Работодатели в Пловдив: Служителите са свободни да изберат дали да се ваксинират

Автор: Виктория Петрова 11514
Работодатели в Пловдив: Служителите са свободни да изберат дали да се ваксинират

Третата вълна на коронавируса вече е факт, България отново зае челните мяста по смъртност в Европа, ваксинационната кампания не се движи с очакваните темпове, а комуникационната кампания е пълен провал. След временното спиране на употребата на „Астра Зенека”, опашките пред „зелените коридори” изчезнаха, разтревожени от противоречивата информация, която се появява в публичното пространство, голяма част от българите заявиха предпочитанието си към РНК – ваксините. Които обаче пристигат в недостатъчни количества.  Започна поредния локдаун, който вероятно ще продължи по-дълго от обявените от здравния министър 10 дни. Той обаче няма да реши проблема кардинално, а само ще го отложи във времето. Масовата ваксинация е единствената бариера срещу вируса, а опитът на Израел, който вече се връща към нормалния ритъм на живот, е показателен. На този фон е изключително важно как големите работодатели ще подходят към въпроса с ваксинирането на служителите си.  

Обществото е разделено по отношение на ваксинацията, а ширещите се антиваксърски настроения поставят пред изпитание предприемачите, които от една страна искат да съхранят бизнеса и екипите, с които работят, а от друга – да спазват трудовото и медицинското право.

Имат ли право работодателите да поставят условия на своите служители да бъдат ваксинирани, когато имунизацията срещу Ковид-19 е препоръчителна?

За да проверим каква е реалната ситуацията в Пловдиви и областта TrafficNews се свързва с редица от големите компании в сферата на промишленост, търговия, услуги, телекомуникации, финансов сектор, както и синдикати, и юристи. Целта ни бе да се даде ясен отговор за това какви са вижданията на бизнеса за ваксинацията и какво да очакват хиляди трудещи се. 

Попитахме работодателите за това: Каква е политиката на компанията относно ваксинацията на служителите? Какъв е процентът служители, заявили желание да бъдат ваксинирани? Какво ще бъде отношението към служителите, които не желаят да си поставят ваксина / без хората, които имат заболявания, изключващи поставянето на ваксина/? Каква е инвестицията, направена от компанията, за да осигури безопасността на на служителите и клиентите през изминалата година? Обсъждате ли бонусна система за стимулиране на служители, които са се ваксинирали?

В генерален план от ръководствата на компаниите споделят мнението, че ваксинацията е свободен избор. 

Ето какво мисли бизнесът:

Цветелина Арсова, ПР- експерт във Виваком

Ваксинацията в компанията се извършва съобразно желанието на служителите. Ролята на компанията ни в процеса е максимално да подпомогнем желаещите ваксина служители. Първо направихме анонимно проучване за нагласите. Отправихме искане към Министерството на здравеопазването за включване на служителите от телекомуникациите в 3-та фаза на ваксиниране. След като получихме утвърдителен отговор, събрахме информация от всички, които желаят да се ваксинират, подготвихме списъците и ги изпратихме до отговорните за организацията на ваксинационния процес в съответните РЗИ. В момента все още тече самото ваксиниране на служители ни в цялата страна.

Около 25 % от служителите ни за заявили желание да си поставят ваксина. Не е редно служителите, които са избрали да не си поставят ваксина да бъдат третирани по различен начин. Ако служителят откаже да се ваксинира, това е негово право.

 За последната година компанията е инвестирарала над 2 000 000 лева за превенция на разпространението на  COVID-19.  В калкулираната сума не са включени осигурените технически средства за извършване на работа от разстояние – лаптопи, достъп до VPN, интернет, специализиран софтуер, обучения и други непреки разходи; разходите за допълнителен труд на служителите ангажирани с въведените процеси и мерки за превенция на разпространението на COVID-19; даренията, направени към МЗ.

На този етап предпочитаме да стимулираме служителите ни да се ваксинират, като организираме различни инициативи целящи подпомагане взимането на информирано решение. Преференции за вече ваксинираните служители не са обсъждани.

Мариана Гуркопашова, Главен директор „Управление на човешкия капитал“, КЦМ

Ръководството на КЦМ 2000 Груп е убедено, че ваксинирането ще намали риска от заболяване, а от там и риска за производството на основното дружество - КЦМ, което е с непрекъсваем цикъл на работа. Групата бе един от първите работодатели, които направиха списъци с желаещите за ваксиниране работници и служители. 

В първите дни на месец март в медицинския център на територията на Групата бяха ваксинирани всички записали се приблизително 200 лица. Ваксинацията се извърши от д-р Димчева от РЗИ, на която благодарим за добрата работа и усмивката, с която я вършеше. Втората игла ще бъде поставена отново при нас, в средата на м. май.

Имаме и около 10% преболедували, някои от които изчакват да мине известно време, за да поставят ваксина.

До момента на място са ваксинирани около 10% от работещите на територията на КЦМ. Имаме и хора, които се ваксинираха в т.нар. „зелени коридори“, но те са около 1%. Има още желаещи, на които им трябваше повече време да помислят дали да се ваксинират, поради това правим нов списък за ваксинация.

