Най-мащабният пътен проект за Пловдив и региона за удвояване на Околовръстното шосе влиза в активна фаза с очакване да се облекчи напълно трафика. Първо пловдивчани може да очакват започването на липсващата част от Околовръстното – участъкът между кръговото на Асеновградско шосе и Ягодовско шосе, което според думите на кмета на Пловдив Костадин Димитров ще стартира още през септември тази година, след получаване на разрешително. Тази дългочакана новина, макар на фона на вече направена първа копка преди месеци, бе обявена на съвместна пресконференция с председателя на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Йордан Вълчев, който имаше за цел да представи идейния цялостен проект от общо 25 км, чието реализиране ще бъде изключително трудно, но важно за града. Цялостното трасе от АМ „Тракия” до Асеновградско шосе е около 20 км, като още 5 км е до Скобелева майка.
Новият лъч на Околовръстното трябва да изкара голяма част от транзитния трафик, който минава през Пловдив, като съществено ще съкрати и пътуването от АМ „Тракия” към Асеновград и Смолян. Шефът на АПИ уточни, че се предвижда естакада на Скобелева майка – от Ягодовско шосе към АМ Тракия.
На следващ етап бе обсъден как би изглеждало по идейния проект Околовръстното шосе на Пловдив след разширението. Проектът, който е от национално значение, предвижда две платна във всяка посока и по още две локални, които да поемат трафика от близките фирми и кръстовища.
Разширяването на Околовръстно е разделено на няколко етапа. На пресконференцията стана ясно ,че реализацията ще започне в края на 2026 година, началото на 2027, след получено разрешително. Първият етап е от пътен възел „Царацово” в северна посока към Съединение до 150 метра преди разклона за магазин „Джъмбо”, а към момента кметът Димитров заяви, че не може да се говори за прогнозна цена. Според инж. Йордан Вълчев най-натоварен е пътният участък именно около пътен възел „Царацово”.
От там до кръговото кръстовище с "Асеновградско шосе" шофьорите ще се движат с до 80 км/ч., без да спират. Пътят ще минава по естакади над пресечките, които ще се свързват с локалните платна.
Изграждането на следващия участък ще започне поне година след началото на първия, заради наличието на защитена територия, която налага да бъде направена оценка на въздействието върху околната среда - процедура, която отнема време. Вторият етап обхваща отсечката от магазин „Джъмбо“ до пътния възел с Пещерско шосе, където ще се построи пълна детелина с локални платна.
Проектирането на трасето в зоната около квартал „Коматево“ се е сблъскало със затруднение. Първоначалният план предвиждал изместване на пътя в посока село Първенец, но в хода на обсъждането станало ясно, че в един от парцелите е издигната сграда от частен собственик. След допълнителни разговори и уточнения, е взето решение трасето да бъде коригирано.
След като премине покрай „Коматево“, пътят ще се движи по съществуващото трасе до кръговото кръстовище с Асеновградско шосе. Плановете на АПИ предвиждат безпрепятствен достъп от всяко кръстовище, без да се нарушава основният трафик. Локалните платна поемат движението към и от фирмите и обектите, разположени по дължината на Околовръстното.
Въпреки сложността, шефът на АПИ оптимистично уточни, че в рамките на 5 години проектът може да бъде завършен, като заяви, че 10 години е голям период.
„От магистралата до Асеновградско шосе се предвиждат 8 ленти за движение, две ленти във всяка посока, директно трасе, 80 км ограничение и две ленти локални платна от всяка страна, еднопосочни. В този участък ще има 9 естакади, а цялото преминаване ще бъде безконфликтно. С локали ще се слиза надолу на възлите. От Асеновградско шосе до Ягодовско шосе габарита е 4 ленти - по 2 ленти в посока”. Това заяви шефът на АПИ инж. Йордан Вълчев.
Кметът от своя страна заяви, че след поредица от срещу повечето проблематични казуси са решени и са направени много крачки напред по проекта.
„Този път ще облекчи не само движението в Пловдив, като измести директното трасе на Околовръстното, където му е мястото, но и ще отпуши трафика от АМ „Тракия“ към Родопите и от АМ „Тракия“ към Бургас“, отбеляза инж. Атанас Ташков, зам. областен управител на Пловдив.
Отделно от всичко, стана ясно, че общо над 100 имота ще бъдат отчуждени, за да се реализира цялостното трасе от 25 км. На предстоящата сесия на Общински съвет – Пловдив утре ще бъдат дарени на АПИ 8 общински имота, а Община „Родопи“ ще добави още 9 имота, за да се осигури пълен териториален достъп.
Кметът на „Родопи“ Павел Михайлов бе категоричен, че това ще отпуши целия регион и ще даде силен тласък на бизнеса, а задръстванията ще останат в миналото.