Месеци след гръмката „първа копка“ на новия лъч от Околовръстното шосе на Пловдив – от пътен възел „Скобелева майка“ до път II-86 (Югоизточен обход) – реални строителни дейности по трасето липсват. Причината се оказа необходимостта от преработка на проекта, за което Община Пловдив е заплатила 69 000 лева на притежателя на авторските права – фирма „Пътпроект 2000“. След като той е готов, се оказва, че Агенция „Пътна инфраструктура“ е обявила обществена поръчка за извършване на одит за пътна безопасност на преработения проект. Стойността ѝ е 3 000 лв., а изпълнител ще бъде дружеството „Строл 1000” АД, пише trafficnews.bg.
Основната задача е да се провери дали проектните решения отговарят на критериите за безопасност на етап „Технически проект“, след като трасето бе преработено и приведено от проектен габарит Г10.50 към по-широкия Г20. Одитът е необходима стъпка преди рестарт на същинското строителство.
Проектът бе преработен поради изменения в трасето и необходимост от допълнителни инженерни решения. Сред ключовите промени са съвместяване на плана за отводняване между новия път и жп линията на НКЖИ в контактния участък от 3,2 км. Също така промяна на нивелетата – повдигане на жп линията с 42 см, което наложи преработка на проекта за надлеза заради недостиг на височинен габарит. Изместване на съществуваща енергийна инфраструктура, включително трафопост и електрически трасета на Системния енергиен оператор. Корекция на имотните граници, които трябва да бъдат отразени в подробния устройствен план (ПУП-ПП) на обекта.
Припомняме, че официалната „първа копка“ на проекта бе направена през септември 2024 г. Но още тогава стана ясно, че строително разрешение има само за първите 150 метра от трасето, а за останалата част се чакаше „зелена светлина“ от институциите.
На последната сбирка на местната организация на ГЕРБ в Пловдив кметът Костадин Димитров увери актива, че „рестартът на дейностите“ трябва да се случи през септември 2025 г. Това означава, че поне още три месеца тежката техника няма да стъпи по трасето, а гражданите и шофьорите ще чакат.
Целта на проекта е амбициозна – с новата отсечка транзитният трафик от АМ „Тракия“ и Свиленград в посока Смолян да бъде изведен извън града. Общата дължина на трасето е около 5 км, а стойността му – над 41 милиона лева, осигурени от републиканския бюджет.