Седем паралелки по-малко ще има в гимназиите в Пловдивско на приема на седмокласници догодина. Това съобщи за TrafficNews началникът на Регионално управление на образованието – Пловдив Иванка Киркова. Днес на предварителна среща в Пловдив са били очертани приоритетите и задачите за изпълнение на целевите стойности на МОН.

На дискусията относно приема и планирането в учебните заведения за догодина са били поканени всички директори на професионални гимназии и средни училища след седми клас, представители на Община Пловдив и областна администрация, работодателски организации и представители на бизнеса. 

„Очертахме и обсъдихме приоритетите и задачите, за да можем да изпълним целевите стойности на МОН. Основните приоритети са развитие на професионалното образование, увеличаване на паралелките STEM и увеличаване на паралелките за дуалната система. Такива са приоритетите както на регионално, така и на национално ниво. Направих прогноза, че очаквам паралелките да са 217, при реализираните 222 от миналата година. Оказва се обаче, че стойностите са други и трябва да бъдат реализирани 215”, заяви Киркова.

Тя добави, че броят на учениците ще бъде много по-малък, като целевата стойност на процент места е 65,46%.

„Ако процентите миналата година са били малко над 63%, сега имаме 65,46%, което е огромно предизвикателство. Тоест с още 2% ние трябва да увеличим броя на учениците, които учат професионално образование. STEM паралелките трябва да са 56,4% и като цяло този процент е близък до този, който ние реализираме. Имаме максимален брой в чужди езици, като това са основно в езиковите гимназии. Максималният брой на тези паралелки трябва да е 27. Имаме за първи път процент места в профили -математически, природни науки, софтуерни и хардуерни науки и хуманитарни науки. Повишихме дуалната система като осъществихме тази година 17,1% за разлика от предходната, когато бяха 14,5%”, коментира още началникът на РУО-Пловдив.

Преди дни министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков заяви, че се предвижда над 60% от паралелките в средното образование да са професионални през следващата учебна година. Освен за увеличаването на приема в професионалните паралелки, ще се работи и за популяризирането им, отбеляза министърът. Той изтъкна, че определени професии дават много добри възможности за личностно развитие на учениците, с което децата и родителите трябва да бъдат запознати. Министър Цоков посочи, че се търсят различни решения за връзка на образованието с пазара на труда, който е изключително динамичен. Професии, които днес са много търсени, може след няколко години да бъдат изместени от други, прогнозира той.