От Смирненски през Кючука за Кършияка – зоните с ниски емисии правят старите коли неизползваеми
Автор:
Plovdiv Now
10:30, 20.09.2025475
Как ще се придвижват хора със стари автомобили от 2028 година в Пловдив, когато ще влезе т.нар. големия ринг на зоните с ниски емисии? Отговорът е – трудно, ако не и невъзможно. На последната сесия на Общинския съвет се взе решение за създаване на зони с ниски емисии през зимните месеци, когато замърсяването на въздуха е най-голямо.
Първите рестрикции идват от 1 октомври 2026 г. В зоната, очертана от булевардите „Руски“, „Цар Борис III Обединител“, „Христо Ботев“ и „Шести септември“, се спира движението на бензинови автомобили от първа екологична група и на дизелови автомобили от първа и втора група.
Това означава, че в Централна градска част тези автомобили не могат да минават и да влизат в нея. Ако тогава за шофьорите няма да има проблем да стигнат от една точка до друга в града, заобикаляйки централна градска част.
Вторият ринг, който влиза от 1 октомври 2028 г., обаче бе разширен по време на сесията по предложение на групата на „Продължаваме промяната – Демократична България“ и на практика ще блокира всички стари коли в отделните части на града – не просто да влизат в централна градска част, а дори да излязат от своите жилищни зони.
Първоначално големият ринг трябваше да е „Васил Априлов“, „Източен“, „Христо Ботев“ и „Шести септември“. Това пак даваше възможност от „Западен“ до „Източен“ и от „Южен“ до „Северен“ да се стигне по основните булеварди.
Местният парламент обаче прие западната граница да се разшири до бул. „Копривщица“, а северната – бул. „България“.
Това значи, че ако имате стар автомобил, който ще бъде забранен, и живеете в район „Западен“, например най-прекият път до автогара „Север“ ще е през… Околовръстното шосе. Другата опция е от район „Западен“ да тръгнете по бул. „Копривщица“ или „Модър–Царевец“, оттам да стигнете през Кючука до надлез „Родопи“, през бул. „Източен“ – Моста на Адата, бул. „Дунав“ и там до автогара „Север“.
Единственият вариант това да не се случи е до 2028 година да бъде построен новият мост над река Марица на бул. „Копривщица“, което със сигурност няма как да се случи.
Има и квартали, от които на практика шофьорите със стари коли не могат да излязат или да влязат – това е целият нов квартал около „Марица Гардънс“ и „Алати“. Единствената опция за тях ще е през Околовръстното шосе.
Това поставя и въпроса – дали ако колите правят кръгчета около Пловдив, за да стигнат от точка А до точка Б вместо да минат транзит през широкия център, няма още повече да замърсят въздуха в града? Отговорът е по-скоро риторичен. Ако Община Пловдив иска наистина да забрани старите коли, то трябва да използва и европейската практика – не само за зоните с ниски емисии, но и за почти непосилни данъци за тях.
В случая обаче тази забрана е поредното доказателство, че работата е на парче, а вместо ефект ще има дефект, и то върху качеството на атмосферния въздух – проблем, който трябваше да се реши.