Министър Караджов: Пробивът под Централна гара е готов на 85%, откриваме го през юни

Автор: Димитър Цонев 3116
Министър Караджов: Пробивът под Централна гара е готов на 85%, откриваме го през юни

Пробивът на Централна гара е готов на 85%, като се очаква да бъде изцяло готов до края на юни 2026 година. Това обяви министърът на транспорта Гроздан Караджов, който бе на инспекция на инфраструктурния обект заедно с кметът на Пловдив Костадин Димитров и областният управител Христина Янчева, предаде trafficnews.bg.

Очаква пробивът да отвори през лятото, но Община Пловдив изостава с графика с развръзките от южната страна.

„Това е съоръжение, в което са инвестирани и ще се доинвестират около 300 милиона лева – част от средствата идват по линия на Механизма за свързване на Европа, а останалите – от държавния бюджет. Финансирането е осигурено, а строителството върви с рекордно темпо“, заяви министърът.

Караджов подчерта, че пробивът е около 800 метра дълъг, като по-голямата част от него вече е изградена. При инспекцията участниците преминаха през 500 метра от т.нар. „покрита част“.
Съоръжението включва асансьори, стълбища, търговски обекти, зони за изчакване и директни връзки с двете автогари – „Юг“ и „Родопи“, както и със самата железопътна гара.

„Това ще бъде едно модерно, обитаемо съоръжение с човешки мащаб, което ще промени облика на транспортния възел в Пловдив. Шегувах се с кмета, че вече имаме по-дълъг тунел дори от този на НДК“, коментира министърът.

Той допълни, че освен пробива, паралелно се работи и по други свързани проекти – двете железопътни връзки през зоната на гарата и модернизацията на линията Филипово–Скутаре.

Един от ключовите въпроси при реализацията на проекта беше съдбата на Бетонния мост. Караджов потвърди, че след общинска намеса и преоценка на първоначалните планове съоръжението бе запазено и укрепено, вместо да се премахва.

„Първоначално беше предвидено за събаряне, но след разговори с общината разбрахме неговото значение. След ремонт за около 5 милиона лева мостът ще остане като паралелна транспортна връзка, която ще облекчи трафика и ще намали задръстванията“, заяви министърът.

Той благодари на всички институции, включени в процеса – Национална компания „Железопътна инфраструктура“областната управаобщина Пловдив и изпълнителя „Трейс Груп“, които работят синхронизирано за успешното завършване на проекта

Кметът на Пловдив Костадин Димитров потвърди, че графиците между държавния и общинския проект са синхронизирани. По думите му общината вече има избран изпълнител за първия етап от триетапния проект за развръзките от изхода на пробива към район „Южен“.

„Самото проектиране ще бъде готово до края на месеца, за да започнем реализацията до края на годината или в началото на следващата. Първият етап не изисква сериозни намеси и ще позволи движение по булевардите ‘Димитър Талев’ и ‘Македония’“, уточни кметът.

Димитров подчерта, че Бетонният мост вече има избран изпълнител за обследване и реконструкция. От кандидатствалите две фирми – „Мост Консулт“ и „АГ“ – печели „АГ“ с по-ниска цена и изпълнение на всички технически изисквания.
„Договорът за конструктивно обследване и технически проект ще бъде подписан следващата седмица. Срокът за двата етапа е 45 дни, така че до края на годината ще имаме количествено-стойностни сметки, за да заложим финансиране в следващия бюджет“, посочи Димитров.

Той напомни, че решението за обследването идва след обществени съмнения в конструктивната устойчивост на съоръжението след пускането му миналата година:
„Поехме ангажимент да извършим изследване и, ако е необходимо, укрепване. Това ще бъде приоритет в следващия бюджет.“

Заместник-кметът на район „Централен“ Тошо Пашов обясни, че при първия етап от връзките на подлеза с район „Южен“ се предвижда изграждане на нова светофарна уредба на изхода на подлеза и преобразуване на бул. „Димитър Талев“ в двупосочен, за да се осигури директна връзка между двата района и с Голямоконарско шосе.

Вторият етап от проекта ще изисква отчуждителни процедури и предвижда продължение на бул. „Македония“ до бул. „Александър Стамболийски“.

Относно сроковете, Пашов уточни, че реализацията на втория етап ще отнеме поне една до две години след осигуряване на финансиране и избор на изпълнител.

Кметът Димитров допълни, че новият Генерален план за организация на вижението на Пловдив, чиято обществена поръчка е към финал, ще определи кои автобусни линии ще преминават през новия пробив.

„Пловдив се разширява с нови жилищни, индустриални и търговски зони, които трябва да бъдат свързани с градския транспорт. Тази схема ще ни даде точен отговор къде и как да минават рейсовете“, каза той.

Подобни новини

Вашият коментар през Facebook

Новини Trafficnews logo

Изпрати новина