкуство Пловдив в партньорство с Община Пловдив, Гьоте-институт, Национален фонд „Култура“, Градска художествена галерия – Пловдив.
Повече за историята и целите на центъра тук - http://arttoday.org/history/Сега отговорите по точки:
 
1. „Каква е идеята на този проект“.
 
Изкуството или казано по-непретенциозно „художествените намеси“ в публична градска среда са сред най-ранните форми на човешка артистична дейност. Практически рисунките в пещерите (пра-пра родителите на днешните графити) са били някаква форма на публично общуване чрез изкуство. Хронологически те предхождат приетите днес за класически галерийни и музейни формати. Модерното или по-точно съвременното разбиране на понятието датира от средата на 20-век. Две от основни характеристики на този тип проекти са демократичността и социалната им ангажираност. В този контекст термините демократично и социално следва да се разбират в най-широкия им смисъл. Тази година се навършват 100 г. от рождението на един от най-влиятелните и значими творци на 20 век - Йозеф Бойс. Художествените намеси в публичното пространство директно и/или опосредствено влияят и променят социалната среда. Именно тази тяхна характеристика е в основата на идеята за проекта CONTEXTUS.
 
Инсталацията на Севдалина Кочевска е част от общия проект. Ето и извадка от авторовата концепция:
 
„В тази работа за мен античният стадион е кладенец и символ на културното ни наследство. Кофите са "инструментът" свързващ минало, настояще и бъдеще. Огледалата, в които зрителят вижда себе си, небето и заобикалящата го среда са бъдещето.
 
Йозеф Бойс често използва в инсталациите си празни консервни кутии, визуално напомнящи на поцинкованите кофи в моята работа. Няма да има написана концепция към инсталацията. Ще оставя зрителят да мисли или просто да наблюдава, както е правил и Бойс.
 
2. „С какво поцинкованите кофи популяризират град Пловдив и неговата култура“.
 
Кратки отговор е: С нищо. „Поцинкованите кофи“ с нищо не популяризират град Пловдив и неговата култура.
Но инсталацията на Севдалина Кочевка, в която кофите са елемент и изложбата като цяло определено имат значение за утвърждаването на града, като модерен арт център.
 
Благодарение именно на появи, като „Седмицата на съвременното изкуство“ Пловдив е разпознаваем в този контекст.
Подхода на авторката по същество е класически „Ready-made”. Този „похват“ е използван широко в съвременното изкуство вече повече от 100 г. Световни галерии и музеи имат в колекциите си произведения ползващи тази „техника“.
 
За повече информация - https://www.moma.org/collection/terms/readymade
 
3. “Смятате ли, че Община Пловдив е изпълнила задължението си за популяризирането на българската култура по света и за създаване конкурентноспособни културни продукти по Наредбата на Общински съвет чрез одобрението и финансирането на този проект“
 
Определено ДА. Но аз не съм общината, а въпроса е някак лично отправен към нея.
 
4.“Кой е одобрил този проект“.
 
Първо съм го одобрил аз, като куратор на тазгодишното издание на проявата. След това проектите са съгласувани с комисия в Общината.
 
5. „Каква сума е изплатила Община Пловдив и на кое физическо или юридическо лице за горецитираното събитие“.
Проектът е кандидатствал и е класиран по програма „Фестивали и значими събития“ на Община Пловдив. Входящ номер - Вх.№21СДР-209-1/16.09.2021 г. Информацията е публична. Трябва изрично да се подчертае, че това финансиране се гласува от Общинския съвет. ПроектЪТ е финансово подкрепен и от Гьоте-институт и Национален фонд „Култура“.
 
ПЛАМЕН ПАНОВ, ЗАМ.-КМЕТ ПО КУЛТУРА: В Общинския съвет трябва да спорим за политики в сферата на културата
 
Във връзка с отправеното питане от страна на г-н Константин Георгиев, общински съветник от „Кауза Пловдив“ на днешната сесия, използвам личния си профил, за да споделя позиция по поставените въпроси. Позицията ми ще бъде оформена като отговор съгласно правилника на Общински съвет – Пловдив и ще бъде представена на следващата общинска сесия.
Винаги съм бил щастлив, когато в Общинския съвет водим дебати на тема култура. Считам, че именно съветът трябва да бъде арената, на която трябва да спорим - но за политики в сферата на културата, а не за художествените качества на дадено изкуство или културен продукт. Мнението за стойността на културния продукт могат да го дават творците и експертите, а не политическите фигури. Това е грешка, която и в исторически план, неведнъж е водила до катастрофални последствия.
 
Всички сме наясно, че има различни видове изкуства – архитектура, литература, сценография, фотография, музика, танц, театър. Изкуството на съвремието борави със средства и език, които отговарят на днешния ден, на темпото на живот, на заобикалящата ни среда, на променящия се свят. Животът променя изкуството и неговото възприятие и от векове именно творците са двигателите на цивилизационното развитие, следвайки своята интуиция за новото и важното. В днешно време и тук творецът е свободен да ползва всичко от това, за да се изрази. Традицията е нещо чудесно и ценно, но това не означава да я ползваме като ръжен срещу всички новости. Тя е ценност, която се пази и почита, не се ползва като инструмент за политически нападки.
 
