Какво постигна Община Пловдив през очите на кмета Костадин Димитров във втората година на мандата си?
В интервю пред TrafficNews той акцентира върху привличането на външно финансиране за големите проекти. Той отчете завършването на част от тях, които се чакат от 20 години като „Модър-Царевец“, басейн „Младост“, „Голямоконарско шосе“ и работа по редица други.
Относно инфраструктурата в кварталите и недоволството на районите кметове за ниските бюджети: Димитров подчертава, че общината е готова да финансира всеки смислен проект, но изисква от районните кметове ясна структура и план за работа, вместо само искане на средства.
Транспорт и почистване: Димитров признава, че транспортът остава сериозно предизвикателство, тъй като е изцяло частен и операторите често не изпълняват ангажиментите си. Предвижда се нов договор с по-строги изисквания, камери и електронна система за таксуване.
По отношение на чистотата, градът се нуждае от инвестиция от 10 милиона лева за нови контейнери, като за новата година са планирани 4 милиона лева за частичното им обновяване. Кметът призовава и за промяна в манталитета на гражданите при изхвърлянето на отпадъци.
Зелена система: Планът включва засаждане на 2000 дръвчета годишно, като тази година вече са засадени 1800 с помощта на дарители. Изграждат се и автоматизирани поливни системи в големите паркове и ивици.
Паркиране: Решението се вижда в изграждането на многоетажни паркинги, като първият е планиран на ул. „4-ти януари“. „Зелената зона“ е възможен вариант, но изисква сериозни инвестиции в контрол и техника.
Спорт, култура и социални ангажименти: Пловдив бележи голям успех със спортната си база, включително изграждането на два стадиона и признанието за басейн „Младост“.
Кметът потвърждава, че няма да има увеличение на местните данъци за жителите на града. За предстоящите празници се подготвя богата програма с международно участие и удължено работно време на павилионите в центъра.
Бъдещи приоритети: Основните цели занапред включват обръщането на града към река Марица, превръщането на ул. „Иван Вазов“ в пешеходна зона и развитието на Зоологическата градина. Въпреки политическата нестабилност в страната, администрацията се стреми да запази ритъма на работа по започнатите обекти.
Ето и цялото интервю пред TrafficNews:
-Г-н Димитров, в средата на мандата сме, а и изтече още една година от него. В равносметка Ви за годината – успявате ли да стигнете целите, които си поставихте в началото на вашето управление?
-Имам много цели, които са в различни направления. Нека да ги детайлизираме нещата. Ясно е, че ако говорим за култура, ако говорим за спортни бази, тук сме постигнали повече от това, което сме си поставили като цел. Говорим за посещаемост на града, говорим за туристически поток, говорим за това как Пловдив изглежда пред останалата част от България. Даже ми е много интересно, като срещна човек на Главната и като го видя, че е усмихнат – по-скоро се оказва, че не е от нашия град. Така че, отстрани погледнато – най-добре украсената, най-посещаваната културна столица на Европа, след което имаме сериозно завишаване на културните мероприятия.
Погледнато отстрани, не един, а два стадиона се изграждат в момента. След като вече в цяла България имаме изградени спортни зали, дойде времето на стадионите и аз се радвам, че Пловдив е един от градовете, където вече имаме възможност и вървим към изграждането на третия стадион – „Марица“. Мислим вече и за стадион „Спартак“. Преди дни получихме награда за Сграда на годината в отдел „Социална инфраструктура“ с басейн „Младост“, което разбира се е следствие на работата на много кметове. Аз най-малко имам заслугата за този басейн, но факт е, че самият комплекс ще бъде изпълнен със съдържание. Факт е, че създаваме чутовно добра спортна инфраструктура. Вече правим планове за Европейска столица на спорта, правим планове за домакинства, било то по футбол, било то по тенис. Говорим си за силни отбори и във волейбола, и в баскетбола вече, и при мъжете, и при жените.
-Дотук нещата изглеждат добре, но там, където обаче дори не сте стигнали това, което искате да постигнете?
- Нека да продължим. Имаме едно добро финансиране, макар че във вашата медия много често се пишеше за неусвоеността на средствата, но факт е, че се работи. Това, което успяхме да направим бе повече разговор с някои от министерствата и постоянен контакт, за да може Пловдив да получи повече средства и да започнем повече обекти. Добре вървят и всички програми, които са свързани с Министерството на образованието и с Европейския съюз. Въобще всичко, което можем да вземем като външно финансиране, го вземаме и така избягваме това, което е често практикувано – да се тегли кредит.
Обещахме преди края на годината да имаме четири входно-изходни артерии пуснати. Работи се по неща, за които някак си свикнахме вече след 20 години чакане – да започваме нещо и да го довършваме. 20 години чакане за „Модър-Царевец“, 20 години чакане за Околовръстното, което започна. „Голямоконарско“ – говорене дълго време, завършихме го . Така че много от нещата са с по-голям период на чакане и отлагане. При нас се налага да работим по самите проблеми и по инфраструктурата, която по някакъв начин е била необходима на град Пловдив да се изгради. Бутахме документи, така че да можем да стигнем до самото изграждане на новия участък от „Скобелева майка“ до Асеновградско шосе.