Не сме приели политика на различно отношение към нашите хора в зависимост от наличието на ваксинация. Всеки сам следва да направи своя избор, отчитайки отговорността не само към себе си, но и към семейството и колегите. Докато хората нямат възможността за избор на вида ваксина, не на производител, която да си сложат – считам че не следва да има различно отношение. В този момент можем само да убеждаваме хората, че която и да е ваксина е по-добра от никаква. Поради тази причина нямаме политика за бонуси за ваксиниране докато не бъде дадено равно право на избор на всички за вида ваксина.

Инвестицията в безопасност във връзка с Covid-19 не е малка, но е за здравето и безопасността на всички нас. За 2020 година сме вложили повече от 220 000 лева за  маски, дезинфектанти за ръце и повърхности, два броя термо-камери за измерване на температурата при влизане и др. Заплатили сме повече от 550 PCR теста на наши работници и служители, без да включвам тези за 2021г. До 31.12.2020г. сме предоставили общо 2050 дни допълнителен платен отпуск на нашите работници и служители – първо за разреждане на персонала и спазване на изискването за запазване на поне половината отпуск, а през ноември - за грижа за децата до 14 години, когато училища, ясли и детски градини бяха затворени. Разрешихме всички да си тръгват след приключване на работните/технологични процеси и преди изтичане на работното време, без това да се компенсира с отпуск.

След затварянето на тези институции отново от 22.03.21г., сме предоставили нови по 5 дни за гледане на дете.

Атанас Танчев, Изпълнителен директор, Филкаб

Всеки наш служител, както всеки друг гражданин, е свободен да реши дали да се ваксинира или не. Ние сме направили списък с желаещи за имунизация, който изпратихме до РЗИ и до Мобилния ваксинационен център към Община Пловдив. Имахме 60 желаещи от около 300 наши служители в българските ни дружества, но тъй като мобилният екип дойде след временното преустановяването на манипулациите с препарата на "АстраЗенека", от 60-те души се ваксинираха едва 16. Включително и аз, въпреки че преболедувах доста тежко и имах антитела, се ваксинирах с оглед да дам личен пример, но нямаше ефект. Хората очевидно бяха изплашени от неправилното отразяване на ситуацията около ваксината на Оксфорд и ползите от имунизацията.

Липсва PR, който в момента е насочен дори в обратна посока. Считам, че една политико-търговска война стана причина за отлив на желаещите, но по-лошо за всяването на страх у хората. Дори наистина една ваксина да има някакви странични ефекти, ако се докаже тяхното съществуване би трябвало ползите и противопоказанията да се отразяват в една широка информационна кампания, а не да се действа чрез методики за всяване на паника. Вън от това, в момента служители от компанията ни имат интерес към RNK-ваксините и тече ново записване за тях.

Компанията ни само подпомага процеса по ваксинация на желаещите, без да има каквото и да е вмешателство или да дава наклон на техните предпочитания. Именно поради тази причина не сме въвели никакви рестриктивни или стимулиращи политики, практики или модели по отношение на ваксинирани или неимунизирани. Никой няма да бъде третиран различно и аз лично считам, че подход - дори пожелателен за ваксиниране, ще повлияе по-скоро негативно, отколкото положително, познавайки народопсихологията ни. Аз лично съм твърдо против намесите в личните свободи на хората. Не може човек да квалифицира или реже права и свободи, както и възможности, заради това кой как е преценил да се отнесе спрямо личното си здраве, възгледи и обективни фактори.

Финансовият ресурс, вложен за целите на безопасност и ограничаване до възможния минимум на разпространението на коронавируса в рамките на компанията ни, не е отчетлив на фона на целия бюджет. В началото имаше спекула в цените на дезинфектанти, а и на предпазни средства, но след това пазара се саморегулира и вече нямаше драстично оскъпяване на продуктите и стоките за предпазване. 

Светлозар Миланов, Маркетингов директор, Макском

Ние като компания съдействаме на всички наши служители, които са заявили желание да се ваксинират. Без обаче да се намесваме в личната им свобода на избор, кога и дали да се ваксинират. Нямаме никакви политики в полза или ущърб на хората, които желаят или не желаят да се ваксинират. 

Организирахме мобилен кабинет за имунизации на територията на фирмата ни. Извършили сме много разходи в насока да изпълним всички мерки, свързани с ковид-19. За 1 година от март 2020 до март 2021 са изразходени над 135 хиляди лева с ДДС за осигуряване на предпазни средства, дезинфектанти, тестове, термометри и други мерки свързани с безопасността за ограничаване на COVID-19. Най-голямото перо в този бюджет се оказват разходите за осигуряване на физическа дистанция при пътуване, което е наложило увеличаване драстично на превозните средства за служителите. Те са на стойност 42,3 хиляди лева. 

Кирилка Станчева, Човешки ресурси, odelo Bulgaria

Нямаме политика относно ваксинацията на служителите ни. Не събираме информация за броя на желаещите, тъй като считаме, че това е личен избор. Отношението към служителите, които не желаят да си поставят ваксинае не по-различно от това към всички останали. Не сме обсъждали никакви системи за стимулиране на служители да се имунизират. 

Направили сме инвестиции  за  осигуряване на маски, дезинфектанти, редовно мерене на температура, PCR тестове при съмнение за заразяване с covid-19. 

Очаквайте мнението на още големи компании в Пловдив и областта!

Подобни новини

Вашият коментар през Facebook

Новини Trafficnews logo

Изпрати новина