Производители: Бойкотът срещу веригите е безмислен, държавата трябва да подкрепя производителите
Автор:
Plovdiv Now
16:30, 22.02.2025627
Големите вериги изправят българския производител пред реална битка за оцеляване, а причината не са само по-ниските цени на продуктите. Истинският проблем е, че те манипулират вкуса на потребителите, насочват ги към едни продукти, които обикновено с на конкретни чужди марки и така формират избора и предпочитанията им. В това мнение са единодушни българските производители, представящи част от най-новите си продукти на изложението „Винария” и „Фудтех”.
Винопроизводители от различни краища на страната коментират, че предпочитат да произвеждат определено количество бутилки за всеки предлаган сорт, които са сигурни, че ще продадат. После го предлагат във фирмените си магазини или чрез дистрибутори. Към момента дори не са и опитвали да влязат във веригите, защото цената, която в момента са определили за бутилка, вече надвишава тази във веригите. Какво остава, като се сложи надценка!
„За българските производители често е много трудно да се впишат в картината, защото трябва да направят нещо изключително впечатляващо, което да привлече вниманието и да измести фокуса на купувачите от чуждите марки. И то хубаво ще го привлече, но на каква цена ще го задържи после?” - коментира Димитър Павлов, собственик на винарска изба. Той допълва, че нормативните документи, които се изискват, също много вдигат цената на щанд в големите вериги, което пък напълно може да откаже купувачите.
Друг винепроизводител – Недялко Иванов, подкрепя мнението на Павлов, като допълва, че виното не е стока от първа необходимост, така че, дори да се наложи таван на цените, това няма да има голямо въздействие върху цените на бутилките. Пък и най-вероятно изобщо няма да обхваща винените продукти.
„Въпросът за ползата от бойкота сме обсъждали и с колеги. С тях сме на едно мнение – полза няма да има или поне няма да е в дългосрочен план. Смешно е да отчитаме спад в оборота на магазините за по един ден. А през другото време някой сравнява ли ги с тези на малките магазини? Става дума за налагане на монопол на цените, който вече е постигнат. Сега тепърва започваме да мислим за слагане на таван,” – допълва още Недялко.
Производители на млечни деликатеси, които са в списъка на продуктите от първа необходимост, споделят мнението на винепроизводителите, че таван на цените по-скоро ще попречи, отколкото ще помогне на родното производство.
„Чуждите марки няма как да бъдат изхвърлени от пазара, а родното производство се нуждае от време, за да настигне по количество това от чужбина. Държавата към момента може да помогне финансово и чрез отваряне на възможност за развитие на младите да се занимават, защото и те не са много,” – категорична е собственичка на бизнес за млечни продукти, която пожела анонимност.
Според нея бойкотът бил безсмислена инициатива, която напълнила медиите с новини за няколко дни, но нищо повече от това. Имало хора, които обявили, че ще протестират, но реално не го били направили, защото си били напазарували за няколко дни напред и така нямали нужда да отидат във веригите в дните на протеста.
„Такива акции се случват като по команда. Някоя организация разпорежда какво трябва да се случи и хората изпълняват, без да осмислят какви могат да са ползите за обществото ни. Иначе собствените си ползи явно ги осмислят – да пазаруват евтино в магазини с голям избор, защото става по-бързо. Само че дали съседът им, който е производител, живее нормално, тях не ги интересува,” – допълва още жената.
Според общото мнение основните хранителни стоки за доста скъпи у нас. Ако се наложи таван на цените, каквото намерение се коментира, то той ще е висок с оправданието, че родните продукти са по принцип по-скъпи. Ако ли пък таванът е за по-ниски цени, то най-вероятно напълно ще унищожи родното производство.