Община Асеновград уведомява, че във връзка с получено писмо от Конфедерацията на автобусните превозвачи (КАП), в което се съобщава за планирани протестни действияа, са възможни нарушения в маршрутното разписание на градския и междуградския автобусен транспорт тази сряда (25.11.20 г.). Транспортните фирми информират, че протестът им ще се проведе от 09:00 ч. до 11:00 ч.
Те посочват, че ще бъде преустановен общественият превоз на пътуващи по редовните автобусни линии от републиканската, областната, междуобластната и общинската транспортни схеми. От КАП съобщават, че в посочения по-горе период няма да работят "в знак на протест срещу наложеното от президента вето и неговото непреодоляване в Народното събрание".
Ето какво съобщиха по-рано превозвачите за протеста:
"25 ноември, сряда, обявяваме протест на всички автобуси и таксиметрови автомобили. Ще се придвижим към площад "Батенберг" за митинг от 10 до 12 часа. С този протест ще покажем червен картон на държавата, ако един път завинаги не направи необходимото, за да може да има затвор за нерегламентираните шофьори, водачи и превозвачи и конфискация на нерегламентираните автобуси, бусове и автомобили. Ние ще започнем да возим като тях, защото ни писна цял живот да се борим с такива, които се правят на по-хитри", посочи Кирил Ризов, председател на СНЦ „Съюз такси".
Искаме да се защити човешкият живот и да се пресече нелегалната конкуренция, обосноваха се асоциациите. По думите им дейността на сивия сектор е обществено опасна, тъй като за зачестили пътните инциденти с такъв нерегламентиран превоз.
"Неизбежно е да се криминализира, за да се сложи край на нерегламентираните превози. Никой не споменава в залата, когато защитаваха сивата икономика, че през последните години има над 70 души потърпевши. Загинаха две млади момичета по пътя за Банско, отново при такова пътуване. В крайна сметка генералната превенция в Наказателния кодекс е важна и има далеч по-маловажни неща, за които се налагат строги наказания. Тук говорим за човешки живот" посочи Себатин Исмаилов от автобусните превозвачи.
Над 50 групи в социалните мрежа с повече от 100 000 членове ежедневно организират и осъществяват стотици превози дневно.
"2/3 от обявите са за класическо споделяне на разходите - делене на горивото между всички пътуващи и шофьора. Така няма икономическа облага и това наистина е споделено пътуване, което няма да бъде санкционирано. 1/3 от обявите в групите обаче а повтарящи се ежедневни пътувания с едни и същи имена и превозни средства, които осъществяват около 400 нерегламентирани курса дневно", посочи Георги Атанасов от Националното движение на конфедерацията на автобусните превозвачи.
По думите на Атанасов така дневно около 1000 човека пътуват с нерегламентиран превоз. Според него обаче по отношение на международните превози ситуацията е още по-сериозна.
"Ако в България две трети от обявите казват, че има 2-3 свободни места, то в чужбина има цели бусове и непрекъснато има обяви, гласящи превозваме пътници, пари, багаж и животни. Това прилича ли ви на законен, споделен превоз? 90% е дялът на сивия сектор при международните пътувания", посочи Атанасов.
Той поясни, че повече от 90 общини вече нямат обществен транспорт, защото пътниците са обхванати от сивия сектор и няма икономическа сметка да се извършват. Това наложило и фалити на много превозвачи, като по думите им браншът се е свил от 3000 фирми до 700 в страната.
От бранша са категорични, че има страшно много изисквания, които покриват. Плащат огромни такси и данъци, шофьорите им са с всички необходими документи, като премината психологическа годност, всички пътници имат застраховка.
"Има ясна дефиниция на това какво е да има търговска дейност, да се генерира печалба от тези превози и да се поделят разходи. При нас хората, които извършват нерегламентиран превоз, го правят за бизнес. Има приложение с много потребителите и дори не се крият", посочиха от бранша, визирайки дейността на "Максим", която бе забранена от КЗК, но тече обжалване, а междувременно те функционират.
И към момента има приложима глоба за шофьорите, но не и за организаторите на този тип дейност. В Наказателния кодекс е предвидено, че "Който упражнява професия или занаят, без да има съответната правоспособност", се наказва със затвор до 1 година, а при рецидив - до 5 години. Има и глоби от 13 до 33 хиляди лева. Наказани по този състав обаче няма.
Заради протеста ще бъдат отменени международни пътувания и редица обществени линии у нас. Има и идея докато не се приеме текстът в Наказателния кодекс за инкриминиране на незаконните превози, всички автобуси и таксита да спрат работа.
Превозвачите обещаха, че няма да спрат превозите на лекари и учители и ще ги извършват безплатно.