Къпанките в Перущица и магическото свойство на водата да пречиства

Автор: Plovdiv Now 14991
Къпанките в Перущица и магическото свойство на водата да пречиства
Ритуалите „измиване“ и „къпане“ са част от Ивановденските празници, които се честват от 5-8 януари и са свързани с магическото свойство на водата да пречиства от зли сили. Те спадат към празниците от зимния цикъл от Андреевден до Тодоровден, който е част от народния ни календар, разказват от Историческия музей в Перущица.
 
Трима младоженци – Адриан, Георги и Марин, се метнаха във водите на Перущенската река, а кметицата Мария Витанова-Вълканова им връчи грамоти на заслужили младоженци и подарък глинен сач.
 
Навсякъде обредът е за мъжа и жената младоженци, венчали се предната година и е същински следсватбен обичай. Действието се извършва от кума или девера. Предполага се, че Къпанките са наследство от древните славянски празници, свързани с водата. Перущинският обичай Къпанки е част от тях. В миналото ритуалното изкъпване е ставало на чешми, кладенци и реки. В Перущица това се прави без прекъсване от незапомнени времена на реката под Чолаковия мост, а през 20-те, 30-те и 40-те год. на ХХ век - и по махали в каменните корита на чешмите.
 
Деверът/кумът налива кутел с червено вино, връзва го с китка чемшир, а вътре във виното слага китка здравец с червен конец. Близките пускат в кутела метални пари за плодородие и берекет. Деверицата/кумата носи подносите с мезето – ръчелеви кори, лук, наденица, сиренце и сушено месо за почерпка из пътя и на връщане, когато младоженците са вече изкъпани. Към реката тръгват майки, бащи, братя, сестри и приятели.
 
Младоженците, всеки поотделно, си викат музиканти, с които калесват (канят) близките си от негова страна. Поканените гости носят у младоженката солена баница, тиквеник с орехи, които оставят там и отиват на реката заедно с музикантите да видят обредното къпане. На реката деверът или кумът хвърля кутела с останалото вино във водата, младоженецът го разлива, пълнят го с вода и пръскат насъбралите се около реката „за здраве“.
 
Младоженецът взема пълния с вода кутел и тръгва към къщи, съпроводен от музика. Невестата не участва в къпането и не ходи на реката, а стои у дома и чака окъпания младоженец да се върне. Когато това се случи, тя се хваща за плодно дръвче или лоза в двора, а младоженецът сипва по малко вода в ръкава, докато тя се намокри и се стече до долу. Тази обредност се прави за плодородие и плодовитост, а за младоженецът окъпването доказва мъжествеността и гарантира здраво поколение. Задължителният елемент от храната след Къпанките е печен мисир с кисело зеле.
 
В перущенската история досега няма данни, който се е изкъпал - да се е разболял.
 
Павлина Бакова-Исова
 
 
 
 
 
 
 

Подобни новини

Вашият коментар през Facebook

Новини Trafficnews logo

Изпрати новина