ONE DANCE WEEK 2022 представя „Дракони“ на Еън-Ми А (Южна Корея) на 3 юни 2022 г. от 19:30 ч. в ДК “Борис Христов”, Пловдив.
Учител, покровител, господар, Бог. Злодей, покорител, господар, Бог. Ако в Европа се страхуват от дракони, в Азия танцуват с тях. Драконът битува в небесата в противоположи роли и значения на Изток и на Запад. Непреходен символ, Драконът събира в себе си добродетели и страх, съзидание и опустошение, живот и смърт. Почитан в толкова различни крайности в различните посоки на света, Драконът е митологичен фундамент на идентичности, вярвания, обреди, изкуството, дори и поп културата. И ако митовете не подлежат на оспорване и поправка, защото съществуват, за да се прераждат отново и отново, то това не важи съвсем за всесилния и мъдър Дракон. Във внушителния спектакъл на хореографа Еън-Ми А виждаме Дракона като символ на ново начало, като общо кратно на няколко азиатски култури и като шанс за общ прочит на надеждата в противоречия и обезсърчен свят, в който живеем.
На сцената осем азиатски танцьори, родени в годината на Дракона в зората на новото хилядолетие, използват своите тела и идентичности, за да нарисуват портрет на съвременна Азия. Но и на глобализирания днешен свят, в който просперитетът далеч не е широко споделен, възможностите - не толкова равни, културите - не толкова отворени, оптимизмът - не толкова смел.
Между традициите и бъдещето на сцената, други шестима танцьори се включват под формата на холограми. Защото технологиите правят не по-малко чудеса от драконите. Знаково име за корейския авангард на сцената на съвременните изпълнителски изкуства, Еън-Ми А отново показва своя непринуден, но изключително техничен танцов език, обогатен с фантастични проекции, екстравагантни костюми и форми, ярки цветове и музика. В ДРАКОНИ виждаме нейното умение да намира красотата в контраста и свободата да тества лимитите в танцовото изкуство.
Описван като “драконов танц в гръмотевична буря”, спектакълът носи преди всичко надежда, че човечеството има нужната сила и смелост да преодолее глобалните катаклизми, които бушуват пред него. Именно заради надеждата, Еън-Ми А кани драконите да танцуват на сцената - поколението Z, новите пораснали възрастни. Сега е техният ред да намерят нов път напред.
В свят, до известна степен вече доминиран от азиатската съвременна поп култура (от BTS до Black Pink и Squid Game), новият спектакъл на Еън-Ми А демонстрира как младото поколение успява да намери място на традиционния корейски танц в съвременната поп култура. В ДРАКОНИ участват 13 танцьори-представители на поколението Z, които идват от Япония, Индонезия, Тайван, Южна Кoрея и Малайзия, 6 от които ще видим на сцената под формата на холограми. Заедно те създават ново време-пространство, обитавано от митичния Дракон. Фигура, която в азиатската култура е символ на трансцендентната сила, радостта и късмета, а в западния свят – свързвана с образа на злото, което трябва да бъде победено. И така, тонът е зададен за завладяващо, бурлеско и понякога безтегловно изпълнение, наподобяващо калейдоскоп от форми, цветове и ритми, в екстравагантния стил, който е запазената марка на “непослушното дете” на корейския танц.
“Работих усилено, изследвайки много различни региони на Азия, за да намеря и разбера по-добре танцьорите, родени след 2000-ната година и навършването на пълнолетие в свят, вече управляван от технологиите.“ – споделя Еън-Ми А. Заключението: в Азия поколението Z се справя с бъдещето с радост и ентусиазъм.
“Еън-Ми А е бъдещето.” – The Korean Times
“Смесвайки традиционни корейски танци и съвременни западни техники, хореографията, декорът и дизайнът на костюмите на Еън-Ми А представят откровен личен стил, който противопоставя физическата игривост и хумора срещу строгия интелект. Подобно на работата на нейната близка приятелка Пина Бауш, работата на Еън-Ми А ни завладява от самото начало, преминавайки от бързо към бавно, от пълзене до летене, разбъркване до подскачане.“ The Guardian
ЗА ЕЪН-МИ А:
Свобода и креативност, изтласкани до най неочакваните си граници
“Ах, прочутият пай с яйчен крем, конфронтацията „между традицията и модерността“… Колко творци са се борили да намерят начин да опишат това, което в крайна сметка е съдбата на всеки художник? От една страна да знае, разбира, интегрира това, което древните са практикували; а от друга да ги забрави, да ги преодолее и да се надява да открие нещо ново."
