Как Пловдив да се сдобие с електротранспорт? Отговарят политическите сили

Автор: Благовест Андонов 5197
Как Пловдив да се сдобие с електротранспорт? Отговарят политическите сили

Създаването на общинско предприятие за градски транспорт е една от основните теми през последната седмица в Пловдив. След поредната война между превозвачите в Пловдив и новия конкурс за 8-те линии, изникна въпросът – изпуска ли момента Пловдив отново да има екологичен общински транспорт? Сдружението „Бизнесът за Пловдив” дори отправи искане до Община Пловдив – временен договор или кратък срок за 8-те линии, докато тя създаде свое предприятие, което да ги експлоатира.

В програмата на всички политически партии в Пловдив фигурираше създаването на подобно предприятие по време на предизборната кампания. Ето какво е мнението им сега:

Йордан Илиев, ГЕРБ:  Подкрепяме идеята за общинско предприятие, кметът трябва да вземе решение

Групата на ГЕРБ ще подкрепи предложение за създаването на общинско предприятие за градски транспорт.  Идеята е добра, но все пак това са решения, които кметът трябва да вземе и да предложи на Общинския съвет.

Слави Георгиев, независим: В Общината трябва да се отърват от тази икономика на дотации в градския транспорт

Предложението на „Бизнесът за Пловдив” е много разумно и трябва да започнат да се правят стъпките за създаването на предприятието. То едва ли може да стане светкавично и да се намеси на пазара. Но това е посоката, в която трябва да се върви и да се използват всички възможности.

В Общината трябва да се отърват от тази икономика на дотации, която е една отживелица, а в градския транспорт функционира именно такава. Докато тя действа  така, градският транспорт ще продължава да има непропорционално качеството на  услугата, спрямо високата й цена, която е се повишава. Още повече , че тези суми се плащат на частни фирми.

Идеята за общински градски транспорт е добра и се струва да се използва възможността.  Аз бих подкрепил решението  за отмяна или нови условия на обществената поръчка, ако то дойде като предложение.   Ако продължаваме да поддържаме тази системата, то Пловдив може да бъде първата фалирала община, която не може да плаща за градски транспорт.  

Георги Колев, ЗС „Ал. Стамболийски”:  Подкрепяме създаването на общинско предприятие

Твърдо подкрепяме създаването на общинско предприятие за градски транспорт. Ние продължаваме да бъдем единствената община в България, която не може да усвоява европейски средства .  Може би моментът за тези 8 линии бе изпуснат след изборите, като вече имаме действаща поръчка.  Създаването на едно такова предприятие би имал ефект за следващия мандат. В състояние на тежка икономическа криза, да прекратяваме обществена поръчка, едва ли е най-добрият вариант.  Тя касае много толкова много хора, а освен това фирмите имат да плащат и сериозни лизинги към банкови институции. За това трябва да се гледа много внимателно, за да не се образува поредният катаклизъм в градския транспорт. 

Трябва да се върви към създаването на предприятие на принципа на ОП „Чистота”. Тя освен, че е буфер, има и свой персонал, техника и може да извършва услугата, ако се случи нещо с почистването на града.

Борислав Инчев, ВМРО:  Конкурсът за 8-те линии могат да е основа за новото ОП, въпрос на управленска воля е промяната на условията

Възможно е да се направи корекция на конкурсната процедура, но трябва да се направи цялостен анализ на състоянието на градския транспорт, както и ясна програма за създаването на общинско предприятие.  Има възможности за по-кратък договор, или това предприятие да поеме след време 2,3 или 4 линии от тази процедура.

През това време Общината може да създаде база – гараж, структура, да вземе превозни средства и други, но да не стане както със зоопарка – в него да са назначени 20 души, а години наред да не функционира.

Големият въпрос е от управленска гледна точка, как да се процедира с този конкурс. В него могат да се заложат различни условия – по-малко линии, различен период на обслужване, или условия за поемане на определени маршрути след създаването на предприятието.

За това е нужна много широка политическа подкрепа, а не след 3 години да се тръгне към нова концепция.  Ако се създаде това предприятие сега и се направят нужните стъпки, то след един определен период Община Пловдив може да поеме постепенно всички линии.

