През 1939 г. в Пловдив се провежда едно забележително невиждано за България събитие. В Панаирната палата си дават среща автомобилни производители от няколко страни, за да демонстрират най-новите си изделия. Показаното обединява последната дума на автомобилната техника в няколко класа машини – различни типове леки коли, микробуси, автобуси и камиони. Това е първият в българската история автомобилен салон!
Ето какво пише репортера на списание „Автомобилизъм и туризъм“ от 1939 г., за да се получи по-пълна картина на събитието в Пловдив:
,,Пловдивският международен мострен панаир тази година осъществи едно отдавнашно желание на Българския автомобилен и туринг клуб. Автомобилната индустрия беше представена в отделна обширна палата в която се явиха като изложители почти всички представителства на застъпените в България автомобилни фирми. Чрез този специален павилион управата на панаира даде възможност на хилядите посетители, стекли се от всички краища на страната, да видят на едно место с какви марки коли и необходимите за тях приспособления и части разполага българския автомобилен пазар. А изложителите от своя страна имаха прекрасна възможност да демонстрират пред широката публика, каквато само един панаир с тъй високо име като Пловдивския може да събере, всичко с което разполагат представляваните от тях заводи. По този начин се създаде първият български автомобилен салон – 1939.
Най-искрено и най-възторжено поздравяваме това не лишено и от голяма културна стойност начинание на Пловдивския панаир, както и изложителите, които не пожалиха огромни суми при подреждането, поддържането и украсата на предложените им щандове. Трябва да се признае, че този пръв опит бе повече от сполучлив и че павилиона по наредба и изложбена площ (4000 кв. м) с нищо не е по-назад от реалната същност на големите западноевропейски изложби с голямо местно индустриално развитие и дълъг специален опит на уредници и изложители. Първият български автомобилен изложбен павилион, кръстен „В. Априлов“ ни тласна в това отношение години напред, като компенсира пропуснатото до сега. Името на големия родинолюбец В. Априлов е за всеки българин символ на просвета, възраждане и почин към напредък.
По едно щастливо съвпадение това име осени с историческия си блясък и нашия стремеж към повече начинания и повече напредък в автомобилизма. Хубавата топла и слънчева тракийска пролет представляваше особена привлекателност за всеки посетител на панаира. Огромната бяла плоскост на главната фасада на автомобилния павилион със стилна стенопис над широкия вход – състезателна кола в пълен ход, от далече примамва заинтригувания посетител. Грамаден и обширен павилион с предверие и висок потон. Покрай външните стени са наредени дълги щандове на разните автомобилни принадлежности, гуми, специалитети, вулканизатори и ателиета в които и българското занаятчийство е добре представено. И тук-там велосипедни колела, моторетки и мотоциклети.
Погледът на автомобилиста, обаче, е насочен към централните щандове. От всички страни огромни надписи на известни автомобилни марки го канят да види „най-актуалното и най-интересното“ в тоя пъстър и богат автомобилен преглед. Приятен хлад, изискана публика, спретнати и учтиви ръководители на щандовете. Като преден пост, срещу главния вход е застанал щанда на стария австрийски завод „Щаер“, който излага три типа: „55“ – интересна самоносеща каросерия в завършена аеродинамична форма, подвижен покрив, чупещи се оси, четириместна. „200″ по-висш тип, с двойни врати и големи вътрешни удобства. „220“ обединява качествата на откритата спортна кола с удобствата на типичния кабриолет. Подробности за описване много. Отминаваме. Насреща ни е един от най-големите и най-луксозно обзаведени щандове, потопен в сиянието на трилъчната звезда. ,,Мерцедес – Бенц“. Изложени са девет типа, без изправените на стража пред павилиона камиони. Внимание!
Девет Мерцедеса ни гледат от височината на…: своите постаменти. На челно място е тип 230, седемместна кола с нова въздушна вентилация и изолирано въздушно течение. Бастонна дръжка на ръчната спирачка. Интересна арматурна дъска. Типъ 170 V, автоматично отопление на смукателната тръба, сменяеми гнезда на изпускателните вентили. Удобна кола за ежедневна работа. Следват: купе от 170 V, затворена кола тип 230, шестместна 230, хубавия тип 320 родстер, интересна затворена кола с дизелов мотор тип 260 и удобна санитарна линейка с две легла, място за лекар, специална федерация, аптека, умивалник и пр. ,,Аутоунион“!
