Община Пловдив най-сетне вписа на хартия купищата намеренията да поддържа зелената система на града по-строго и организирано. Изготвена е нова по-подробна наредба за управление на растителността, която е публикувана за обществено обсъждане.
Документът цели да актуализира правилата, по които ще се планират, изграждат, поддържат и защитават зелените площи, а мотивът за промяната е необходимостта от баланс между строителството и опазването на екологичните ресурси, казват от Общината.
Правилата за инвеститорите се променят
Новата наредба е поставила на водещо място промените, които ще засягат строителството в Пловдив. Предвиждат се по-сурови правила в случаите, в които се налага дървета да бъдат изсичани заради нови сгради, ремонти на пътища и дори изграждане на паркове.
Една от най-съществените промени е увеличението с 20% на обезщетенията, които се заплащат при премахване на дървета и храсти. Според общината тарифата за това не е променяна от десетиление, а мярката цели да ограничи практиките, при които съществуващи дървета се премахват заради строителни намерения. Предвидени са дори случаи, в които инвеститорите няма да могат да секат дървета. Нещо повече – освен обезщетението за всяко отсечено дърво, инвеститорът ще е задължен да извърши компенсаторно засаждане – или чрез изграждане на нова зелена площ на общински терен, или чрез осигуряване на посадъчен материал за общината.
Последващ контрол
За първи път Наредбата предвижда ясен механизъм за последващ контрол върху инвеститорите. До пет години след завършването на строежа общински служители ще извършват регулярни проверки дали се поддържа засадената растителност и дали е изпълнено компенсаторното озеленяване, когато то е било предписано. Ако през този период растителността загине по вина на инвеститора, той ще е длъжен да я подмени. Освен това нови сгради и комплекси няма да се сдобиват с Акт 16, докато не отговарят на всички нови изисквания на Общината, става ясно от проектонаредбата.
Намеренията на Община Пловдив да поддържа актуална електронна картотека на зелената система на града намират специално място в проектонаредбата.
От страниците ѝ става ясно, че Дирекция „Опазване на околната среда“ ще пази и поддържа общ регистър за всички дървета на територията на града, като администрацията ще ходи на проверки и ще допълва данни за съвествуващите видове. Този регистър ще обхваща всички дълготрайни дървета, включително ценните и редките видове, без значение дали се намират на общинска или частна собственост. В електронната картотека ще се вписват видът, местоположението, състоянието, собствеността и всички данни, важни за опазването.
Главният архитект и определените от него експерти са задължени служебно да изпращат в цифров вид всички заверени заснемания и оценки, свързани с ПУП, визи, инвестиционни проекти и схеми за поставяне. Така, ако общината изпълни това, ще бъде създаден реален механизъм за проследяване на всяко дърво – от момента на заснемането, през евентуални разрешения за премахване, до компенсаторното озеленяване. С тази промяна всеки строителен инвеститор ще може да види кои дървета са защитени и кои могат да се премахнат с разрешение.
Ясно са разписани и отговорностите на заместник-кмета по екология, като всяка година общината трябва да планира бюджет за зелената система.
Според проектонаредбата, районните кметове също имат основна роля в контрола. Те ще трябва организират редовни комисии с участието на експерти от Дирекция „ООС“, ОП „Градини и паркове“ и районните администрации. Тези комисии ще извършват месечни огледи на дърветата, за да установяват изсъхнали, болни или опасни дървета. На базата на изготвени констативни протоколи кметът на района ще издава заповеди за своевременно премахване или резитба, като приоритет ще имат дърветата, които представляват опасност за гражданите, движението или инфраструктурата. Ако това намерение залегне в дейността на ОП „Градини и паркове“, е възможно да видим претопяване на купчините заповеди за резитба, които се трупат от години по бюрата им.
Гражданите вече ще могат да участват активно в процеса по управление и опазване на зелената система. Предлага се разрешенията за премахване на дървесна растителност да се публикуват за обществен достъп за срок от 30 дни, с изключение на случаите на изсъхнали или опасни дървета. Така населението ще може да следи и възразява при съмнение за неправомерно отсичане, а планираният електронен регистър ще дава възможност да проследяват състоянието на растителността при нови ПУП-ове и инвестиционни намерения.
Задълженията на гражданите обаче също намират място в новата наредба на общината, като са разписани както отговорностите им за поддържа на зелените площи в жилищните зони, така и по-строгите санкции при увреждане на градската зеленина.
Ограничения за застрояване в паркове и зелени зони
Наредбата затяга режима за изграждане на преместваеми и временни обекти в парковете, както и монтирането на големи сцени за концерти и събития. Нови търговски или обслужващи обекти могат да се разполагат само ако са предвидени в устройствените планове и без премахване на дълготрайна растителност. Забранява се засаждане или премахване на растителност в защитените територии, като трите тепета – Младежки хълм, Бунаджика и Сахат тепе, ще се третират по специален режим.
Проектонаредбата говори и за идеята да се създаде специализирана охрана, която да осигури реален контрол, ежедневни проверки и възможност за съставяне на актове на място. Идеята е звеното да работи съвместно с районните администрации, Дирекция „ООС“ и ОП „Градини и паркове“. Ще се мисли и за видеонаблюдение.
По-високи глоби и вече в евро
Наредбата диктува, че всеки, който причини вреди на зелената система, парковото оборудване или декоративната растителност, е длъжен да заплати обезщетение. Размерът на глобите ще бъде по-висок от досегашните – ще зависи от тежестта на нарушението, като физически лица могат да бъдат санкционирани с глоби от 102 – 5 112 евро, докато юридическите лица с 255 – 10 226 евро.
За по-маловажни нарушения като нагазване в зелени площи, преминаване с колело през тях, замърсяване с животински екскременти и др., се предвиждат глоби с фиш от 5 до 25 евро. При повреди на детски и други паркови съоръжения се налага обезщетение в размер на трите пъти разходите за възстановяване.
Отговорност носят и лицата, които са разпоредили или допуснали нарушенията. Длъжностните лица, които не изпълнят задълженията си по констатирането на нарушения, също ще се санкционират с глоби от 153 – 511 евро.
Община Пловдив се надява на промени
С предложените изменения на Наредбата местната администрация очаква да постигне подобрение на микроклимата и качеството на градската среда, се посочва в прилежащата документация.
„С приемането на проекта на Наредба ще се създаде възможност за точна и ясна политика при управлението на зелената система чрез регламентиране на правата и задълженията на физическите и юридическите лица, организацията на управлението и контрола на дейностите“, казват от общината.
Проектът на наредбата, както и оценката към него за публикувани за обществено обсъждане на сайта на община Пловдив.