Например кредитната линия от 120 млн. лева. Вместо неясни обекти за финансиране, оттам може да се вземе някакъв дял за купуването на подвижен състав за начална база, а след това да се кандидатства по Оперативна програма.

Георги Титюков, Кауза Пловдив: Електротранспортът не е никак евтин, трябва да търсим финансиране от Европа

Създаването на общинско предприятие  за електротранспорт бе заложено в програмата ни. Твърдо подкрепяме подобно предложение.  Видяхме как транспортните проекти на  Бургас, Варна и другите градове са над 100 млн. лева, а нашият бе 47 млн. лева. Разликата бе, че те можеха да купят подвижен състав, а ние не.  Електротранспортът не е никак евтин и заради това Община Пловдив трябва да търси възможностите през оперативни програми.

Йордан Иванов, Демократична България:  Арогантно е да плащаме прескъпо за  тази услуга, при положение, че има пари от Европа

Ние имаме последователна позиция за това ,че Пловдив трябва да има общинско предприятие за градския транспорт. Това е единственият ефективен механизъм, за да модернизираме публичния транспорт.  Здравко Димитров в хода на кампанията си каза нееднократно,  че ще бъдат направени реформи в тази сфера и ще създаде подобно предприятие. Т.е. това е поредното неизпълнено обещание от негова страна.

Това не може да се случи изведнъж, но сега е моментът да се начертае програма и да се направят първите стъпки, а в един период от 6 до 8 години всички линии да се обслужват от Община Пловдив.  Така ще можем да усвояваме европари. В световна финансова рецесия Община Пловдив да продължава да плаща скъпо и прескъпо за тази услуга, при положение, че има европейско финансиране – това  граничи с арогантност.

Евелин Парасков:  Може да се заложат екологично чисти превозни средства, а Общината да постави постамента на ОП-то

Категорично  ние от „Съюз за Пловдив” стоим зад създаването на общинско предприятие за градски транспорт, за да може да се кандидатства за екологични превозни средства през оперативни програми.

Проблемът е, че в момента нямаме никаква яснота за новия програмен период, предвид ситуацията с коронавируса и как ще бъдат разпределени парите на Европа по оперативните програми.  

Ситуацията е много деликатна  и трябва да се пипа с кадифени ръкавици. Не може да се сложи Х-а на тази процедура.Този мандат трябва да се сложи постаментът на общинското предприятие, а дори да се потърси и отговорност за огромните проблеми с приватизацията на „Градски транспорт”. Създаването на общинското предприятие само по себе си е най-лесната работа – едно решение на Общинския съвет, въпросът е какво правим след това.

Възможно е и да се направи корекция на определени условия на тази процедура – по-кратък срок, заложени възможности за публично-частно партньорство в момента, в който се създаде общинското предприятие или задължаване на превозвачите определен процент автобуси да бъдат екологично чисти. След 2025 година пък вече да кандидатстваме по оперативните програми с общинското предприятие.

Николай Радев, БСП:  Трябва да се мисли за нова транспортна схема с екологични автобуси – сегашната не е добра

Автобуси на екологично гориво биха били полезни за града. Но обслужването им от Община Пловдив няма как да стане в кратки срокове. Наистина,  или трябва да се задължат частните превозвачи  да карат по-екологични автобуси, или да се направи собствено предприятие. Тук зависи и от финансовите възможности на Общината, а кметът и неговият екип да кажат как стоят нещата. Преминаването към такъв вид транспорт е повече от полезно, още повече, че той бе унищожен в града ни.

В момента трудно Общината може бързо да създаде предприятие, да назначи персонал и да вземе подвижен състав за 1-2 години. Общината обаче може да си пусне нови линии, които да покриват други връзки. Може да се мисли за нова транспорта схема, не мисля, че сегашната е  много добра. Т.нар удължаване на линиите не бе толкова желанието на гражданите, а на превозвачите. Стъпка по стъпка обаче трябва да се променят нещата в този сектор.

Подобни новини

Вашият коментар през Facebook

Новини Trafficnews logo

Изпрати новина