Кметът на Стамболийски разяснява ситуацията с 2-та млн. задължения за отпадъците

Автор: Plovdiv Now 12000
Кметът на Стамболийски разяснява ситуацията с 2-та млн. задължения за отпадъците

Кметът на община Стамболийски Георги Мараджиев публикува разяснения във фейсбук профила си по темата за задълженията към Община Пловдив за депониране на отпадъци на сметището в Цалапица. 

Припомняме, че двумесечен срок за разплащане беше даден от Община Пловдив на тримата големи длъжници, членове на Регионалното сдружение за управление на отпадъците – Пловдив (РСОУ-Пловдив), да покрият сумите, с които са задлъжнели към нея през последните години.

Община „Родопи“ дължи над 1,7 млн. лева, Община Кричим - 160 хил. лева, а най-голям длъжник е Община Стамболийски, чийто задължения надхвърлят 2 млн. лв. Трите общини получиха едномесечен срок за подписване на споразумение за разсрочено плащане или в рамките на 60 дни да се издължат издължат изцяло.

По този повод Георги Мараджиев отговаря подробно на три основни въпроса, свързани със ситуацията: Защо имаме задължения за депониране на отпадъците? Как се формира такса битови отпадъци и какво представляват отчисленията по Наредба №7? Как ще се справим с проблема?

Ето какво публикува кметът като отговори:

1. Защо имаме натрупани задължения в размер на 2 милиона за депониране на отпадъците на общината на сметището в Цалапица?
Първо тези задължения не са натрупани от сега, а са започнали да се трупат и е видно на таблиците от 2013 до 2019 г. Така че, когато станах кмет през 2015 г. не само заварих едва 40 лева в касата на Общината, но заварих и един огромен стряскащ дълг в размер на
6 026 321 лева към различни фирми, като в тази сума не е включен дългът към депото и неразплатените разходи до тогава. Можете да видите на едната снимка списъкът със задълженията на Община Стамболийски, когато поех управлението. В скобите е посочено към днешна дата какви суми сме изплатили и накрая може да се види, че от 6 026 321 вече сме погасили 3 058 129 лева. Въпросът е дали щяхме да имаме сега дълг за депонирането на сметта, ако нямахме толкова много дългове в наследство от предишната общинска управа? Естествено, че без тези 6 милиона дългове към общо 13 фирми, сега щяхме да сме си платили на Община Пловдив и да си плащаме редовно за депото.

Вторият въпрос, който възниква, е как се движи през годините такса битови отпадъци – ТБО и какво представляват отчисленията по Наредба №7?
Въпросът е важен, защото много хора смятат, че като си плащаме такса смет, с тези пари се покриват всички разходи по смотосъбирането, сметоизвозването и депонирането. Тук искам да отговоря с пример: всеки камион със смет от Стамболийски отива на сметището и там първо минава през кантара. За всеки тон смет таксата е 12.22 лева. Сумата за плащане на депото от 2013 г. до сега е 462 732 лева при средно годишен отпадък между 5 и 6 хиляди тона. Вижте на снимката с таблицата за ТБО, на която по години е описано каква сума е плащана на депото. Има увеличение, което е свързано с увеличаването на сметта, която се депонира. По-голямото перо обаче, което общините плащат, е свързано с отчисленията по Наредба №7. Това е един вид наказателен данък за общините, за да бъдат ограничавани в количеството смет, което изхвърлят. Отчисленията се плащат от общините с цел рекултивиране на сметищата и екологосъобразно управление на отпадъците. От таблицата можете да видите как се е увеличавала сумата по години. Следващата снимка е графика, която показва увеличението на сумата за отчисленията за тон през годините. Увеличението е драстично. От графиката се вижда, че от 15 лева на тон през 2013 година, през 2020 година вече сумата е 95 лева на тон. Аз съм категоричен, че при тази цена, колкото и общините да вдигат данъците и таксите, скоро ще има общини, които няма да могат да плащат за депонирането на сметта, дори и ако двойно или тройно вдигнат данъците. Ето тези отчисления товарят общинския бюджет и се стига до там, че общините трупат дългове към депата. За нас решението на проблема е първо - чрез изграждането на компостираща инсталация съвместно с община Съединение, за която сме одобрени и чакаме договора. Така ще намалим 50% от тонажите. Вместо 6000 тона, ще извозваме 3000 тона смет. Площадката е в община Съединение, но ние притежаваме 60% от нея. Второ – сепариращата инсталация в БКС, на която има изградено законно т.нар. „сито”. Там и сега отсяваме пръстта и решението е увеличаване на капацитета чрез още едно „сито” или денонощен режим на работа. Също така, сме подали Заявление по чл.20, ал.3 от Наредба №7 до РИОСВ - Пловдив да ни бъдат намалени отчисленията.

Третият въпрос, който също е много важен, е: Има ли община Стамболийски решение за бързо излизане от проблема с дълга за депото?
Да има, като преди това искам да бъде ясно, че ако погасим задължението си в размер на 2 милиона за депониране, веднага държавата ще ни върне 1,5 милиона от отчисленията. А вариантите, които имаме като община, са два. Единият вариант е чрез кредит от банка, като аз лично не съм за такъв кредит и ще направя всичко възможно да не стигаме до него. Другият вариант е да поискаме от Министерството на финансите отпускане на безлихвен кредит. Вече сме го направили с писмо до министър Владислав Горанов, като с тези пари ще си платим дълга за депото, а след това отново ще си върнем отчисленията. Поискал съм и среща с министър Горанов по въпроса. Важно е да се знае, че като си върнем 1,5 милиона отчисления, ще ги вложим отново в дейността по чистотата – можем да ги използваме за закупуването на техника, с тях да платим самоучастието ни в компостиращата инсталация на стойност около 500 000 лева преди пускането й в експлоатация като последна вноска и да мислим за депо, граничещо с депото в Цалапица. Обърнете внимание на третата таблица от снимката с таблиците. Тя е за приходите от такса смет в общинския бюджет и за разходите, които плащаме за дейност чистота на БКС. За периода от 2015 – 2019 година приходите от такса битови отпадъци са 5 083 785, а за дейност чистота сме дали 5 079 899 лева. Остатъкът от 3 885 е прехвърлен за тази година. От тази таблица става ясно, че нито един лев от такса смет не е похарчен за друго, освен за дейност чистота. Така че, гражданите да са спокойни, защото, както се справихме с погасяването на дълговете досега, ще се справим и с останалата част от задълженията. Ще си платим всичко и пак ще осигурим пари и за нови придобивки, и за нови улици, ще ремонтираме парковете – до 3-4 месеца, ще изградим центровете на селата – до лятото, ще изграждаме нови улици, ще работим за изграждането на канализацията в селата, ще печелим нови проекти и ще работим по тях. Успехите на общината са видими! Продължаваме напред, защото, както винаги съм казвал, искаме да живеем по-добре сега, а не след 10 или 20 години. Задълженията се изплащат, но най-важният капитал сме ние, ХОРАТА!

Подобни новини

Вашият коментар през Facebook

Новини Trafficnews logo

Изпрати новина