Ученици търсят Изкуствения интелект в училище, учителите им напомнят да развият първо естествения
Автор:
Plovdiv Now
12:21, 11.01.2025456
Как ще се интегрира Изкуственият интелект в образованието, за да се работи с него в помощ на учениците? Този въпрос зададе пловдивски гимназист към министъра на образованието проф. Галин Цоков и началника на Регионалното управление на образованието- Пловдив Иванка Киркова, които бяха на посещение в ЕГ „Пловдив” във връзка провелата се кампания на МОН в борбата с наркотиците. След края на дискусията по темата, учениците имаха възможност да задават своите въпроси към просветния министър, както и към началника на РУО-Пловдив, като именно темата с навлизането на изкуствения интелект в образователната система се оказа най-интригуваща за тийнейджърите.
Проф. Цоков заяви, че това действително е сред най-актуалните въпроси, които вълнуват не само учениците, но също така и голяма част от преподавателите, като още в началото на миналата година са били разработени насоки за училищата и университетите у нас за използване на изкуствен интелект, които да са полезни на преподавателите и да умеят да го използват правилно.
Любопитен факт, който той изтъкна бе, че преди няколко месеца деветокласниците са участвали в електронни тестове, свързани с уменията по природни науки. В оценяването им първо са били поставяни оценки от учителите, но след това е било направено сравнение дали изкуственият интелект може да напише съответните оценки. Оказало се е, че изкуственият интелект оценява дори по-обективно от преподавателите при отворените въпроси.
„Планираме сериозни обучения в тази насока и работим много усилено в последните месеци по тези теми. България има много голямо предимство в това отношение, тъй като институтът INSAIT представи втората версия на българския ChatGPT, която се оказа, че е много добра и успешна от първата и превъзхожда дори платените версии на другите инструменти за изкуствен интелект. Работим над това изкуственият интелект да се използва в нашата образователна система и всяко училище да използва AI, който пряко да се включи в оценяването и изработването на задачите и процеса на обучение”, заяви Цоков.
Началникът на РУО-Пловдив Иванка Киркова от своя страна заяви, че по нейни наблюдения нивото на педагозите, които работят с нови технологии в областта е добро, но все още има и учители, които сякаш се страхуват да работят с тях и най-вече с изкуствения интелект.
„От доста години имам пряк поглед върху това как се развиват училищата в Пловдив и района. И от гледна точка на материалната база и във връзка с качествената подготовка и мога да гарантирам, че действително има видим прогрес.
В момента функционират много големи проекти, които дават възможност на всяко едно училище и преподавателите да бъдат включени в дейности за подобряване както на материалната база, така и на повишаването на квалификацията на учителите и запълване на всички онези дефицити, които съществуват.
Струва ми се обаче, че на места има учители, които се страхуват от новите технологии и най-вече от използването на изкуствения интелект. Ние ще работим в тази насока - те да се чувстват спокойни и да работят уверено и сами да искат да използват новите технологии и методи, защото в противен случай, няма как да постигнем изискванията на PISA и да стигнем едно високо ниво, ако не използваме най-новите методи и да се развиваме заедно с останалата част от света”, заяви Киркова.
Просветният министър каза, че другата седмица страната ни ще вземе участие в световното изложение за технологии в Лондон. Там ще бъде представена и Дигитална раница, която ще бъде подобрена с AI.
“Хоризонтите са добри, възможностите са добри и ние се стараем да бъдем едни от първите в света с образователни системи, които да се свържат с новите постижения в областта на изкуствения интелект”, увери пък министърът.
Директорът на ЕГ „Пловдив” Николай Радев също подкрепи мнението им, че интегрирането на изкуственият интелект би помогнал изключително много в образователната среда, но все пак напомни на учениците да не забравят да развиват и естествения си интелект.
Той уточни, че МОН финансира на 100% училищата за нови STEM центрове, като в тяхната гимназия ще бъдат изградени нови кабинети по информатика и математика, както и 10 високотехнологични кабинета, а проектът е на стойност над 500 000 лева. Предстои да бъде обявена и обществената поръчка, като Радев се надява до лятото на 2026 година всичко да е готово.
Повече за кампанията на МОН "Просто кажи НЕ!" вижте тук: