Може ли Общината пак да плати милиони за ел. система, която след това да не функционира?

Автор: Благовест Андонов 5358
Може ли Общината пак да плати милиони за ел. система, която след това да не функционира?

Може ли Община Пловдив за втори път да плати милиони за електронна система, която след това да не функционира? След злополучната система на „Индра” в градския транспорт, която така и не тръгна, подобни опасения се появиха и за друга обществена поръчка.  Тя бе пусната в началото на септември, като предметът е:„Услуги по организиране, администриране и контрол на заплащането на такси, свързани със спирането, престоя и паркирането на пътни превозни средства  на територията на Община Пловдив“, пише trafficnews.bg.

Тя е на стойност от 3 млн. лева с ДДС и трябва да смени най-общо казано досегашната система за плащане в Синя зона и другите общински паркинги и начинът на контрол по тях.

Бъдещата фирма изпълнител трябва да интегрира досегашния модел на плащане чрез есемес на номер 1332, както и през паркоматите, които са поставени в града. Но и да въведе нови методи – банкова карта и мобилно приложение. Именно обаче „интегриране” е основният проблем в новата поръчка и то най-вече с паркоматите, които са поставени по улиците на Пловдив.

Те са 64 на брой, а общата им стойност е над 700 000 лева. Доставчик на всичките паркомати е фирмата „Ханза” ООД.  

TrafficNews научи, че от фирмата са изпратили уведомително писмо до Община Пловдив и Общинския съвет, с което изразяват своите опасение към техническите параметри на поръчката, както и бъдещата интеграция на паркоматите, поставени от тях.

Участници в поръчката са две софийски компании – „Тикси „ АД и консорциум между „Инфосистемс Интернешънъл” ЕАД и ЮПАСС. Компаниите имат различни спечелени обществени поръчки в София относно билетни системи или други онлайн платформи.

Оказва се обаче, че нито един от участниците няма договор за ползването на софтуера или евентуалната интеграция с паркоматите, поставени в Пловдив. Те са произведени от фирмата Flowbird  - световен лидер в производството на паркоавтомати.  Френската компания има изключително стриктни изисквания към компаниите, с които се интегрират. Компанията, желаеща да работи с тях, трябва да мине две стъпки на акредитация. Първо като компания, второ като техническа възможност за интеграция. От представителството у нас заявиха, че има само една акредитирана фирма у нас,  но няма други  запитвания или искания от юридически лица, включително и от двете фирми по поръчката.

Оказва се, че в техническите параметри на поръчката от участниците не се изискват никакви документи, че може да направи тази интеграция и дали имат сключен договор с фирмата.

Репортер се свърза и с Ивелин Станилов, управител на „Ханза” ООД, който потвърди опасенията си за поръчката.

„Да, имаме притеснения относно тази поръчка,  като доставчик на услуги на Община Пловдив и са свързани с критериите и техническите параметри. Ние нямаме никакъв интерес към въпросната поръчка, нито сме участвали или сме потенциални участници. Но като обслужваща фирма на техниката, имаме опасения за бъдещата ни работа и тази на  паркинг автоматите. В техническите критерии няма никаква конкретика как да бъде направена т.нар. интеграция на системата. Там има единствено – „трябва да се направи интеграция”.

Притесненията ни сме ги написали като уведомително писмо към Община Пловдив и Общинския съвет, за да насочим внимание към това и ако има пропуски в документацията, това да се отстрани или коригира. Последствията от недомислените критерии може да окажат негативен ефект към Общината и крайните ползватели на услугата”, каза Станилов. Той обясни, че в техническото задание т.нар. интеграция на софтуера с паркоматите е замаскирано със сложни термини, от които нищо не става ясно.

„Искахме да разберем как я виждат тази интеграция с нашите машини, но нито друга фирма доставчик на услуги или Общината се е свързали с нас.  Още по-притеснителното е, че в поръчката искат да въвеждат нещо, което съществува – онлайн билети и отчет в реално време. Тя функционира в момента чрез системата на паркоматите. За всяка продажба през тях електронният билет се визуализира в ОП „Паркиране и репатриране”.  В частност тази система съществува и е  безсмислено е да се въвежда отново”, каза представителят на „Ханза”.

Според него тази система е една от най-добрите в света, но на практика тя може да спре да функционира, тъй като двете компании нямат лиценз за използването и интегрирането й.

„ Няма как две системи – сегашната и евентуално бъдещата да работят паралелно.  Изкарването на лиценз на сегашната система е изключително трудно, като се минава през няколко нива на контрол и одобрение, като потенциалната фирма трябва да покрие изискванията за надежден партньор, но нас никой не ни е търсил за съдействие”, обясни Станилов. Той добави, че се надява да не се стигне до хипотеза паркоматите да останат неизползваеми,  но не я изключи.

Всеки месец се издават между 45 000 и 50 000 електронни билета за Синя зона. В един момент не е ясно как ще се отчитат. В поръчката тези неща са заложени на сляпо.  Нашата услуга е затворен цикъл като дава всякаква информация, включително и електронен билет.  Поради всички тези неща се свързахме с Община Пловдив, като съвестен партньор, да обърнем внимание, ако има административни пропуски в поръчката да се коригират, за да не стигне до  ситуация, която не само няма да подобри услугата, но и да я направи неизползваме”, каза управителят на фирмата.

В техническите параметри не приссъства изискване за електронен билет от паркоавтоматите и въвеждане на регистрационен номер на МПС при закупуването на билет- липсата на такава интеграция означава, че нововъденената система няма да може да контролира издадените хартиени билети,  които са близо 50 000 на месец.

Друг притеснителен момент в поръчката е, че каналите за плащане и системата за контрол са обединени. По този начин  се монополизират начините за плащане на услугата в полза на доставчика на системата за контрол.

Пуснахме и запитване към Община Пловдив относно писмото на „Ханза” ООД и сигналите, че тази поръчка може да доведе до превръщането на техника за 700 000 лева в паметници, по подобие на електронната система на „Индра”.

В момента поръчката е преди отварянето на ценовите предложения. Това означава, че в момента не могат да бъдат отстранени неточностите в техническото предложение. С други думи, ако Община Пловдив вземе предвид тези опасения, като застрашаващи цялата система – то поръчката трябва да се прекрати и да се тръгне към нова такава.

Подобни новини

Вашият коментар през Facebook

Новини Trafficnews logo

Изпрати новина