Година след като Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) обяви, че ремонтът на опасния мост над река Пикла между Хисаря и Калояново ще започне още през лятото на 2024 година, обществената поръчка най-сетне е факт – макар и само за строителния надзор и оценка на съответствието на проекта. Поръчката за реалното строителство се очаква да бъде пусната след това, предаде trafficnews.bg.
Съоръжението, известно сред местните като „Черния мост“ заради множеството катастрофи с жертви през годините, продължава да бъде кошмар за хиляди шофьори от региона. Причината – тесният 4-метров габарит, който не позволява разминаване на две коли, липсата на тротоари и износената конструкция. Мостът свързва ключовото направление между Хисаря и Калояново, а всеки ден по него преминават около 11 000 души от общината.
Очакванията бяха, че още през 2024 г. ще започне реалното изграждане на нов мост, след като Областно пътно управление – Пловдив обяви поръчка за 1,43 млн. лева без ДДС. Промени в Закона за обществените поръчки обаче провалиха процедурата – след като второстепенни разпоредители като ОПУ вече не могат да обявяват самостоятелно търгове. Така проектът бе замразен за месеци.
През май миналата година кметът на Калояново Младен Кичев дори заплаши с протестно затваряне на моста в пиковите дни – петък, събота или неделя. „Не можем повече да чакаме. Жителите на общината искат действия, не обещания“, каза тогава той.
Сега АПИ най-накрая обяви нова поръчка – но не за самото строителство, а за избор на изпълнител, който да изготви комплексен доклад за оценка на съответствието с основните изисквания към строежите, да упражнява технически контрол по част „Конструктивна“ и да поеме строителния надзор по време на изграждането на новото съоръжение. Стойността на поръчката е 115 660 лв. без ДДС. Едва след приключването на тази процедура и изготвянето на доклада, ще бъде обявена същинската обществена поръчка за строителството на новия мост.
Съществуващото съоръжение е монолитна стоманобетонова конструкция с два отвора по 14 метра и обща дължина почти 30 м. Изграден е с каменна зидария, без крила и тротоари, с един централен стълб и греди без фиги и лагери – напълно несъответстващо на днешните технически и безопасни норми.