С тази нагласа Еън-Ми А открива нови, неочаквани и вълнуващи артистични пътеки. Нейният маршрут е белязан както от изучаването и изследването на шаманската традиция, така и от многото години, прекарани в Ню Йорк с Пина Бауш (която я кани много пъти във Вупертал). Тя е космополит, фигура от авангарда, но също така и хореограф на официалната церемония по откриването на Световното първенство по футбол през 2002 г. в Тегу (Корея) и с покани от най-големите фестивали и театри в света. Еън-Ми А знае как да представи красотата на контраста, да прекосява точки, да играе с най-ярките цветове, преди да премине към най тържествена строгост и да се заиграе с най- фините нюанси на андрогинността.
„Аз съм хореограф, който танцува, създава костюми, декори и върши ръчен труд. Това е моята техника за оцеляване в капиталистическото общество. Аз съм танцьор и предавам щастие, което не може да се купи с пари. Това е моя отговорност, както и радост. Сътрудничеството е моят начин да балансирам с други творци от различни жанрове.“ – споделя Еън-Ми А в интервю пред Korean Times.
Като студентка тя участва в демонстрациите, които слагат край на военния режим в Южна Корея. Завършва изящни изкуства в прочутия университет Ewha Womans в Сеул, а същевременно изучава и традиционни корейски танци. Един ден среща по улиците на Сеул шаман, който танцува и пее с цялата си вътрешна сила. Тогава разбира, че трябва да създава автентично изкуство, идващо само от самата нея. В последствие се установява в Ню Йорк, където продължава обучението си в Tisch School of the Arts и започва да се занимава професионално със съвременен танц. Еън-Ми А прави своя дебют с „Paper Steps“ и основа компанията си Eun Me Ahn Company през 1988 г. Оттогава създава танцови спектакли, които включват професионални танцьори, както и непрофесионални изпълнители като възрастни жени в „Dancing Grandmothers“ и хора, страдащи от джуджество в „Daeshim Dance.“ През 2000 г. получава предложение да управлява националната компания за съвременен танц в Корея, в която участват четиридесет и пет танцьори. Тя скоростно печели любовта на публиката, въвеждайки вселена от цветове, хумор и радост.
Във Франция екстравагантният й стил е открит през 2013 г. със спектакъла Princess Bari. След това тя става редовен гост на фестивала Paris Quartier d’Été и на Théâtre de la Ville, които представят поредица от творби, от Dancing Grandmothers до Dancing Teen Teen, които са актуална снимка на съвременното общество в Южна Корея.
През 2018 година отново приковава световното внимание с интерпретацията си на севернокорейски танц (North Korea Dance by Eun-me Ahn), който от десетилетия е невидим на международната танцова сцена, а през същата година става и първият асоцииран артист на престижния Театър дьо ла Вил в Париж от азиатска държава.
***
Хореография: Eun-Me Ahn
Music: Young-Gyu Jang
Костъми и сценография: Eun-Me Ahn
Светлинен дизайн: Jinyoung Jang
Видео: Taeseok Lee
Моушън дизайн: Taeseok Lee, Minjeong Lee (Addnine) Creation technical director: Jimyung Kim
Изпълнители на сцена: Eun-Me Ahn, Gyeongmi Hwang, Hyekyoung Kim, Jeeyeun Kim, Youngjai Choi, Uiyoung Jung, Kyungmin Kim, Hyeontaek Oh
Изпълнители-холограми: Nur Syahidah Binti Hazmi (Malaisia), Akari Takahashi (Japan), Jiwan Jung (South Korea), Siko Setyanto, Dwi Nusa Aji Winarno (Indonésie), Guan Ting Zhou (Taiwan)
Продукция: Eun-Me Ahn Company, Gadja Productions
Копродукция:: Yeongdeungpo Cultural Foundation (Korea), Busan Cultural Center (Korea), Théâtre de la Ville – Paris (France), Biennale de la Danse de Lyon (France), Festspielhaus St. Pölten (Austria), Les Théâtres de la Ville de Luxembourg (Luxem- bourg), Les Halles de Schaerbeek (Belgium), National Kaohsiung Center for the Arts – Weiwuying (Taiwan)
С подкрепата на : Arts Council Korea, Indonesian Dance Festival, ASWARA – Akademi Seni Budaya Dan Warisan Kebangsaan, Yokohama Red Brick Warehouse N°1
Фотография: Sukmu Yun
Продължителност: 70 мин.
Препоръчителна възраст: 10+
Билети: EPAYGO & EASYPAY
ONE DANCE WEEK 2022 e част от програма Наследство на Пловдив – Европейска столица на културата 2019.