Родители с жалби заради задачи на Олимпиада по математика в Пловдив: РУО се срещна с тях

Автор: Plovdiv Now   1444
Родители с жалби заради задачи на Олимпиада по математика в Пловдив: РУО се срещна с тях

Родители на участници в Общинския кръг на Олимпиадата по математика за четвъртокласници в Пловдив негодуват срещу задачите, които са били поставените на децата им. Те обвиниха организаторите в нарушаване на регламента на състезанието и в поставяне на прекалено трудни въпроси, които не отговарят на образователното ниво на децата. В центъра на дискусията се оказаха задачите за първоначалния кръг, които родителите считат за прекалено сложни, дори изискващи знания, които излизат извън материала за 4-ти клас. 

Те изтъкнаха, че задачите не са съобразени с образователната програма на 4-ти клас. Според тях подточка „б“ на задача 1 изисква аналитично мислене за съставяне на числов израз — умение, което не е част от учебния материал за 4-ти клас и е допустимо единствено за задача 3. Освен това, задача 3 включва знания, които са извън обхвата на програмата за 4-ти клас и съответстват на материала за 5-ти клас. Родителите настояват тези разминавания да бъдат отчетени, като настояват за признаване на задачата като решена за всички ученици от Пловдив и присъждане на пълен брой точки за тях.

Според тях такива несъобразени с нивото задачи могат да накърнят шансовете на деца, които се подготвят за прием в Математическите гимназии, които приемат резултатите от тези състезания. Родителите отбелязаха, че задачите за Общинския кръг в Пловдив са по-трудни в сравнение с тези, които са били поставени в други градове, като София. Според тях това означава несправедливи сравнения между учениците и ги поставя в неравнопоставено положение при кандидатстването в гимназии с ограничени места.

Пред репортер на TrafficNews началникът на РУО-Пловдив Иванка Киркова обясни, че днес е провела среща с родителите и е изслушала притесненията им. Тя заяви, че организаторите на Олимпиадата са действали стриктно в рамките на регламента, съгласно указанията на Министерството на образованието. Според нея, задачите, които са били предложени, са преминали през процедура за одобрение от комисия, състояща се от квалифицирани учители по математика от различни училища. Комисията е имала за задача да предложи въпроси, които да отговорят на принципите на Олимпиадата, като същевременно да бъдат интересни и стимулиращи за учениците.

Киркова посочи, че всеки член на комисията, включително и родителите, има право да изрази мнение, но в крайна сметка решенията се взимат от експертите по математика, които имат дългогодишен опит и квалификация. Тя подчерта, че задачите за всяко състезание се съставят в съответствие с нивото на подготовка на учениците и че Министерството не поставя конкретни изисквания за това какви точно задачи да се задават.

Според нея, всяка област има собствена комисия, която изготвя задачите, и няма обмен на информация между различните комисии. Това води до ситуации, в които задачите могат да варират по трудност в различните региони. Въпреки това, тя отбеляза, че МОН не е променило регламента, за да осигури еднакви задачи за всички ученици в страната, въпреки че е имало предложения от нея в тази посока.

Тя също така посочи, че Пловдив не е изолиран случай и че в други региони, като София, също са имали подобни проблеми с задачите, които се поставят на Олимпиадата през миналата година. Тя заяви, че ще изпрати ново предложение към Министерството за въвеждане на еднакви задачи за цялата страна, но призна, че крайното решение ще бъде взето от институциите и няма как РУО-Пловдив да наложи промени.

Началникът на РУО-Пловдив подчерта, че целта на Олимпиадата не е да бъдат поставени "капани" на учениците, а да се мотивират и стимулират тяхното аналитично мислене и креативност. Киркова също така обясни, че подготовката на учениците е различна в различните училища и школи и не може да се очаква, че всички участници ще имат еднакво ниво на подготовка. Тя призова родителите да приемат новите подходи към математическото образование, които се ориентират към развитието на функционалната грамотност и креативността на децата, като част от подготовката за бъдещи международни тестове като PISA.

Подобни новини

...

Новини Trafficnews logo

Изпрати новина