Съвременното изкуство има своята публика, то обича нестандартните пространства, провокацията, взаимодействието с хората. Пловдив е толкова динамичен и обичан културен център, посещаван от близо и далеч, именно защото нито едно от изкуствата не е изключено от приоритетите на общинската политика. Неслучайно кметът Здравко Димитров в предизборната си кампания през 2019 г. застъпи мотото „Пловдив – център на изкуствата“, като това означава - на всички изкуства, без изключение.
 
Силно вярвам и ще продължа да отстоявам като заместник- кмет тезата, че в първата българска Европейска столица на културата трябва да се създават условия за развитие, не на цензура, а на изява, на свобода, за всички изкуства, както и да се развиват и възпитават различни публики. Да твориш в сферата на изкуствата значи свобода.
 
Сега още по-конкретно по поставените въпроси.
 
Каква е идеята на този проект?
 
Идеята на проекта „27-мо издание на Седмица на съвременното изкуство 2021“, както и на инсталацията „Връзки“, която е част от него, може да бъде прочетена на следния линк: - https://bit.ly/3iYh1K9
 
С какво поцинкованите кофи популяризират град Пловдив и неговата култура?
 
Поцинкованите кофи в конкретния случай са средство, с което авторката е избрала да се изрази. В езика на съвременното изкуство те имат стойност например на скулптурен обект. Те са модули от едно цялостно произведение – намеса в градската среда, която превръща тази среда в още по-атрактивно и интересно за публика и минувачи място. Конкретното произведение - инсталацията „Връзки“ на Севдалина Кочевска - е част от едно традиционно за Пловдив събитие, каквото е „Седмицата на съвременното изкуство“. За своята 27-годишна история събитието е успяло да спечели завидна популярност на Пловдив в средите на съвременното изкуство и култура като единственото в страната толкова дълго просъществувало годишно събитие, популяризиращо най-новото в изкуството. „Седмицата на съвременното изкуство“ има своята пъстра история с участия на едни от най-известните световни творци и редица международно утвърдени български и световни куратори. Приносът ѝ за популяризирането на Пловдив като културна дестинация не е по-малък, от което и да е друго традиционно пловдивски културно събитие, за което се сещате.
Призовавам да се отнасяме с уважение към труда на творците, кураторите и организаторите. Това, доколко харесваме или не техните произведения, е въпрос на личен вкус и избор и не следва да води до генерални изводи или нападки. Днес казваме, че „поцинкованите кофи“ нямат „културна стойност“, утре ще кажем това за някоя живописна картина, за някоя скулптура. Така, както твърдим, че Триумфалната арка е просто облечена с парцали, а пред Галерия „2019“ стои нарисувано парче бетон, можем да продължим да съдим всичко излязло от ръцете на творец. Къде е границата? Ако говорим за популяризиране на градовете обаче, вижте какво правят проектите на Кристо. Стотици хиляди се стичат да ги видят. Много хора, също будни граждани ми се обадиха и казаха, че тази година „Седмицата на съвременното изкуство“ е била изключително силна.
Смятате ли, че Община Пловдив е изпълнила задължението си за популяризирането на българската култура по света и за създаване конкурентноспособни културни продукти по Наредбата на Общински съвет чрез одобрението и финансирането на този проект?
Цитирането на текстове от подзаконов нормативен акт трябва да бъде обективно в контекста на документа, а не избирателно в защита на конкретна теза. В случая, текстът от Наредбата за реда и условията на финансиране на инициативи, част от Календара на културните събития на Община Пловдив, защитава съществуването на Компонент 2 „Мобилност“, благодарение на който Община Пловдив подкрепя пловдивски творци да пътуват извън България и да представят своето изкуство. И затова Пловдив е единственият град, който подкрепя, както пътуването на творци и творчески колективи, така и транспорта на карго, за да могат пловдивски инициативи да се реализират в чужбина.
Кой е одобрил този проект?
Проектът „Седмица на съвременното изкуство“ е одобрен от две комисии -
„Комисия по допустимост“ и „Комисия по оценка на проекти“, чиито функции са описани в цитираната наредба.
Каква сума е изплатила Община Пловдив и на кое физическо или
юридическо лице за горецитираното събитие“ ?
Бюджетът за реализиране на проекта „Седмица на съвременното изкуство“ и всички нейни инициативи, публични акции, прожекции, инсталации, изложби, случили се в периода 11.09.-18.09.2021, е на стойност 31 660 лв. Бюджетът на проекта е неразделна част от утвърдения от Общински съвет – Пловдив, Календар на културните
събития на Община Пловдив за 2021г. Календарът е публично достъпен на сайта на
Община Пловдив.
В заключение искам да приканя уважаваните общински съветници да водят дебата за културата в по-близък контакт с творците на Пловдив. Те най-добре могат да изразят своите идеи, да ги обяснят и защитят.

Подобни новини

Вашият коментар през Facebook

Новини

Изпрати новина