Стадион „Локомотив“ – започнахме слагането на предпоследна плоча. Стадион „Христо Ботев“ на практика функционира, но има нужда от довършителни работи и комисията ще вземе решение за обществената поръчка. За „Кино Космос“ сме получили аванс и вече вътре се изграждат картони, контакти и инсталации. Така че проектите напредват.
-А кои са направленията, в които нещата не са на желаното ниво?
-Едно от направленията е транспортът. Няма какво да си говорим неверни неща и да казваме, че транспортът е добре. Да, той е малко по-добре, но не е това, което очаквахме. Пловдив е един от малкото градове, в който транспортът е частен. Самите оператори не си изпълняваха ангажиментите и се наложи да прекратим договорите им. Сега до края на годината трябва да пуснем поръчка за нов договор, след това да преоборудваме автобусите с тикет система, терминали, валидатори, принтери и касови апарати – всичко необходимо, за да заработи системата. Ще заложим в обществената поръчка и необходимия приветлив вид на шофьора, камери вътре в автобусите, спазване на разписанието и синхрон със стъпалата. Трябва да мислим напред за купуване на повече автобуси и създаване на общински линии, които да са еталон за частния превозвач.
Другото, което не можем да постигнем като резултат, е почистването на града. Определено нямаме такава криза, каквато е в други градове, но има какво да се желае. Проблемът с отпадъците не е само на Пловдив или на България. Имаме нерегламентирано струпване и изхвърляне не по правилата. Ако имаме редовно обслужване, но се изхвърлят големи кашони, които заемат място в контейнерите, и липсват санкции, е трудно. Гражданите трябва да имат друг манталитет. Тази година ще направим така, че поне 50% от контейнерите да бъдат закупени – нови, по-големи и по-удобни. Чистотата зависи както от нас и обслужващата фирма, на която трябва да налагаме повече санкции, така и от гражданите.
-Кога се очаква тази система за сметосъбиране, която е в „Тракия“, да бъде въведена в целия град?
-За тази година, ако имаме приет бюджет, мислех да закупим контейнери за 4 милиона лева, за да попълним половината от районите. Общата нужда за целия град е за 10 милиона лева. Надявам се да имаме едно по-добро задоволяване на нуждите на пловдивчани относно чистотата.
-Част от районните кметове казват, че финансирането не им е достатъчно за кварталите. Вие сте бил 12 години районен кмет – какво мислите за тази критика?
- Когато аз бях районен кмет, с 200 000 лв. бюджет успяхме да направим така, че да задоволим нуждите на района. Никога не съм си позволявал да казвам, че големият кмет е виновен за нещо, а съм гледал сам да си свърша работата на терен. Ще финансирам всеки смислен проект, който дава добавена стойност на града. Апелирам районните кметове да си районират жилищните зони и да дадат ясна структура какво ще оправят. Ние няма да ги лишим от финансиране, но искам да виждам резултат зона по зона.
-Тъй като говорим за големите проекти, това, което видях залегнало в проектобюджета на държавата – очевидно, който няма да се гласува в този му вид е, че като цяло ще се завършат тези обекти, които са започнали. В Приложение 3 се вижда, че че община Пловдив иска да започне „Иван Вазов“ пешеходна, „булевард „Марица-Север“ и продължението на „Македония“ Това ли са приоритетите, за които се чака държавно финансиране? Има ли опасност то да не получи такова заради оставката на правителството?
-Разбира се, че има голяма въпросителна. Има много неясноти, които ще забавят и нарушат ритъма на работа. Но набелязаните проекти са от изключителна важност. Постоянно говорим за река Марица и обръщането на града към реката – трябва да оправим крайбрежните зони, да вземем решение за пешеходния мост и за новия мост над реката. Веднага след Нова година започваме текущи ремонти пред Пловдивския университет, за да свържем Главната със Сточна гара. Ул. „Иван Вазов“ – пешеходна, както и новия булевард „Македония“. Зоологическата градина също чака своето развитие, направили сме линеен график за нейното реализиране.
-Друго, за което търпите критика и от опозиция, и от граждани, е във връзка със зелената система. Като че ли не се вижда достатъчно внимание към нея, изграждането на нови зелени пространства, както и реновирането на големите зелени площи. Поради тази причина бяхте сменили и Антон Георгиев като директор на „Градини и паркове“. Там какво трябва да се случи, какво планирате да се случи, защото проблемите наистина са много?-
-Планът ни е всяка година в двата залесителни сезона да засаждаме по 1000, общо 2000 дръвчета. Тази година преизпълнихме плана и сме засадили 1800 дървета с подкрепата и на дарители. Създадохме организация фирмите да даряват за подбран от нас хубав растителен материал с поливна система. Изграждаме напоителни системи в „Тракия“, на Бунарджика и на Младежкия хълм. Относно падналите дървета – лесотехническото решение е изрязване на мъртвата растителност и залесяване на нова.
