Пловдивска изследователка: Днес приготвяме много средновековни ястия, без да знаем
Автор:
Plovdiv Now
17:30, 11.01.2025437
Знаехте ли, че някои от средновековните рецепти за ястия се приготвят и до днес, при това не в специализирани заведения, а в домовете ни? Правилно прочетохте – вероятно не подозираме, но една част от популярните храни, които си готвим вкъщи, всъщност произлизат от средните векове. Например, праз лук със сирене и яйца. Това е само един от интересните факти, които ни разкри пловдивчанката Петя Крушева – докторант към Института по Балканистика и Център по Тракология „Проф. Александра Фолкън” към БАН. Интересът й конкретно в областта на средновековната кухня се заражда по-осезаемо, когато тя посещава кулинарен фестивал в средновековен замък, докато следва обучението си в Германия преди около 20 години. Тогава остава много впечатлена от обстановката, от възстановките на рицарски боеве, занаятчийски работилници и най-вече от вкуса на типично средновековно ястие, приготвено по рецепта от западноевропейски сборник.
„Там оставаш с усещането, че сякаш магическа пръчка те е пренесла през портал на времето и вече си в друго измерение,” – спомня си Крушева.
Тогава тя си задава въпросът как българите са приготвяли храната си през този период и така решава да се задълбочи в темата. Оказва се, че източниците на информация по това време са доста оскъдни.
„Като цяло в нашата медиевистика темите, които се изследват, са по-скоро в областта на военната и политическата история. Темата за ежедневието обаче, за това как е живял обикновеният човек, с какво се е хранил, как се е обличал, как е прекарвал ежедневието си, какви им му били игрите и вярванията те първа започват да се разглеждат,” – коментира още Крушева.
Рецепти от българската средновековна кухня не са били записвани, затова кулинарен сборник, подобен на онези в Западна Европа, у нас не съществува. Най-ранният такъв е написан от Петко Славейков през 19 в. и е издаден след Руско-турската война. Кулинарните традиции от селската простонародна кухня са запазени до голяма степен, тъй като са били предавани от поколение на поколение. Но навиците в аристократичната ни кухня, която заимства доста чужди влияния по отношение на продукти, подправки, и като цяло културни контакти, не се е запазила.
Освен като средство за оцеляване, на храната се гледало като жест и символ – все пак на тази основа се коренила и цялата епоха. Тя служела, за да подчертае социалния статус в обществото, основно присъствала във всеки един ритуал и също така била използвана като лечебно средство. Естествено, била е приготвяна и по специални празнични поводи, например, коронация на владетел, при раждане, за кръщене, за сватба, за погребение.
„Социалният фактор.е. економическият фактор за това каква храна се консумира повече, е бил валиден в храненето винаги. Защото това, което може да си позволи богатия човек, бедният не може. Но той не е единственият, който определя средновековното хранене. Религиозният фактор е също много силен. Защото 263 дена, ако не се лъжа, бяха от годината пости. В които всички, без оглед на това, без оглед на социалният статус, е трябвало да спазват пости. Говоря за християнската кухня. Разбира се, че имаме разлика в храненето в различните религиозни общности. На християнската трапеза и до днес няма да намерим змии и гущери и всякакви пълзящи неща, защото те са свързани с библейския мит за прогонването на Адам и Ева от рая.
Но в азиатската кухня те присъстват. А в мюсюлманската трапеза и до днес няма да намерим свинско. Това, че някои мюсюлмани ядат, е един друг въпрос,” – коментира още Крушова. И добавя, че транспортният фактор по това време също оказва влияние. Америка още не е открита. И продукти като картофи, домати, чушки, боб и други храни не са били познати. Но пък, например, някои западни стоки като подправки, като лис, те са се срещали на пазарите, но са били достъпни само за по-заможните хора.
Също така през Средновековието е имало данъчни облекчения за хлебарите, те са били освободени от данъците, защото се смятало, че хлябът, който приготвят, е основната харна за всички. Географското положение и факторите за консервация също са били значими, защото ограничавали консумацията на пресни продукции.
„Днес много от нас приготвят храна вкъщи, без да знаят, че е средновековна. Например, яйца с праз и сирене или супа от коприва. Също така трапезата на празници като Бъдни вечер до голяма част произхожда от средните векове, както и обредните хлябове за много от празничните и семейните ритуали,” – разкри пловдивчанката.
Тя самата притежавала доста сборници с оригинални рецепти, но е превела и е публикувала на български около 70 рецепти в книгата си „Средновековната кухня”. Рецептите предимно са постни, тъй като те са свързани с ежедневното хранене на обикновения човек.