От ръководството на УМБАЛ „Св. Георги” излязоха с позиция след публикацията на Илияна Захариева във Фесйбук след смъртта на баща й. Тя разказа за кончината на баща й, който издъхна в пловдивската инфекциозна болница. От ръководството на болницата заявиха, че лекарите са направили всичко по силите си, за да спасят баща й. Въпреки това ще се направи проверка на цялата хронология на разказа й. От лечебното заведение излязоха и с апел към медиите.
Ето и цялото съобщение, без редакторска намеса
Участници сме в безпрецедентни събития, които поставят на изпитание волята, морала и чувствата на всички ни.
Ръководството на УМБАЛ „Свети Георги“ ЕАД, гр. Пловдив апелира към всички медии да бъдат по-внимателни и предпазливи при излъчването или използването на изявления и материали от социалните мрежи, често съдържащи директни нападки и крайно негативни оценки към дейността на лечебни заведения и работещите на първа линия с COVID-19.
Повод за обръщението ни е публикация в „24 часа“ от 13 ноември 2020 г., чрез която се дава медийна гласност на изявление, направено във „Фейсбук“ от г-жа Илияна Захариева - мениджър на голямата телекомуникационна компания А1, загубила баща си по време на лечението му в УМБАЛ "Свети Георги". Лечебното заведение направи всичко, за да бъде спасен животът на г-н Захариев, категорични са лекарите. Независимо от това, по конкретния казус тече проверка, с която се проследява цялата хронология и всички детайли, споменати в публикацията на г-жа Захариева.
Съчувстваме на всички, които в условията на пандемията загубиха любими хора и изказваме най-искрените си съболезнования.
Много хора в състояние на афект са склонни да търсят причините за своята тъга или страдание в това, което на пръв поглед е най-лесно да им осигури обяснение, без преди това да са потърсили фактите и без да отдават значение на последствията, които техните обвинения и думи биха имали за други. Често дори хората не осъзнават, че със своите осъдителни оценки и обръщения защитават само собственото си его, както и че техните послания могат лесно да бъдат използвани с деструктивна или манипулативна цел. Разбираме, че е важно пациентите и техните близки да споделят свои опасения и дори възмущение, когато са почуствали болка или са били засегнати техните права или интереси.
Непремерените репортажи и медийни публикаци обаче могат да допринесат за обезсърчаването на и без това изтощените лекари и здравни работници. В тази тежка ситуация ние, специалистите от лечебните заведения, трябва да се справим заедно с пациентите и техните близки, а не да се противопоставяме един на друг.
Съзнаваме, че тази епидемия поставя на изпитание цялото общество, защото като човешки същества всички сме загрижени за своите родители, близки и приятели. Всички трябва да разберат че сме във война! Война с вируса, война със страха, война за човешки животи! Да, болниците може и да приличат на „лазарети“, но нали целта е да помогнем на колкото може повече хора! Няма лекар, който да не желае пациентът му да оздравее. Няма лекар, който щади себе си лишавайки от грижа болния.
Тъжно е когато си направил всичко възможно, но изходът не е добър! Питаш се защо, какво пропуснах, можеше ли още нещо да бъде направено, закъснях ли, сбърках ли с оценката? Никой не може да бъде равнодушен пред смъртта! Ние носим тази травма, тази болка заедно с близките! Един от най-тежките данъци се заплаща от медиците и здравните работници на първа линия, които са изложени на огромен стрес и изключително висок здравен риск, и работят свръхсилите си. Доверието, градено с много усилия и старание, не бива да бъде разрушавано с лека ръка. Не се съмняваме в необходимостта от информиране на обществото, но за нас е много важно информацията да бъде достоверна. Защото това, което се лесно руши, невинаги може да бъде възстановено!