На днешния 13 февруари през далечната 1948 г. със два самолета „Ли-2п“ LZ-LIB е открита първата бълрска международна въздушна линия. Тя е по маршрут София – Белград – Будапеща – Прага.
Дирекция „Въздушни съобщения“ е тогавашната държавна организация в България, която е единствен граждански авиопревозвач в страната в периода от декември 1946 до август 1949 година.
След Първата световна война, съгласно клаузите на Ньойския мирен договор, България трябва да разруши военната си авиация, но получава разрешение „да притежава цивилна авиация“.
След вандалския акт на разрушаване пощата между София, Русе, Варна, Пловдив, Горна Оряховица и Бургас се превозва с няколко ремонтирани самолета в периода 1919 – 1920 г.
Към Министерството на железниците, пощите и телеграфите се открива Отделение за въздухоплаване, което с царски указ № 40 от 15.07.1924 година се преобразува в Дирекция на въздухоплаването. Преоборудваните военновременни самолети превозват от 1 до 4 пътници. Закупените за нуждата на Дирекцията 17 нови самолета превозват предимно поща и след неуспешни опити да се открият редовни въздушни пътнически линии, тази идея е изоставена. Създаденото с договор от 1926 г. смесено българо-германско дружество за авиотраспорт Бунавад обслужва линията София – Русе – Варна с 2 самолета Junkers F 13 през 1927 и 1928 година. Тази дейност е прекратена поради неизпълнение от българската държава на договорните условия с партньора Junkers & Co.
До Втората световна война над територията на България са организирани въздушни линии на Ер Франс, Аерофлот, Дойче луфтханза и полският ЛОТ.
На 29 юни 1947 г. на летище Враждебна министър-председателят Георги Димитров открива първата гражданска въздушна линия София-Бургас. Първият екипаж, летял по тази линия с Junkers Ju 52/3m LZ-UNL, е в състав Никола Александров, Стефан Тосунов, Тодор Гургулиев – борден механик и Павел Александров – борден радист. След него излита и Ли-2 с борден номер LZ-LIA с екипаж Никола Дюлгеров, Иван Шивачев, Методи Наков и Георги Сергиев. Редовните полети започват от 1 юли 1947 г. Месец по-късно на 2 август започват полети по линията София-Варна и временни полети по линията София-Пловдив за обслужване на гостите на Международния панаир в Пловдив.