Превозвачи саботират системата за 20 млн. лева в градски транспорт на Пловдив, Общината – пас

Автор: Благовест Андонов 8706
Превозвачи саботират системата за 20 млн. лева в градски транспорт на Пловдив, Общината – пас

20 милион лева! Толкова усвои Община Пловдив, за да въведе мерки в градския транспорт, който да го направи по-атрактивен за гражданите. За тези пари трябваше да се въведат зелени вълни за автобусите, електронно таксуване с различни отстъпки и информационна система за графика и маршрутите по линиите. Вече три години се очаква прословутата система на испанската фирма "Индра" да заработи, но откриването й бе отлагано няколко пъти. В крайна сметка градските власти взеха решение да въвеждат система по-малко и етапно.

Резултатът към днешна дата – табла, които показват някаква информация за пристигащи автобуси, няколко вече разбити автомата за билети по спирки, и тук-таме работещи системи за таксуване в рейсовете.  Всичко това струваше 20 млн. лева! На пловдивчани толкова им писна да очакват новата система, че вече гледат с пренебрежение към оправданията на властите.  От една страна вече 3-та година градската администрация не може да се пребори с въвеждането на различните видове билети за пътуване. Те обаче на практика могат да се купят само от автоматите по спирката, защото оказва се, че огромна част от устройствата в рейсовете не работят.

Най-голямата вина на Община Пловдив и ресорното ОП „Организация и контрол на транспорта” е, че нямат волята да притиснат превозвачите да им поставят ултиматум за въвеждането на електронната система за таксуване. Друг е въпросът, че все още не може да се нагласят преференциалните карти да бъдат изцяло електронни.  

Оказва се, че самите превозвачи предпочитат тя да не тръгне в рейсовете. Причините са много, но има една, която е много съществена. Да приемем, че в даден момент цялото таксуване е изцяло електронно. Това ще покаже не само колко билета са продадени по дадена линия, но ще отчете и всички карти за пътуване, включително и преференциалните. Тогава ще лъсне и точно колко пътници използват дадените линии и кога се качват в автобусите.

Когато въпросната информация се събере за 3,6 или 12 месеца, то на базата на нея може да се прекрои цялата транспортна схема. С други думи – да се види необходимостта от рейсове по дадена линия и в даден ден. Другото, което е най-големия страх на превозвачите е, че на базата на данните от всички пътници в автобусите, ще се види дали огромните компенсации и субсидии, които получават са оправдани. Тази години те бяха вдигнати с още 1 млн. лева, като четирите фирми си поделят 5,9 млн. лева.

Неслучайно и самият персонал на автобусите е инструктиран да саботира системата. Неведнъж сме получавали сигнали, че кондуктори и шофьори „препоръчват на хората“ да не ползват системата – защото може да им глътне парите. В редица рейсове пък автоматите за билети не работят, други са изключени и т.н.

Отделно в момента билетите се продават от самите превозвачи, а не от Община Пловдив. Ако самата система за безкондукторно се въведе на 100 % всички билети ще минават през общинското предприятие, което отново ще даде ясна картина за нуждата от определени линии и автобуси по тях. Друг е и въпросът дали всички билети, които се продават се отчитат правилно. Защото колкото по-малко билети се отчитат, толкова по-малко данъци, а и повече разходи за превозвачите, или иначе казано – нужда от повече от субсидии.

Въпрос на време е и контролният орган, който отговаря за усвояването на средствата през Транспортния проект, да направи одит на състоянието на системата. Не е невъзможно и да се нанесе финансова корекция, но щетите, които всеки ден се нанасят на Община Пловдив от умишления саботаж на системата са много по-големи. Единственият вариант на градските власти е един – здрави проверки и санкции на превозвачите за всяка нередност, която се открие по електронната система. Дали ще стане? Едва ли в този мандат, но следващият зам.-кмет, който поеме този ресор, ще трябва да се изпоти доста, за да въведе транспортния проект във вида, който трябва да е.

Подобни новини

Вашият коментар през Facebook

Новини Trafficnews logo

Изпрати новина