Все повече лица пренощуват в Пловдив с цел културен туризъм и посещение на събития. Въпреки че официалната статистика за първото полугодие не отчита голям ръст, приходите от нощувки са се увеличили. Причината се крие в покачването на цените на нощувки в местата за настаняване. Броят на пренощувалите лица за първото полугодие на 2018 година е бил 132 916, а за същия период тази година - 134 825 души. Данните са на НСИ и отчитат единствено нощувките в категоризирани хотели и хостели с повече от 10 легла.
Това, само по себе си, представлява едва 1/3 от общата картинка, но се следи най-изчерпателно от статистическия институт. 28% от посетителите отсядат в други места за настаняване, а една пета от туристите - при приятели и роднини. Това отбеляза ръководителят на екипа за наблюдение и оценка на дейностите по реализиране на проекта "Пловдив 2019" Снежана Костадинова. Вчера тя представи своя доклад за мониторинг на Инициативата "Европейска столица на културата. Това се случи по време на 2-дневната среща "Поглед назад с мисъл напред“, в която взеха участие представители на други европейски културни центрове, като Матера и Ливърпул. Събитието се организира от ОФ "Пловдив 2019".
"Много хора отсядат в близко населено място, например община "Родопи". След като почнахме да я следим, се вижда сериозен ръст на нощувките и приходите там", допълни Костадинова, визирайки най-вече близки населени места с възможности за хотелско настаняване, като Марково. Данните от мониторинга сочат още, че процентът на лицата, които са посочили културен обект или събитие като повод да посетят града, е скочил двойно през 2018-а година, в сравнение с 2015-а.
Екипът на Костадинова изследва резултатите от инициативата, като наблюдава развитието на четири области - трансформацията на културния сектор, образ и идентичност, социални въздействия и културен растеж. Според едно от изследванията, почти половината жители на Пловдив очакват световно признание и прослава на града през 2019-а година. Една трета пък споделят, че чувството им за принадлежност към Европа се е засилило в резултат на титлата, която Пловдив е получил.
Пловдивчани асоциират титлата "Европейска столица на културата" най-вече с популялизиране на града и с повече и по-разнообразни културни събития. Сред големите очаквания са нарастване на броя на посетителите на града, повече приходи от туризъм, инвестиции, ремонти и благоустрояване на града. Под един процент от анкетираните са споделили негативни нагласи и очаквания за твърде голяма навалица през 2019-а година. Част от тях смятат, че инициативата не е добра, защото изисква влагане на твърде голям финансов ресурс. Липса на интерес към годината, в която Пловдив е културен център на Европа, са заявили 7 процента от гражданите.
В проучванията си Снежана Костадинова отделя голямо внимание на заинтересоваността на пловдивчани към културни събития и нейното нарастване от 2015-а година до 2018-а. Преди 4 години едва 43 процента от пловдивчани са могли да се похвалят, че са посетили поне едно културно събития през годината. През изминалата година процентът им е бил 74. Налице е положителна промяна, но все още няма устойчива трансформация в посока постоянна ангажираност с култура, смята Костадинова. Все пак се наблюдава ръст на хората, които сравнително често посещават събития там, където живеят, както и на парите, които отделят всеки месец за културни събития. През 2017 година средната сума е била 24 лв. на месец, а през изминалата година 31 лв. Според данните посетителите са останали доволни от провеждането, локациите, организацията и съдържанието на събитията, които са част от програмата на "Пловдив 2019". Негативните отзиви най-често са били свързани с входните такси, които част от посетителите намират за твърде високи.
Почти 80 процента от жителите на други населени места пък смятат, че Пловдив е град, който всеки българин трябва да посети веднъж в живота си. Според Костадинова с по-голям процент може да се похвали единствено Рилският манастир. Анкетата цели да посочи дали титлата Европейска столица на културата е допринесла за развитие на имиджа на града. Рязко се е увеличил броят на тези българи, които смятат, че градът на тепетата е културен център на България. През 2017 година такива впечатления са споделили почти 40 процента от сънародниците им, а през изминалата година - над 50.
Срещата продължи с общ панел на представителите от Пловдив и Матера. По време на дискусията арт директорът на фондацията Светлана Куюмджива представи новото лого на двата града - "Together for an Open Future".