Условието, което може да остави Пловдив без Бетонен мост преди пробивът да е готов

Автор: Благовест Андонов 90022
Условието, което може да остави Пловдив без Бетонен мост преди пробивът да е готов

Бъдещето на Бетонния мост и връзката между „Южен” и „Централен” в района на Централна гара е тема, която буни духовете  под тепетата от години.  В момента фирмата изпълнител, която трябва да изпълни дейностите по жп възел Пловдив в района на Централна гара, е внесла проекта за разглеждане на Експертен съвет към НКЖИ, пише trafficnews.bg

Консорциумът, с водещ партньор „Трейс холд груп”, взе поръчката за близо 90 млн. лева, като в нея е заложено проектирането на пробива,  изграждането на комуникационно-транспортен пробив под жп ареала на гара Пловдив и другите съпътстващи дейности по него.  В сумата е заложен демонтажът на Бетонния мост. Важно уточнение е, че в предмета на поръчката не е заложено проектирането на ново съоръжение над жп линиите. Тази дейност трябва да се извърши от НКЖИ, като вече има идейна разработка за нов Бетонен мост.  

Голямата въпросителна е една, а именно – кога ще бъде демонтиран Бетонният мост, преди или след като пробивът бъде изграден.  Макар кметът Здравко Димитров неведнъж да заяви, че Бетонният мост ще бъде премахнат след пускането на пробива , като паралелно с това ще върви и проектирането на новото съоръжение, има немалко проблеми, които могат да спънат това. Премахването на Бетонния мост без пробивът да е завършен може да доведе Пловдив до пълен транспортен колапс, като вече вероятно въпросът е не дали, а колко време ще продължи той.

Спечеленият проект от НКЖИ за пробива под гарата през оперативна програма „Транспорт” по същността си бе замяната на Бетонния мост с алтернативна връзка под земята.  Причината за премахването му е, че той е прекалено ниско в частта си, където минават влаковете. За модернизацията на жп линията е необходимо тя да бъде повдигната, а това на практика ще направи невъзможно преминаването на влакове под моста.  Именно и тук се крие разковничето на проблема с линейния график за дейностите по пробива.

Още преди да бъде избран изпълнител по поръчката, към НКЖИ имаше редица въпроси относно кога трябва да бъде демонтиран Бетонния мост по време на дейностите.  Възложителят отговаря на всички, че няма условие кога той да бъде премахнат, но поставя друго:

„Участниците трябва да имат предвид  изискването на възложителя, че изпълнението на строителните дейности трябва да се извършва в режим на осигуряване на влаково движение по трите направления на гара Пловдив”.

С други думи по време на всички дейности – влаковете не трябва да се спират  да преминават през гарата. Така изпълнителят на проекта трябва да повдигне линиите, за да извърши пробивът, а в същото време да осигури влаковото движение под моста.  В момента влаковете минават под Бетонния мост със свалени пантографи, като разстоянието от стените е изключително минимално. При каквото и да е намеса по жп линиите с повдигането им, то влаковото движение не може да се осъществява при наличието на Бетонния мост.От фирмата изпълнител трябва да измислят сложно инженерно и технологично решения, за да могат да задоволят всички страни. Ако не успеят - това означава, че ще има период, в който Пловдив няма да има и Бетонен мост, и завършен пробив под гарата. 

Именно това очакват и от Община Пловдив, които са категорични, че няма да дадат положително становище за проекта, докато не видят линейния график и как от „Трейс холд груп” са решили ситуацията с Бетонния мост.

„Строително разрешение се издава от Министерството на регионалното развитие и благоустройство, но със съгласуване от наша страна. Ако нямаме решения за Бетонния мост, който да е задоволителен за пловдивчани, няма да дадем положително становище”, категоричен бе зам.-кметът Пламен Райчев.  Той обясни, че изпълнителят на проекта добре е знаел позицията на Община Пловдив по казуса и от него зависи технологичното решение за дейностите по проекта.

Проектът за пробива под гарата ще бъде даден на Община Пловдив за съгласуване, ако той получи положително становище от Експертния съвет към НКЖИ.

Подобни новини

Вашият коментар през Facebook

Новини Trafficnews logo

Изпрати новина