“Война”, „инфлация”, „избори” и „Украйна” са думите на 2022 година. Веднага след тях в първите десет позиции се нареждат „газ”, „доброволци”, „мижав интерес”, „бежанци”, „хартиена коалиция” и „рашисти”. Това става ясно след изследване, проведено на платформата за грамотност „Как се пише” и мащабен медиен анализа. То се провежда за втора година и всеки има възможност да гласува за ключовите думи и изрази в България за изминалата година, а за първи път тази година е включена и класация на най-употребяваните думи и изрази в медиите.
С помощта на софтуерни инструменти и модели за машинно обучение, тренирани на български език, са проверени 11 милиона и 300 хиляди публикации в 7993 онлайн информационни източника – новинарски сайтове, портали, сайтове на електронни медии, блогове и др. Оказва се, че най-използвани са „България“, „Русия“, „Украйна“, „война“, „Европа“, „САЩ“, „политика“, „министър“, „цена“, „дете“, „помощ“.
Организаторите отбелязват, че думите, които хората са предложили и избрали, са нерадостни и негативни, но и сянката на войната не дава възможност за по-ведро настроение. Все пак има лъч надежда в „доброволци“ – думата, която се нарежда на 6-о място от участниците в анкетата, макар медиите да не са я лансирали в такава степен, смятат още те. Особено интересно е и да се потърсят пресечните точки и разминаванията между думите, които хората разпознават като важни, и тези, които са водещи за медиите.
Изследването на нагласите сред хората се проведе в три етапа. В първия – от 4 до 11 януари – всеки имаше възможност да даде своите предложения за думи на годината на Фейсбук страницата на организацията, като бяха получени 311 различни думи и израза. Във втория етап от 30-те предложения с най-много гласове 5-членно жури отсява 10. Кои 3 от тях са най-важните за нас като общество се гласува в анкета от 16 до 21 януари в третия, последен етап, а всеки от анкетираните имаше възможност да посочи до три от предложенията.
Първенецът „война“ има 51%, следва „инфлация“ с 40 на сто гласували, а на трето място с по 29% са „избори“ и „Украйна“. Интересна е съпоставката с въпросите, които вълнуваха хората през предходната 2021-ва. Тогава на първите три места в анкетата се наредиха некнижовното „преценям“, „антиваксър“ и „изчегъртване“.