Остават часове до концерта на „Флейтисими - Белисими“ в Перущица

Автор: Иван Маринов 6673
Остават часове до концерта на  „Флейтисими - Белисими“ в Перущица

В 18:00 часа днес Перущица ще стане домакин на уникален класически концерт. Флейтово дуо „Флейтисими - Белисими“ в състав Ирена Христоскова и Кристина Георгиева ще свири в Дановото училище.

По-рано днес, в рамките на Кръгла маса в училището, бе представена и ролята на перушенци в национално-освободителните борби. Поводът за срещата бе годишнината от избухването на Априлското въстание. Сред темите, които бяха дискутирани, бяха буйният нрав на гражданите на Перущица в спомените на Христо Г. Данов, Подвигът и върховната саможертва на перущенските герои от 1876 година. След представянето на темата за перущенският принос в освобождаването на Родопите, бяха представени и оръжия от фонда на Историческия музей. 

Програмата на концерта включва жанрова музика, романтизъм, класика и барок. Ще прозвучат интерпретации на Бах, Щраус, Моцарт, Пърсел, Хендел, както и популярна латиноамериканска пиеса. 

Ето я и пълната програма:

1. Прелюд – Шарпентие
Прелюд от френския автор Шарпентие - част от мотета Te Deum, написан за ознаменуване победата на Франция през 1692г. и края на Деветгодишната война (1688-1697) между Франция от една страна и голяма коалиция от враждебни европейски държави, наречена „Велик съюз " - Англия, Нидерландия, Испания Савоя, Бранденбург.

2. Абделазер – Пърсел
Рондо от английския композитор Хенри Пърсел, из сюитата „Абделазер” , по трагедията ’Отмъщението на мавъра’.

3. Хорнпайп – Хендел
Alla hornpipe от германския композитор Г. Ф. Хендел. Пиесата е част от „Музика на водата”, написана за крал Джордж 1 и изпълнена на шлеп по време на кралска процесия по Темза.

4. Шеба – Хендел
Arrival of the queen of Sheba – из ораторията „Соломон” от Хендел. Музиката изобразява тържественото посрещане на Савската царица - владетелка на Шаба, която чула за голямата мъдрост на Соломон, цар на Израел, и отишла при него с дарове от подправки, злато и скъпоценни камъни. Тя била силно впечатлена от мъдростта и богатството на Соломон и благословила неговия Бог.

5. Канон от германския композитор Г. Телеман, 2 и 3 част.

Любопитна музикална форма, при която единия изпълнител изсвирва фраза, която вторият буквално повтаря след него, но звучат в съвършена хармония!

6. Сицилиана, Менует и Бадинера – Бах
Сицилиана е старинен италиански танц, използван от професионалните барокови творци, заради специфичната му ритмика и нежно, дори тъжно звучене. В многочастните сюити и сонати той се нарежда след бърза част, тъй като е умерено бавен.

7. Й. С.Бах - Менует и Бадинера - емблематични мелодии от Сюита за флейта и струнен оркестър. И двете части, както и сицилианата, са старинни танци, като отново тук имаме познатото, характерно за Барока редуване на бавна с бърза част. Това е финалът на сюитата и вихрената Бадинера. Той е бляскав и бравурен завършек на творбата.

8. Романс из „Малка нощна музика”- серенада за струнен оркестър - Моцарт
Великият австрийски гений Волфганг Амадеус Моцарт, живял само 33 години, оставя огромен брой съкровища в музиката - над 600 творби. Пише във всички жанрове и всяка творба е шедьовър. Най- слушаният и обичан композитор на всички времена след Бах. И макар звучността му да е лека, светла и брилянтна, той е един от най - трудните за изпълнение автори!

9. Ария на Царицата на нощта от операта „Вълшебната флейта” – Моцарт
Може би най-известната ария, тази на Царицата на нощта, от „Вълшебната флейта“ на Моцарт, е направо непосилна в своята трудност и необходимост от концентрация. Малко певици сопрано в света се заемат с изпълнението й.

10. ”Утро”от норвежкия композитор Едуард Григ.
Това е 1 част от оркестровата сюита „Пер Гинт” - музика върху фантастичния сюжет за странстванията на един фантазьор сред гори, планини, чудовища, елфи... Завърнал се след 40 години у дома и осъзнал накрая, че истинските неща са любов, вяра, грижа, семейство.

11. „Менует” от Жорж Бизе из сюита „Арлезианката”
Авторът на „Кармен” умира млад и охулен, без да доживее триумфа на най- свирената в света опера, неговата Кармен...

12. „Забавляващият се”- рагтайм от Скот Джоплин
Афроамериканската музика от края на 19 и началото на 20 век е смесица от стилове и влияния, а Джоплин, цветнокож музикант, наричан „Кралят на рагтайма” ни е оставил над 40 рагтайма, няколко опери, балет. Рагтаймът със синкопираните си ритми и характерни плъзгания между тоновете, е предвестник на джаза.

13. Тико - тико
Популярната латиноамериканска пиеса в стила „шоро”, огнена и забавна е написана от бразилския композитор Зекиня де Абреу. Значението на заглавието е „Врабци на царевичната купчина”-пернатите малки крадци са влетяли през отворения прозорец и бързо-бързо кълват от купчинката зрънца, изсипани на масата..

14. Радецки марш - Щраус
И закъде без Йохан Щраус? Емблематичният марш, без който не минава нито едно бляскаво празнично музикално събитие във Виена-сърцето на Европа. Разказват, как Щраус седял в една кръчма и размишлявал за нещо угрижен и притеснено барабанял, изреждайки пръсти по масата:та –та- та, та-та-та...И тогава се родила и мелодията на марша, любим на цял свят.

Подобни новини

Вашият коментар през Facebook

Новини Trafficnews logo

Изпрати новина