Сблъсък между визия и резултати беляза дебата в Общинския съвет на Пловдив относно отчета за изпълнението на Програмата за чист въздух през 2024 г. Дискусията премина в спорове, взаимни обвинения и настояване за промяна. Съветниците обсъдиха както предприетите от администрацията мерки за подобряване на качеството на атмосферния въздух, така и доколко постигнатите резултати могат да се смятат за задоволителни.
Дискусията откри вносителят на предложението – заместник-кметът по екология Иван Стоянов и представи в резюме част от мерките, които администрацията е изпълнила, за да има днес Пловдив по-чист въздух. Той заяви, че чистотата на атмосферния въздух е динамичен процес и от части не зависи от община Пловдив. И допълни, че местната власт е успяла да привлече средства по различни програми за подобряване на въздуха, които сега изпълнява добре.
Думата взе кметът Костадин Димитров, за да представи предложение, което той определи като „революционно“:
„Причините за замърсяване на въздуха са няколко – отопляване на твърди говорива, калните петна. Но аз искам да обърна внимание на замърсяването от автомобилите – имаме предстояща програма за зони с ниска емисия, с която да ограничим достъпът на замърсяващи автомобили в централните части на града. Но моето предложение е революционно – да направим Пловдив, целият град, зона с ниски емисии!“, каза кметът и изрази мнение, че въздухът ще се прочисти, ако замърсяващите автомобили не се допускат не само в централните части на Пловдив, а и на територията на град.
Предложи още на един административен адрес в града се позволява само да бъде регистриран само по един автомобил
„По този начин ще дадем възможност на хората с екологично чисти автомобили да имат превес и ще ограничим замърсяването, защото то е голямо. Ако постигнем съгласие по това , в дългосрочен план ще подобрим въздуха“, обоснова се Димитров.
Стефан Шилев от ГЕРБ отбеляза, че идеята е добре, стига да се приложи правилно. Обсъжданията по предложението на кмета обаче не продължиха дълго, тъй като съветниците от ПП-ДБ заявиха, че по този начин той измества фокуса на точката, която трябва да се гласува. Те отправиха критика към властта, че не се справя с изпълнението на Плана за подобряване качеството на атмосферния въздух и цитираха данни от актуалната оценка на РИОСВ.
Както медията ни писа, тази година два от показателите за качество на въздуха са над допустимата норма и за пръв път от няколко години се наблюдава увеличение в количествата на някои вредни вещества:
„С вашето изказване изместихте точката. Говорим за Нероден Петко, а предложението е да одобрим отчет за мерки, които не са ефективни. Данните за тази година са по-лоши от предходните“, заяви съветникът от ПП-ДБ Тодор Токов. След него изказване направиха колегите му Добромира Костова и Веселка Христамян, който отправиха сериозна критика както към съдържанието на Отчета, представен от Община Пловдив, така и към мерките, изпълнени от нея.
„За първи път от години насам показателите са по-лоши от предходните години. Досега имахме мижав прогрес, които все пак водеше до нещо по-добро. Всеки път от тази трибуна критикувам прогреса, че е бавен и недостатъчен. Тази година за първи път трябва да коментирам регрес! Прекрасните обещания за зона на ниски емисии, кални петна – това са закъснели думи, господин Димитров“, критикува Добромира Костова.
Съветниците обаче се обединиха около идеята, че сред основните замърсители е запрашаването от трафикът в града и в този смисъл е необходим по-строг контрол над тежкотоварните автомобили. За целта бе предложено да се извърши реформа в звената, които могат да санкционират нарушителите.
„Съгласна съм, че никой не контролира тежкотоварните автомобили, които са по строежите и разнасят фини прахови частици. По какъв начин се следи те почистват ли гумите си, когато излизат от обектите? Второ – градът наистина е презастроен, пътните артерии не са устроени да издържат целия този трафик“, заяви общинският съветкин от „Браво, Пловдив“ Яна Димитрова.
В допълнение колегата ѝ Борислав Инчев подчерта: „Дебатира се по отчета, много колеги се изказаха, лично считам, че във всяка една дискусия има много полезни неща. Надявам се да се отсеят смислените предложения, защото в крайна сметка въздуха го дишаме всички ние. Само преди няколко месеца гласувахме новата Програма за подобряване качеството на атмосферния въздух 2025-2029 година. Споменавам това, защото сега в отчета има неща, които не ни харесват, но всъщност същественото е, че трябва да изходим от данните. Г-н Димитров, вие предлагате градът да стане с ниски емисии. Ако не се лъжа, през 2022г. се прие предложение на г-н Тодор Чонов за зони с ниски емисии. Изпълнение на решение до този момент – нула! Ние трябва да помислим как бихме контролирали кой, как, откъде влиза в Пловдив, имаме ли тези контролните механизми? Готови ли сме на стъпки са драстично увеличаване на данъците към замърсяващите автомобили?“, попита Инчев.
Съветникът на „Браво, Пловдив“ предложи на първо време да се последва друга стратегия, спомената по-рано от ижн. Веселин Маневски – да увеличат правомощията на служители на общинските предприятия, които са актосъставители: Общински инспекторат, Общинска охрана и Общинска полиция. Борислав Инчев апелира да се стартира процедура за промяна на наредбите, чрез които да се засилят контролните и наказателни функции на служителите. Освен това предложи да се обсъди увеличение на заплатите им.“
В крайна сметка бурният дебат, в който участие взеха над десет общински съветници от различни политически групи, завърши с липса на единодушие в гласуването.
С 21 гласа За, 10 гласа против и 7 въздържали се – Общинския съвет на Пловдив прие Отчета на 2024 година.