Нов жилищен квартал ще се появи върху бившите предприятия в квартал Филипово, където ще изникнат близо 25 небостъргача, 6 от които с височина от 75 метра, а останалите ще са до 50 метра високи. Това се вижда от проект за изменението на подробния устройствен план и плана за регулация на квартал Филипово, който е внесен в Общинския съвет.
Предложението касае цялата зона между бул. „Дунав“, бул. „Голямонарско шосе“, жп линиите от север и ул. „Победа. Част от зоната вече има нови сгради, включително и тип небостъргач, като целия квартал ще добие вида, който е на кръстовището на бул. „Дунав“ с ул.„Победа“.
Промяната на ПУП-а касае освен промяната на предназначението на имотите, така и на уличните регулации в зоната. Предвиждат се нови участъци, както и разширението и удължаването на ул. „Димитър Стамболов“, която ще бъде основен булевард в новия квартал.
Улицата трябва да стане с габарит от 32 метра, като тя да продължи до кръстовището на бул. „Дунав“ с „Васил Априлов“ и Голямоконарско шосе. Там трябва да се изгради и кръгово движение, става ясно от плановете за регулация. Новият път ще стане и естествено продължение на бул. „Северен“, който сега е изграден само в първия си етап – до бул. „Брезовско шосе“. Покрай булевардите се предвиждат и 6-те небостъргача със 75 метра височина.
Новият квартал ще бъде изграден върху бившите предприятия на „Обединена млечна компания“, Цех 1 на „Филикон -97“ АД, базата на бившето предприятие „Градски транспорт – Пловдив“ АД, както и други по-малки цехове и бензиностанцията. Огромните имоти, чиято обща площ е близо 150 декара се държат в по-голямата си част от две компании.
Първата е „Сити инвестмънт“ ООД с управител Костадин Бояджиев, а собственик на капитала е са фирмите „Галакси Инвестмънт груп“ ООД и „Орбиас“ ЕООД. Тя е закупила през 2024 година имотите на „Обединена млечна компания“ за 8,3 млн. евро, а през 2022 година базата на фалиралата „Градски транспорт – Пловдив “ ЕАД след търг за 5,6 млн. лева през свързана тяхна фирма.
Другият крупен собственик е „Пловдив Ритейл Център“ АД, чийто ръководители са израелски граждани. Управители и част от Съвета на директорите са Моше Ашкенази и Ехуд Гат. През 2008 година те закупуват бившия Цех 1 на „Филикон – 97“ за 21 млн. евро.
В зоната има още имоти на „Хеброс бус“ АД, както и държавното предприятие НКЖИ. Общинска собственост, освен уличната инфраструктура в зоната няма. Между най-големите собственици се подписва и споразумение, с което се уреждат промяна на границите на имотите, както и частта, която е за разширение на уличната мрежа.
Цялата зона в Общия устройствен план е с отреден статут на Смесената функционална зона( СМФ)1, което позволява най-високото строителство. Освен в крайната част на имота – до жп гара Филипово, друг имот за озеленяване не е предвиден, също така за детска градина или училище. СМФ1 до 3,5 кинт интензивност на застрояването, като плътността му не бива да надвишава 50%, а задължителното озеленяване е 40%.
Приблизително при 100 000 квадратни метра имоти с кинт 3.5, там може да се изградят 350 000 РЗП жилищно строителство, което e над 5000 апартамента.
От проекта за ПУП става ясно, че част от имотите запазват статутите си на производствена и обслужваща дейност, преди всичко тези, които са собственост на НКЖИ. За Автогара „Север“ също не се предвижда промяна. Там допустимата височина ще остане до 25 метра.
Жилищното строителство остава в 6-те най-големи имота в зоната, като там се предвижда още административна и търговска част. Паркирането ще бъде уредено с подземно съоръжение над 2 нива, а над него ще бъде изграден почвен слой и задължителното озеленяване.
На днешната Правна комисия към Общинския съвет обаче предложението не е било допуснато до сесия. Причината е, че всички членове не са получили мотиви за предложението, както и никой от администрацията не го е защитил.
Съветниците са поискали главния архитект или ресорния зам.-кмет да даде повече яснота относно бъдещето на цялата зона – дали там се предвиждат паркове, училища и други важни публични инфраструктурни обекти, както и колко души и апартаменти биха се построили след промяната. Когато те получат докладите, предложението вероятно ще бъде допуснато до сесия на Общинския съвет.