Общинският съвет в Пловдив прие от трети път предложението, което разрешава на кмета да проведе обществена поръчка за избор на превозвач за 29-те линии от градския транспорт. Този път предложението бе прието със солидно мнозинство от 37 гласа „ЗА“, като освен ГЕРБ, то бе подкрепено и от всички групи на „Съединени за Пловдив“, ИТН, „Независими за Пловдив“ и бившите съветници от „Възраждане“, които вече се наричат „Свободен избор“, предаде trafficnews.bg.
След това решение администрацията може да проведе обществена поръчка. В последния момент бяха дадени някои детайли относно промените, които заместник-кметът по транспорта Александър Държиков представи. Сред тях е изискването минимум 40% от автобусите да са екологично чисти, тоест да работят на био газ или био метан, при минимално изискване от 34% според нормативната уредба. Също така, 40% от автобусите трябва да са с екологичен клас двигатели Евро 6, а 20% да бъдат между Евро 5 и Евро 6. Освен това, минимум 50% от подвижния състав трябва да бъде пригоден за инвалиди и майки с колички със съответните платформи, а линиите №1 и №6 трябва да бъдат със 100% достъпност за инвалиди и майки с деца.
Също така бе регламентирано, че ако общинският превозвач „Екобус“ е готов да поеме част от линиите, това ще се случи с едногодишно предизвестие, одобрено от Общинския съвет.
Отговор на въпроса колко позиции ще бъде разделена поръчката обаче така и не бе даден. Възможно е всички 29 линии да бъдат дадени само на един превозвач, а това, според Борислав Инчев от „Браво“ Пловдив, е предпоставка за проблеми в дългосрочен план. Той обясни, че при проблем с една или две линии, ще трябва да се прекратява договорът за всички 29 линии, а ако поръчката е разделена на две, три или четири лота, Общината би била по-гъвкава.
Възникна и спор между заместник-кмета Държиков и съветници от ПП-ДБ. Според Веселка Христамян и Веселина Александрова, минималният брой автобуси, които трябва да са екологично чисти от 2026 година, трябва да бъде 48%, а не тези 34%, които са изисквани до 31 декември тази година. Според заместник-кмета Държиков обаче това не отговаря на истината и той не прие тяхното искане за увеличаване на този процент.
Интересна ситуация се получи и когато Слави Георгиев от ГЕРБ излезе на микрофон и зададе два въпроса на общинските съветници. Първият беше: „Колко от вас ползват градски транспорт?“ Вторият въпрос беше: „Знаете ли с какъв автобус можете да се приберете до вкъщи от залата на Общинския съвет?“ От 50 съветници смо около 10 вдигнаха ръка.