Пловдивчани бесни: Липсата на „зебри“ в града поставя ежедневно живота ни в риск
Автор:
Plovdiv Now
20:30, 24.11.2025646
Все повече пловдивчани алармират за липсата на хоризонтална маркировка и пешеходни пътеки в различни точки на града. Гражданите ежедневно сигнализират до TrafficNews за заличени или напълно липсващи зебри, отсъстващи предупредителни знаци и силно рискови кръстовища, на които пешеходците буквално пресичат на своя отговорност. Хората споделят още, че водачите често разбират за наличието на пешеходци едва в последния момент, тъй като на практика индикация за наличие на пешеходна пътека – няма.
Пореден пример за това е натовареното кръстовище между бул. „Пещерско шосе“ и бул. „Копривщица“. Жител на района описва, че на кръстовището върху паважната настилка бледнеят очертанията на пешеходни пътеки, необновявани от месеци или може би години.
„Пешеходните пътеки са в окаяно състояние, което е недопустимо за участъци с толкова интензивен трафик.Това е един наболял за града ни проблем, който може да стане повод за инцидент, в това число и фатален”, разказва пловдивчанинът. Той посочва още, че липсата на ясно очертана маркировка се комбинира и с липса на вертикална сигнализация. Така водачите нямат никакво предупреждение, че предстои пешеходна пътека, която на практика вече е невидима.
„Автомобилите понякога спират по навик, само защото някога е имало пешеходна пътека. Защо трябва за нещо толкова елементарно да търсим съдействието на медиите, за да може администрацията да си свърши работата преди да има тежък инцидент?“, казва той.
Днес на брифинга, на който бе представен новият зам.- кмет по транспорт Николай Душков, досегашният такъв Александър Държиков, заяви, че се е наложило след освобождаването на Ерол Садъков от поста да съдейства на общината за начертаване на основни задачи.
Сред едно от нещата, които той изтъкна като свършено, е пръчката за полагане на вертикална и хоризонтална маркировка на територията на Пловдив, каквато по думите му не е имало преди той да заеме поста на зам.-кмет по транспорт.
Фактите обаче показват, че такава процедура е обявена още през април от Ерол Садъков. След освобождаването му от длъжност беше избран изпълнител единствено за вертикалната сигнализация, а процедурата за хоризонталната маркировка беше прекратена през юни от настоящия директор на ОП „ОКТ“ Димчо Йоргов. Оттогава до момента нова поръчка не е пусната.
Това означава, че градът практически остава без действащ договор за полагане на хоризонтална маркировка. Към момента не е ясно нито кога ще бъде открита нова процедура, нито кога могат да се очакват нови пешеходни пътеки на най-натоварените участъци.
Допълнително, Община Пловдив отпусна по 60 000 лв. на всяко районно кметство за обновяване на маркировката, но средствата се оказаха крайно недостатъчни, тъй като в много райони има десетки, а на места и стотици нуждаещи се обекти. Така районните администрации бяха принудени да работят по приоритет. Поставени бяха пешеходни пътеки основно около училища, детски градини и ключови кръстовища. В значителна част от територията обаче маркировката остава силно компрометирана или напълно заличена.
Към момента ситуацията в Пловдив остава нерешена. Няма активна поръчка за хоризонтална маркировка, няма и публично оповестен график за обновяването ѝ в най-рисковите участъци. Междувременно гражданите продължават ежедневно да подават сигнали.
Пловдивчани настояват общинската администрация да предприеме реални и навременни мерки, вместо да „имитира дейност“, както се казва в част от сигналите. Докато липсва ефективно решение, проблемът остава пред очите на всички пешеходци и водачи, а град от мащабите на Пловдив не може да си позволи подобно бездействие.