Големите паркове – „Хан Крум“ в момента имаме възможност да го изграждаме, а паркът има нужда от допълнителна залесителна акция. Ще го направим това с гражданите, ще го направим заедно. Така че за зелената система мисля, че имаме ръст, особено последните няколко месеца. Получават се нещата поне както аз искам. Сега дойдохме от „Голямоконарско“ и кръговото там е добре залесено, приятно е, хубаво е, красиво е. Имаме много идеи за зелената система, така че ги работим; само като кажем „калните петна“, имайте представа, че много от местата ще станат паркоместа или зелени площи.
- Съществуващата растителност също е голям проблем – вие казахте за залесяването, но и на Бунарджика има проблем, Младежкият хълм е огромен проблем, Братската могила също….
- Аз не мога да разбера тука – всеки говори за някакво обследване, някакви хора имали мнения. А всъщност дърветата падат. Ами те падат и в Родопите, навсякъде падат. Именно това е – моето мнение е, че трябва да се слушат всички, които се занимават с лесотехнически въпроси, а те казват един отговор: изрязване на мъртвата растителност и залесяване на нова. Те не дават някакво друго решение, нали; всяко друго обследване и така нататък ще доведе до тоя същия отговор. Така че ние това го правим.
- Имаше един проект, който застина във времето, за голяма залесителна акция – „Бели дробове“ от западната страна на Гребната база, 650 декара да се изгради парк. Общината мисли ли да възроди тази идея?
- Добра е темата относно новите паркове и тези 600 декара. Нещо много ясно трябва да стане на пловдивчани – че зоната около Гребната база е една потенциална възможност и то е една от най-големите зони за спорт, почивка и свободно време на Балканите. Така че там ние трябва да инвестираме във времето напред повече средства за облагородяването на тая зона – и в парковата среда, и в Зоологическата градина, и в спортните зали, и около Гребния канал, и стадиона, и всичко, което е съпътстващо.
- Споменахте градския транспорт, обаче има и други аспекти от ресор „Транспорт“. Паркирането е един от големите проблеми, а вече има нов заместник-кмет по транспорта, който все още не е дал своите идеи за развитието. Все по-голяма проблем е и паркирането в кварталите – районните кметове настояват за „Зелена зона“. Каква концепция се търси с реформа в паркирането не само в централната градска част, но и по районите, Стария град, Капана?
- Решението минава през създаването на места, които да дават възможност за паркиране, и те трябва да са във вертикален метод. Тоест решението за паркиране в другите европейски градове е решено с многоетажни паркинги. В Пловдив има един – като изключим моловете – един общински многоетажен паркинг. Това трябва да се промени. Ние го говорим от дълго време и започваме от центъра, всъщност с идеята ул. „4-ти януари“ да стане многоетажен паркинг за близо 300-400 автомобила. Много е важно това да се реализира, за да можем от тази страна да имаме паркиране и след това в районите да създаваме тези многоетажни паркинги. Тогава вече ще имаме възможност за създаване на каквито и да е пешеходни зони.
Относно „Зелена зона“, която е в районите – вдигнахме таксата за скобите за паркиране, а съответно районите кметове казаха: „Пък ние няма да ги слагаме“, вместо те да печелят и тези средства да им дават възможност да правят инфраструктура. Аз навремето имах примерно 1000 скоби и вземах толкова прилична сума, за да може да се прави инфраструктура. „Зелена зона“ не е лошо решение, но за нея пак трябва да инвестираме в паркомати, в начин на контрол и хора, които да следят процеса. Мисля, че това е ангажимент на голямата община, не на районните кметове. В момента се пише Генерален план за организация на движението и той също ще каже къде има необходимост от „Зелена зона“ и от разширяване на „Синя зона“. Само да се предлагат решения, а не проблеми – това ми е апелът към всички, които се опитват да ми дават съвет.
-Ще има ли увеличение на данъците през новата година?
-Не, твърдо казваме, че няма да повишаваме данъците на пловдивчани, освен ако не възникнат някакви извънредни обстоятелства. Но говорим за данъци, някои такси може да се увеличат.
-Какво да очакват пловдивчани за предстоящите празници?
-Нещо много важно – тази Нова година Пловдив ще е различен. Бях обещал миналата година, че по време на коледните празници ще е различен. Той е различен в момента – в събота на Главната няма къде да хвърлиш една игла.
На Нова година павилионите около Главната ще работят до 3 часа. Ще имаме концерт, който ще е много хубав, с водещ Део и с известни чуждестранни изпълнители. Ще имаме група „Джеръми“, ще имаме ансамбъл „Тракия“. Така че елате заедно да посрещнем 2025 година, ще бъде красиво! Пожелавам на пловдивчани здраве, късмет и да бъдем заедно.