На 15 март отбелязваме Световния ден на потребителите. Той се провежда под егидата на Потребителския интернационал – Consumers International – организация, в която членуват над 200 неправителствени потребителски организации от цял свят.
Според последните проучвания по света има над 23,1 милиарда смарт продукти – близо три пъти повече от жителите на планетата, съобщават от Consumers International. Сред най-популярните интелигентни продукти са смартфоните, игровите конзоли, „умните“ телевизори и играчки, гривните, свързани със здравословното ни състояние и системите за интелигентно управление на колите.
За първи път Световният ден на потребителите е отбелязан през 1983 г., когато са представени „Насоки за защита на потребителите“ пред Департамента по икономически и социални въпроси на ОНН.
На Световния ден на потребителите трябва да напомним техните основни права при закупуването на стоки и ползването на услуги, както и да ги насърчим да бъдат взискателни към търговците и техните предложения, а също и нетърпими към проявите на нелоялност и некоректност, които ги засягат.
На този ден за първи път са формулирани основните права на потребителите:
Правото на безопасност.
Правото на информация.
Правото на избор.
Правото да бъдеш чут.
През годините с развитието на икономиката, глобализацията, отварянето на границите на държавите и свободното движение на стоки и услуги, нараства и значението на потребителската защита. Потребителите в Европейския съюз получават все повече права:
Правото на образование по въпроси, отнасящи се до защитата им.
Право на неподвеждаща реклама.
Право дефектните стоки да бъдат ремонтирани или заменени.
Право на договори без неравноправни клаузи.
Право за връщане на стоки, закупени от разстояние, в срок от 14 дни.
Право на безплатна помощ от Европейските потребителски центрове за проблеми с търговци в чужбина.
Правото на сдружаване.
Всички тези права и редица други са гарантирани за потребителите от Европейския съюз посредством развитието на нормативната база и действащи контролни органи. Тяхната реализация е подпомогната от усилията на неправителствени организации и браншови сдружения.