Очаква се до 2027 година Пловдив да има градска железница. Това заяви вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев, който днес проведе работна среща за бъдещето на S-bahn проекта, съвместно с областния управител на област Пловдив Ангел Стоев, зам.-министъра на транспорта и съобщенията Красимир Папукчийски, генералния директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ Златин Крумов, както и представители на местната власт, пише trafficnews.bg.
На днешната среща днес е взето решение да бъде създадено координационно звено към Областна управа - Пловсдив, в което да участват всички общини в Пловдивско, както и бизнеса и представители на Индустриалните зони. Те ще координират пресечените точки между полезното за обществото и бизнеса, за да може върху проекта за S-bahn на НКЖИ да бъдат наложени всички необходими инфраструктурни обекти.
"Целта е да стане интегриран проект, в който ще бъдат предвидени спирки, буферни паркинги, довеждащ градски транспорт - автобуси, а може би и велосипеди", посочи Алексиев.
Предвидена е и връзка с летище Пловдив.
Очаква се до месец да има резултати - конкретни проекти за спирки, свързаност на големите индустриални зони и летището, както и идея как всички тези зони да бъдат конфигурирани в работеща транспортна система.
Областният управител на Пловдив пък обеща прозрачност и публичност на цялото планиране. Ангел Стоев посочи, че проектът за градска железница ще бъде показан публично, "защото могат допълнително да дойдат разумни предложение".
"Градската железница трябва да обслужва не просто пътниците, но и бизнеса, и да обхваща не само Пловдив, но и населените места. Цялата агломерация бележи сериозен ръст в населението, индустрията и икономиката в района също има сериозен ръст. Това създава, както плюсове, така и проблеми. Виждате какъв е трафикът в Пловдив и в околните места. Замърсявания, задръствания, хората пътуват сумарно на ден около 2 часа - време, в което не са на работа, нито при семействата си. Въпросът с трафика трябва да бъде решен и това ще стане, както в много други европейски държави, чрез развитие на добра градска железница. Тя ще се ползва, както за вътрешноградски транспорт, така и за довеждащ транспорт от околните места. Идеята е да се намалят тези 6 милиона автомобила, които всеки месец влизат и излизат от града, хората да слязат от колите и да се качат на жп транспорт. Много е важно е планирането на трасето, така че да се обслужват всички нужди на хората и бизнеса в Пловдив и съседните общини", обясни Алексиев. Той съобщи, че вече има готов проект за повдигането на линиите по бул. "Копривщица" и осигурено финансиране по европейска програма на стойност 200 милион, като отделно ще има и съфинансиране от националния бюджет.