- Когато децата вече са въвлечени в тези, ако можем да наречем, екстремистки крайни групи, мнозина се опасяват, че насилието между инакомислещите ще се пренесе в училищата.

- Тенденцията с данни за детска агресия е достатъчно сериозна и заемаща опасни размери и широк възрастов  периметър при децата и младежите дори да е основана конкретно на тези различия. Агресивните проявления винаги са били сред нас, възрастните и нашите деца. В нашите общества агресията винаги е била под някаква форма на контрол, но контролът е ефективен когато в съответното общество са развити и съпротивителни сили и превенции срещу нея.

По дефиниция агресията е поведение, което е насочено към съзнателно причиняване на вреда или болка с различни средства към околните хора. Тя се изразява в демонстрация на неприязън или използване на сила спрямо другите. Агресията е целенасочено, настъпателно, разрушително поведение в разрез с утвърдените норми и правила в обществото. Обикновено води до психическо напрежение, потиснатост, страх и болка.

Агресията е навсякъде и постепенно придобива все по-големи измерения. Училището вече не е място, в което децата могат да се чувстват сигурни. Учителите все по-често са изправени пред проблема как да се справят с деструктивното поведение на децата, което засяга дисциплината, авторитета, уважението и подчинението на съществуващите норми. При децата наличието на гневни реакции е естествено в определени периоди от развитието.  

Генезисът на агресията можем да потърсим още в детството ни, тъй като тя започва да се натрупва на подсъзнателно ниво още от тогава. Травми - психологически и физически, желание да доминираме, да се докажем, да сме харесани, да ни обичат, да постигнем материални богатства, да не ни управляват, да не ни налагат, но да наложим…

При гневна агресия задвижващата емоция е гневът спрямо обстоятелствата или определени хора. След “избухването” (побой, обиди и др.) обикновено гневът затихва. За разлика от гнева, враждебността е по -дълготрайна, може да продължи с години и лесно да се превърне в системен тормоз над дадено лице. Характеризира се с нехаресване, трайни отрицателни емоции към някого и в крайна фаза  омраза, която  често пъти е неаргументирана.

Степента на агресия при децата е променлива, в зависимост от ситуацията, но понякога може да стои на едно трайно ниво. И причина за това са - как се е позиционирало  детето в средата си, отношенията и комуникацията с връстниците си, преподаватели и други авторитети.

Когато има трайна агресивност при децата, се счита че те за разлика от останалите, разбират по различен начин поведението на околните - тълкуват и възприемат  го като враждебно.

Отговорните фактори, които са определящи за формирането на детската агресия и девиантно поведение, са семейството и връстниците, като  цялостно средата . Децата се учат на агресивно поведение, наблюдавайки заобикалящия ги свят. Обществото ни е с нисък праг на  -  търпимост, толерантност,  и възприемчивост. Което води до рискът тази пандемична тенденция, да стане вродена патология в поколенията в социума ни. 

- Как можем да се справим като възрастни и общество с този изглежда вече социален проблем?  Какво трябва да направим като общество или пък индивидуално, за да спрем тези опасни тенденции?

- Ние, възрастните, осъзнатите, с преживелищен опит, с морал, ценностна система, интелигентните хора носим отговорност, защото подобни агресивни сцени се случват всеки ден пред очите ни, под балконите ни, на самите детски площадки, в следобедните часове. И да бъдем честни – поглеждаме, цъкаме с език и се прибираме навътре, за да не го виждаме. Но това патологично явление съществува и се популяризира, а реално с безучастност ние го позволяваме. То бива толерирано и подстрекавано.

Всеки обаче трябва да знае, че  има ресурса да се справи, защото това в крайна сметка са нашите деца или внуци. С всяко едно от тези „опасни деца“ може да се поговори, да се сподели, да се усети неговата нужда, която го обърква и подлъгва в опасности. Събрани в общността си, тези деца са неподвластни и без възможност за правилна комуникация, но всяко едно има дом и родител, който не просто може, но и трябва да го обгрижи с внимание и разум, а не просто с присъствие.

При възпитанието на децата може да се обособят два основни фактора, които влияят, позитивно или негативно, на формирането на детската агресивност. Това са приетост и неприетост. Дали е прието - детето това е от голямо значение за преодоляване на агресивността. Изгражда се на база уменията да го изслушват, откритост, внимание, разбиране, доверие. Да бъде неприето - има отрицателния знак - стимулира детската агресия. Получава се в следствие на безразличие, изолиране от общуване, нетърпимост и властно отношение. Неприетото дете  води до патологията на уединение отчужденост липса на желание за общуване.

Като препоръчителни подходи в тези случаи са да се изградят навици за открито общуване, взаимодействие с останалите членове на средата, умения да се намират алтернативни и мирни варианти за решаване на конфликти, от какъвто и характер да са те. Да се поощряват действия,  в които е имало мотив за накърняване на здравето и личността на други го. Да се избягват скандали и публични разправии в присъствието на детето, защото това  го мотивира да формира модел на конфликтна личност. За предпочитане е да се оценяват възможностите на детето- тийнейджър и да не му се поставят нереални задачи, защото невъзможността от изпълнението им неизбежно засилва ниската му самооценка. Да не се допуска равнодушие към проблемите на младите хора. Те винаги индикират в начална фаза, затруднението си. И когато го пропуснем този момент, отваряме възможността детето само да търси решение, което го тласка в риск от погрешен избор на съветник.

Лили Барутчиева е клиничен психолог, психотерапевт, хипнотерапевт. Има дългогодишна практика в работа с деца и възрастни, обучител за личностно развитие и специалист психология на влиянието.