Таксиметрови шофьори и автобусни превозвачи излизат на протест

Автор: Plovdiv Now 5340
Таксиметрови шофьори и автобусни превозвачи излизат на протест

Автобусните превозвачи и таксиметровите фирми излизат на протест на 25 ноември, обявиха на съвместна пресконференция от бранша. Причината за тяхното недоволство е, че не се прие инкриминиране на незаконните превози. 

Припомняме, че от ГЕРБ входираха предложения, които предвиждаха затвор и конфискация на превозно средство и имущество за всички, които извършват незаконни превози, ала президентът Румен Радев наложи вето, което не беше преодоляно при разглеждане в Народното събрание. Мотивите бяха, че така ще пострада споделеното пътуване - това обаче бе опровергано от превозвачи и таксистите. Към момента с отпадането на текстовете остава само административна санкция, която обаче по думите на бранша не се налага заради липса на контрол, пише trafficnews.bg

"25 ноември, сряда, обявяваме протест на всички автобуси и таксиметрови автомобили. Ще се придвижим към площад "Батенберг" за митинг от 10 до 12 часа. С този протест ще покажем червен картон на държавата, ако един път завинаги не направи необходимото, за да може да има затвор за нерегламентираните шофьори, водачи и превозвачи и конфискация на нерегламентираните автобуси, бусове и автомобили. Ние ще започнем да возим като тях, защото ни писна цял живот да се борим с такива, които се правят на по-хитри", посочи Кирил Ризов, председател на СНЦ „Съюз такси".

Искаме да се защити човешкият живот и да се пресече нелегалната конкуренция, обосноваха се асоциациите. По думите им дейността на сивия сектор е обществено опасна, тъй като за зачестили пътните инциденти с такъв нерегламентиран превоз. 

"Неизбежно е да се криминализира, за да се сложи край на нерегламентираните превози. Никой не споменава в залата, когато защитаваха сивата икономика, че през последните години има над 70 души потърпевши. Загинаха две млади момичета по пътя за Банско, отново при такова пътуване. В крайна сметка генералната превенция в Наказателния кодекс е важна и има далеч по-маловажни неща, за които се налагат строги наказания. Тук говорим за човешки живот" посочи Себатин Исмаилов от автобусните превозвачи. 

Над 50 групи в социалните мрежа с повече от 100 000 членове ежедневно организират и осъществяват стотици превози дневно. 

"2/3 от обявите са за класическо споделяне на разходите - делене на горивото между всички пътуващи и шофьора. Така няма икономическа облага и това наистина е споделено пътуване, което няма да бъде санкционирано. 1/3 от обявите в групите обаче а повтарящи се ежедневни пътувания с едни и същи имена и превозни средства, които осъществяват около 400 нерегламентирани курса дневно", посочи Георги Атанасов от Националното движение на конфедерацията на автобусните превозвачи.

По думите на Атанасов така дневно около 1000 човека пътуват с нерегламентиран превоз. Според него обаче по отношение на международните превози ситуацията е още по-сериозна. 

"Ако в България две трети от обявите казват, че има 2-3 свободни места, то в чужбина има цели бусове и непрекъснато има обяви, гласящи превозваме пътници, пари, багаж и животни. Това прилича ли ви на законен, споделен превоз? 90% е дялът на сивия сектор при международните пътувания", посочи Атанасов. 

Той поясни, че повече от 90 общини вече нямат обществен транспорт, защото пътниците са обхванати от сивия сектор и няма икономическа сметка да се извършват. Това наложило и фалити на много превозвачи, като по думите им браншът се е свил от 3000 фирми до 700 в страната. 

От бранша са категорични, че има страшно много изисквания, които покриват. Плащат огромни такси и данъци, шофьорите им са с всички необходими документи, като премината психологическа годност, всички пътници имат застраховка. 

"Има ясна дефиниция на това какво е да има търговска дейност, да се генерира печалба от тези превози и да се поделят разходи. При нас хората, които извършват нерегламентиран превоз, го правят за бизнес. Има приложение с много потребителите и дори не се крият", посочиха от бранша, визирайки дейността на "Максим", която бе забранена от КЗК, но тече обжалване, а междувременно те функционират. 

И към момента има приложима глоба за шофьорите, но не и за организаторите на този тип дейност. В Наказателния кодекс е предвидено, че "Който упражнява професия или занаят, без да има съответната правоспособност", се наказва със затвор до 1 година, а при рецидив - до 5 години.  Има и глоби от 13 до 33 хиляди лева. Наказани по този състав обаче няма. 

Заради протеста ще бъдат отменени международни пътувания и редица обществени линии у нас. Има и идея докато  не се приеме текстът в Наказателния кодекс за инкриминиране на незаконните превози, всички автобуси и таксита да спрат работа. 

Превозвачите обещаха, че няма да спрат превозите на лекари и учители и ще ги извършват безплатно. 

Подобни новини

Вашият коментар през Facebook

Новини Trafficnews logo

Изпрати новина