Ежедневната консумация на чаша 100% плодов сок или смути, съчетана с повече плодове и зеленчуци, може да е свързана с по-ниски показатели за депресивни симптоми. Това показва малко проучване на Нюкасълския университет във Великобритания.
Резултатите са публикувани в рецензираното научно списание British Journal of Nutrition. Изследването е финансирано от Fruit Juice Science Centre.
Авторите определят резултатите като обещаващи, но предупреждават, че са необходими по-мащабни проучвания. Получените данни не доказват, че плодовият сок лекува или предотвратява депресия.
Според проучване на Gallup близо 48 милиона американци са страдали от депресия през 2025 г. Натрупват се данни, че храненето може да влияе върху психичното състояние, но механизмите и силата на тази връзка продължават да се изследват.
В проучването участвали 42 души
Изследването обхваща 42 пълнолетни участници, които обичайно консумирали малко плодове и зеленчуци.
Всички получили подкрепа да увеличат приема им и да се доближат до препоръчителните пет порции дневно. Част от участниците били помолени да добавят към менюто си по една чаша 100% плодов сок или смути всеки ден.
След четири седмици и двете групи приемали повече плодове и зеленчуци. Участниците, които пиели сок или смути, съобщили и за по-ниски показатели за депресивни симптоми.
Настроението е оценено чрез утвърдени въпросници за симптоми на тревожност и депресия.
Резултатът на групата със сок или смути бил средно с 2,52 точки по-нисък по 27-точкова скала в сравнение с контролната група. Учените определят разликата като умерена, но статистически значима.
Възможната роля
Д-р Антъни Уотсън от Центъра за изследвания в областта на храненето и физическата активност смята, че възможната връзка между сока и психичното здраве заслужава допълнително проучване.
„Соковете и смутитата могат да осигурят концентрирани и леснодостъпни източници на вещества като витамин С и флавоноиди. Те са свързани със здравето на мозъка и може да влияят върху възпалението, оксидативния стрес и мозъчната функция“, обяснява той.
Д-р Нура Филали, лекар от Лондон, която не е участвала в проучването, посочва като възможно обяснение по-голямата достъпност на полифенолите и флавоноидите, особено в цитрусовите сокове.
Тези съединения имат антиоксидантни и противовъзпалителни свойства. Възможно е да влияят и върху функциите на кръвоносните съдове и притока на кръв към мозъка.
Предишни изследвания показват, че приемът на обичайни количества цитрусов сок, богат на флаванони, може временно да подобри мозъчното кръвообращение и някои познавателни функции.
Връзката между червата и мозъка
Според Филали ефектът може да е свързан и с взаимодействието между червата и мозъка.
Смутитата запазват голяма част от фибрите и полифенолите в целите плодове. Тези вещества взаимодействат с чревните бактерии и участват в образуването на късоверижни мастни киселини.
Тези метаболити имат роля при възпалителните процеси, имунната функция и комуникацията между червата и мозъка, пише Newsweek.
Промените в чревния микробиом биха могли да допринесат за отчетеното влияние върху настроението. Този механизъм обаче не е изследван пряко в рамките на проучването.
И двете групи увеличили дневния си прием на фибри с приблизително 8 до 10 грама. Това показва, че добавянето на сок не е попречило на участниците да приемат повече цели плодове и зеленчуци, богати на фибри.
Не са установени неблагоприятни метаболитни ефекти Плодовите сокове често предизвикват опасения заради съдържанието на захар. За четириседмичния период изследователите не открили неблагоприятни промени в наблюдаваните показатели за метаболитно здраве при участниците, консумирали сок или смути.
Кратката продължителност и малкият брой участници не позволяват да бъдат направени заключения за дългосрочните ефекти.
Друга възможна причина за резултатите е по-лесното усвояване на някои вещества след пасиране или изстискване на плодовете.
„Раздробяването на структурата на плода може да улесни освобождаването и усвояването на определени хранителни и растителни вещества“, обяснява Филали.
Плодовете съдържат витамин С и фолат, които участват в работата на мозъка, защитата от оксидативен стрес и процесите, свързани с невротрансмитерите.
Необходими са по-мащабни изследвания
Д-р Оливър Шанън, преподавател по хранене и стареене в Нюкасълския университет и един от старшите автори, посочва, че ежедневната чаша сок или смути може да помогне на някои хора да достигнат препоръчителните пет порции плодове и зеленчуци.
„Установеното понижение на показателите за депресивни симптоми е обещаващо и заслужава допълнително изследване, особено при хора с влошено психично състояние“, заявява той.
Проучването има няколко ограничения. То включва само 42 души, продължава четири седмици и се основава на въпросници за симптоми. Участниците едновременно увеличават общия си прием на плодове и зеленчуци, което затруднява отделянето на ефекта само на сока или смутито.