Министерството на труда и социалната политика (МТСП) ще създаде извънредна организация на предоставяните услугите в структурите си. Мерките ще бъдат публикувани във всички комуникационни канали на МТСП и ще са в сила до приключване на извънредното положение в страната. Ще се изработи и механизъм за действие на социалните услуги и патронажната грижа, който да гарантира качествена подкрепа за уязвимите от вируса COVID-19 групи.
Всички въпроси, касаещи дейността на Министерството и неговите структури - Агенцията за социално подпомагане, Агенцията по заетостта, Агенцията за хората с увреждания и Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“, може да се отправят към колцентъра на МТСП на тел.: 080088001.
Ще бъде създаден специален режим, за да не се допускат опашки на гишетата в цялата страна. Гражданите може да използват и предлаганите от всяко звено електронни услуги. Напомняме, че свижданията в социалните услуги в страната, особено в тези за възрастни, са забранени. Близки на настанените може да получават информация от директорите на услугите и от общините, които са доставчици.
Електронни услуги на Агенция за социално подпомагане
Гражданите имат възможност да заявяват административни услуги по електронен път чрез Единния портал за достъп до електронни административни услуги:
1172 - Издаване на удостоверения за безплатно пътуване с железопътния транспорт в страната два пъти в годината на ХТУ
Електронни и дистанционни посреднически услуги за търсещите работа и работодателите на Агенцията по заетостта
Работодателите могат да подават заявки за свободни работни места по електронен път, като използват сайта на Агенцията по заетостта - https://www.az.government.bg/bg/prl/srm/
Хората, които пък желаят да се регистрират като търсещи работа и имат профил в Системата за сигурно електронно връчване, могат да подават дистанционно заявлението-декларация за регистрация, като изпълнят следните стъпки:
- да попълнят и подпишат заявлението-декларация за регистрация, собственоръчно или с електронен подпис;
-и да го изпратят чрез Системата за сигурно електронно връчване до бюрото по труда по адреса, по който желаят да се регистрират (постоянен или настоящ) заедно с копие на документа за самоличност.
Всички услуги, извършвани от АХУ могат да се предоставят по електронен път . Услугите се достъпват от интернет страницата на Агенция за хората с увреждания на адрес: https://ahu.mlsp.government.bg/portal/page/81
Електронни услуги на ИА „Главна инспекция по труда“
Сигнали до Инспекцията по труда могат да се подават по мейл и през онлайн системата за сигнали за нарушения, но следва подателите, ако не разполагат с квалифициран електронен подпис, да го разпишат и да изпратят сканирано с подписа копие. Могат да се подават и по пощата и с куриер с обратна разписка.
Удостоверения по Закона за обществените поръчки за липса/наличие на нарушения, основание за отстраняване от обществени поръчки.
- Всеки участник в обществена поръчка може да заяви по електронен път през „Системата за електронни удостоверения за изпълнители по ЗОП“ удостоверение с квалифициран електронен подпис (КЕП) по ЕИК на дружеството. Удостоверението се генерира веднага.
- При желание удостоверението да бъде издадено от ИА ГИТ, могат да подадат заявление през системата за Сигурно електронно връчване, ако заявителите имат кутия там.
- Възложителите на обществени поръчки могат да генерират също удостоверения през „Системата за електронни удостоверения за възложители и бенефициенти“, като предварително подадат заявление до ИА ГИТ за осигуряване на достъп на техни служители, които разполагат с КЕП по ЕИК на възложителя/бенефициента.
- Разрешения непълнолетни – могат да се подават по електронен път с КЕП както на заявител, така и на счетоводна къща, обслужваща работодателя. .Заявленията биха могли да се подават през системата за Сигурно електронно връчване, ако заявителите имат кутия там.
- Разрешения за уволнение на работещи под специална закрила (чл. 333 от Кодекса на труда) могат да се подават по електронен път с КЕП както на заявител, така и на счетоводна къща, обслужваща работодателя. Заявленията биха могли да се подават през системата за Сигурно електронно връчване, ако заявителите имат кутия там. -
- При искания за служебно прекратяване на договори по чл. 327 от Кодекса на труда (когато работникът не може да осъществи контакт с работодателя) електронната услуга може да се използва само с КЕП, поради което рядко се използва от граждани. Те могат да подават заявленията през системата за сигурно електронно връчване, ако имат поща в нея.
- Достъп до обществена информация - може да постъпва по всички възможни канали. Също така ИА ГИТ има и профил в Платформата за е-ДОИ.
Услуги, които не са административни:
- Представяне на еднодневни договори – могат да се заявяват през специално разработената система за договори по чл. 114а от Кодекса на труда, след като земеделският стопанин се регистрира като потребител.
- Декларациите по чл. 15 от Закона за здравословните и безопасни условия на труд, които следва да се подадат до края на м. април, могат да се подават по електронен път с КЕП на декларатора или на счетоводна къща, която го обслужва.
За услуги, за които следва да бъдат представени документи на място, приемните на ИА ГИТ остават отворени при засилени мерки за сигурност.
Електронни услуги ДАЗД
Държавната агенция за закрила на детето предоставя онлайн услуги за граждани: