Нов квартал със 75-метрови небостъргачи ще се появи в Пловдив

Автор: Благовест Андонов 798
Нов квартал със 75-метрови небостъргачи ще се появи в Пловдив

Нов жилищен квартал ще се появи върху бившите предприятия в квартал Филипово, където ще изникнат близо 25 небостъргача, 6 от които с височина от 75 метра, а останалите ще са до 50 метра високи.  Това се вижда от проект за изменението на подробния устройствен план и плана за регулация на квартал Филипово, който е внесен в Общинския съвет.

Предложението касае цялата зона между бул. „Дунав“, бул. „Голямонарско шосе“, жп линиите от север и ул. „Победа. Част от зоната вече има нови сгради, включително и тип небостъргач, като целия квартал ще добие вида, който е на кръстовището на бул. „Дунав“ с  ул.„Победа“.

Промяната на ПУП-а касае освен промяната на предназначението на имотите, така и на уличните регулации в зоната. Предвиждат се нови участъци, както и разширението и удължаването на ул. „Димитър Стамболов“, която ще бъде основен булевард в новия квартал.

Улицата трябва да стане с габарит от 32 метра, като тя да продължи до кръстовището на бул. „Дунав“ с „Васил Априлов“ и Голямоконарско шосе. Там трябва да се изгради и кръгово движение, става ясно от плановете за регулация. Новият път ще стане и естествено продължение на бул. „Северен“, който сега е изграден само в първия си етап – до бул. „Брезовско шосе“.  Покрай булевардите се предвиждат и 6-те небостъргача със 75 метра височина.

Новият квартал ще бъде изграден върху бившите предприятия на „Обединена млечна компания“,  Цех 1 на „Филикон -97“ АД, базата на бившето предприятие „Градски транспорт – Пловдив“ АД,  както и други по-малки цехове и бензиностанцията.  Огромните имоти, чиято обща площ е близо 150 декара се държат в по-голямата си част от две компании.

Първата е „Сити инвестмънт“ ООД с управител Костадин Бояджиев, а собственик на капитала е са фирмите „Галакси Инвестмънт груп“ ООД и „Орбиас“ ЕООД.  Тя е закупила през 2024 година имотите на „Обединена млечна компания“ за 8,3 млн. евро,   а през 2022 година базата на фалиралата „Градски транспорт – Пловдив “ ЕАД след търг за 5,6 млн. лева през свързана тяхна фирма.

Другият крупен собственик е „Пловдив Ритейл Център“ АД, чийто ръководители са израелски граждани. Управители и част от Съвета на директорите са Моше Ашкенази и Ехуд Гат. През 2008 година те закупуват бившия Цех 1 на „Филикон – 97“  за 21 млн. евро.

В зоната има още имоти на „Хеброс бус“ АД, както и държавното предприятие НКЖИ. Общинска собственост, освен уличната инфраструктура в зоната няма. Между най-големите собственици се подписва и споразумение, с което се уреждат промяна на границите на имотите, както и частта, която е за разширение на уличната мрежа.

Цялата зона в Общия устройствен план е с отреден статут на Смесената функционална зона( СМФ)1, което позволява най-високото строителство. Освен в крайната част на имота – до жп гара Филипово, друг имот за озеленяване не е предвиден, също така за детска градина или училище. СМФ1 до 3,5 кинт интензивност на застрояването,  като плътността му не бива да надвишава 50%, а задължителното озеленяване е 40%.

Приблизително при 100 000 квадратни метра имоти с кинт 3.5, там може да се изградят 350 000 РЗП жилищно строителство, което e над 5000 апартамента.

От проекта за ПУП става ясно, че част от имотите запазват статутите си на производствена и обслужваща дейност, преди всичко тези, които са собственост на НКЖИ.  За Автогара „Север“ също не се предвижда промяна. Там допустимата височина ще остане до 25 метра.

Жилищното строителство остава в 6-те най-големи имота в зоната, като там се предвижда още административна и търговска част. Паркирането ще бъде уредено с подземно съоръжение над 2 нива, а над него ще бъде изграден почвен слой и задължителното озеленяване.

На днешната Правна комисия към Общинския съвет обаче предложението не е било допуснато до сесия. Причината е, че всички членове не са получили мотиви за предложението, както и никой от администрацията не го е защитил.

Съветниците са поискали главния архитект или ресорния зам.-кмет да даде повече яснота относно бъдещето на цялата зона – дали там се предвиждат паркове, училища и други важни публични инфраструктурни обекти, както и колко души и апартаменти биха се построили след промяната. Когато те получат докладите, предложението вероятно ще бъде допуснато до сесия на Общинския съвет.

 

 

Подобни новини

Вашият коментар през Facebook

Новини Trafficnews logo

Изпрати новина