Символична квадрига, карана от четирите изпитани коня: ,,Вандерер“, ,,Хорх“, ,,ДКВ“ и ,,Ауди“. Четвъртият кон не е представен, но ,,Хорх“ излага една великолепна 8 цилиндрова кола от 3.8 литри и ,,Вандерер“ 4-цилиндрова затворена кола. Навлизаме във френска област. Пред нас е ,,Рено“. Най-отпред се очертава мощният профил на един типичен „Кар“ – огромен дизелов автобус с 34 места, предлагащи всички удобства. Семпла, но елегантна конструкция. Масивна осанка. Внушителен вид.
Изложени са още: Жува катр от 7 литри, Прима катр от 5 л. и Вива гран спор 6 цилиндъра, Вива катр с 8 места, много удобни за семейства, два камиона и един дизелов трактор. Голямо разнообразие, което трябва да напуснем защото ни чакат още толкова щандове. Значките по бутонерките се роят като пчели, а чантите ни вече пращят от каталози. Оригинални рисунки – трицветен печат.
След малък престой на бара на незабравимите френски вина, чиито големи дефекти лежат само в ценоразписа им, завиваме към красивия трем на ,,Пежо“. Чинно и мирно като дремещи лъвове ни посрещат моделите 202 и 402, „Максимум скорост – минимум разход“. Това е нещо като девиз на тия леки, здрави, спортни и хубави коли, особено удобни за туризъм с характерното преимущество: подвижни покриви. Преминаваме Ла Манша за да се отзовем на английска автомобилно-изложбена територия: ,,Морис“ - типичен „Made in England“. Излага двата модела „8″ и „10″.
Грижлива английска изработка с висококачествени метали. Особена дължина на предните ресори и ролкови краища на отделните листове. Мощни мотори. Отново вдигаме котва. Обратна посока през Гибралтар и Малта към Италия. ,,Фиат“! На пръв поглед се хвърлят две неща, едното много малко, другото много представително. Малкото е Фиатчето „500“, наречено „Тополино“. Автомобилче, което един пълнолетен човек може да постави в джоба на жилетката си, а голямото нещо е представителния „Фиат“ на щанда. Две крайности, които се привличат. Следват представители на сериите „508“ и „1100“ без ресори.
„Американ кар къмпани“ излага прекрасен „Шевролет“, седемместно елегантно купе. Една марка, която след продължителен застой се явява отново на нашия пазар. Едно внушително автобусно шаси с междуосие 4.75 м., мотор с горни супапи, петтонен камион ,,Шевролет“. Това е един щанд с голямо разнообразие на изложените модели и типове. ,,Адлер“ се е врязал като германска колония между двете американски фирми ,,Шевролет“ и ,,Форд“.
Погледът се движи по блясъка на четириместния „Юниор“, лимузина от 2 литра, „Спорт“ от 2 и 1/2 л. и един стилен кабриолет. Внимание! Ние сме в представителството на един от господарите на света. На-мираме се под синьото знаме на Хенри Форд. ,,Форд“… ,,Фордсон“… ,,Линкълн“. Седемместен кьолнски ,,Форд“, особено удобна за такси кола, ,,Меркури“ в интересна нова умекотена линия, „V 8 Де лукс“ за пет души и в дъното една дървена каросерия на ловна кола с 8-10 места. Това специално возило за група ловци, които трябва да преминават по-големи разстояния, предлага всички модерни удобства на тоя интересен и така разпространен спорт в България. На края малък „Айфел Форд“, а отвън три камиона.
Прегледът е към своя край. Близо до изхода е щандът на ,,BMW“ с изложените две коли R 325. Главите ни са пълни от възприятията, наложени от един луксозен парк. От вън в просторния двор множество камиони, аутобуси, санитарни линейки земеделски машини, транспортни коли. Нови конски сили! Особено интересен е един камион „Интернационал“ с крикове за изсипване съдържанието в ляво, в дясно и назад.
Изложени са още: Болнична кола върху шаси ,,Интернационал“. Изработката на каросерията по нищо не отстъпва на европейските. Една омнибусна каросерия „Херкулес“ с 32 места, учудва посетителя с луксозната си и удобна изработка. Радостни сме, че началото се постави. Не можем да не вярваме, че идущата година павилионът ще бъде малък да побере увеличеният парк на колите, които фирмите ще устремят към Пловдивския панаир. Дано Бог помогне до тогава и страната да заживее с нови национални радости и успехи, та това, което бъде изложено в будното огнище на българското стопанство Пловдив, да полети след панаира по всички краища в които българинът живее – от равна Добруджа до бреговете на Струма и от Бдинската крепост до най-широкия брод на Марица“.