Началникът на РУО-Пловдив: Справихме се успешно с всички предизвикателства през 2024 година

Автор: TrafficNews 1083
Началникът на РУО-Пловдив: Справихме се успешно с всички предизвикателства през 2024 година

„Годината за Регионалното управление на образованието – Пловдив, бе наситена с много дейности и задачи, които успяхме достойно да изпълним и да се справим заедно с колегите, училищните екипи, децата и учениците, родителите и съмишлениците. От сърце им благодаря!”. Това заяви началникът на РУО- Пловдив Иванка Киркова пред TrafficNews, която сподели, че отчита 2024 година като успешна в образователната система в Пловдив и региона.

Въпреки успехите, тя коментира и какви са били предизвикателствата, с които се е сблъскала в работата си като началник на Регионалното управление на образованието през годината. Сред тях отчита липсата на експерти в РУО-Пловдив, както и недостигът на кадри, преподаващи по определени предмети в общообразователната подготовка в Пловдив и региона.

Повече за постиженията и предизвикателствата в образователния сектор в Пловдив и областта, вижте в интервюто на началника на РУО-Пловдив Иванка Киркова пред TrafficNews.

- Г-жо Киркова, каква беше 2024 година за вас в професионален план? Кои бяха най-значимите постижения и реформи за РУО – Пловдив?

- 2024 година беше изпълнена както с предизвикателства, така и с успехи. Една от най-съществените трудности беше недостигът на експерти в РУО. Работих активно върху организацията по обявяване и провеждане на конкурси, и в същото време, въпреки ограничените ресурси, да осигурим максимално ефективно функциониране на образователната система. Това включваше усилия за привличане на нови специалисти и преразпределяне на отговорностите в екипа. Благодарна съм на подкрепата, която получих от колегите си още в първия ден след завръщането си! Една от най-отговорните и публични задачи, с която се справихме отлично, бе организация на множество изпити и оценявания – НВО и ДЗИ. Подновихме работата на екипите по Механизма за обхват на ученици, които не посещават редовно училище, друга приоритетна за страната задача. За съжаление инерцията, която бяхме натрупали като първа и най-активна област, беше занулена в периода, в който бях временно отстранена от длъжност. Със съдействието на училищата, социалните служби, органите на МВР, общинските структури и с подкрепата на Областна администрация постигнахме значителен напредък в обхващането на учениците от уязвими групи. 2024 година беше година на възстановяване и надграждане. Гордея се с постигнатото и със сплотения екип, който успя да превърне предизвикателствата в възможности за растеж. Уверена съм, че поставихме стабилни основи за още по-големи успехи през следващите години.

- С какви предизвикателства се сблъскахте през тази година?

- С гордост мога да определя отминаващата година като успешна за образованието в област Пловдив. Успяхме да си поставим немалко задачи, но и качествено да ги изпълним.  Осигурена е подкрепяща среда за всички участници в образователния процес чрез, ефективни училищни политики за превенция на тормоза и насилието в училище, изградена позитивна среда, взаимно уважение и спазване на етичните норми в общуването между участниците в образователния процес. Постигната е прозрачност при проследяване постиженията на децата и в процеса на оценяване в училище. Осигурен е равен достъп до образование чрез ефективни училищни политики за предотвратяване на ранното отпадане на учениците от училище. В резултатите на учениците се отчита добро ниво при формиране и развиване на езикова компетентност, на демократична култура и на компетентности, свързани със спорта, здравето и опазване на околната среда. Създадени са условия за отличаване и насърчаване на педагогическите специалисти с принос към качеството на образованието в училището. Осигурени са допълнителни средства за развитието на училището чрез реализирани собствени приходи или участие в национални програми и проекти, както и информационно-технологични ресурси за образователния процес и за административната дейност. Прилагат се и дигитални ресурси за изграждане и развиване на дигитални компетентности при реализиране на образователните цели.

– Споделете повече за бъдещите приоритети на Регионално управление на образованието за идната 2025-та.

- Посветили сме учебната 2024/2025 година на човешката, ефективна комуникация. Стремим се към резултати, реализация, формиране на човешки ценности. Расте доверието към професионалното образование. По-адекватна реализация, ориентирана към нуждите на пазара на труда също стои като задача пред образованието в област Пловдив. Реализират се повече дуални паралелки. Приоритетните ни са: повишаване на обхвата и пълноценното включване на децата и учениците в образователната система, повишаване на знанията, уменията и компетентностите на учениците в образователния процес, целенасочена персонализирана подкрепа за всяко дете при идентифициране на когнитивни и социално-емоционални дефицити, повишаване на образователните резултати на учениците чрез дигитализация на образователния процес, организация на квалификационната дейност съобразно идентифицираните нужди на ниво ученик, паралелка, клас, училище за всеки конкретен педагогически специалисти,  междуинституционално сътрудничество при осъществяване на държавната образователна политика за подобряване качеството на образование, осигуряване равен достъп и социализация на децата и учениците от областта, повишаване на професионалната компетентност на педагогическите кадри. Спазване от директорите на образователните институции на нормативните актове в СПУО, трудова дисциплина, задължения и отговорностите според длъжностната им характеристика.

- Има ли недостиг на кадри, преподаващи по определени предмети в общообразователната подготовка?

- Да, наблюдава се дефицит на кадри, преподаващи по определени предмети в общообразователната подготовка и Пловдив не прави изключение от общата статистика в България. Има недостиг на учители по математика, информационни технологии и природни науки. Това е така, въпреки увеличените учителските заплати. Заплащането за младучител стана близо 1500 лева. Този проблем се изостря в последните години, като някои области на образованието изпитват сериозен недостиг на учители. Някои от основните предмети и области, в които има недостиг на кадри са математика и информатика, природни науки, информационни технологии, специални образователни нужди и педагогика – Недостигът на специалисти, които могат да се грижат за деца със специални образователни потребности, също е сериозен проблем в българската образователна система.Тези дефицити водят до сериозни предизвикателства пред образователната система, като увеличават натоварването на учителите и до наемане на недостатъчно квалифицирани кадри в някои случаи. Недостигът е частично свързан и с недостатъчно високите заплати в образованието, което прави привлекателността на тези професии по-ниска за младите хора.

– Кои са предизвикателствата, свързани с приобщаващото образование в Пловдивска област?

- Приобщаващото образование е развито значително през годините. Образователните институции на територията на област Пловдив осигуряват подкрепяща физическа среда, специалисти с подкрепящи функции. Активно е взаимодействието на общообразователните училища и детски градини с Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование – Пловдив, Центъра за специална образователна подкрепа – Пловдив, Центровете за подкрепа на личностното развитие. Обменят се добри практики между специалисти по отношение на обучението, подкрепата и взаимодействието с деца и ученици със сензорни нарушения и множество увреждания. На територията на гр. Пловдив функционират две специални групи, в ДГ „Елица“, гр. Пловдив, а деца и ученици с увреден слух се обучават в СУ за УУС „Проф. д-р Стоян Белинов“, гр. Пловдив. Подкрепяща среда се осигурява и за ученици с изявени дарби. Предизвикателствата свързани с приобщаващото образование съществуват в различни аспекти, което потвърждава за пореден път необходимостта от сътрудничество между различните институции и е процес свързан с промяна на нагласите в общностите. Следва да разглеждаме предизвикателствата и трудностите като възможности за постигане на качество в образованието, за промяна в обществените нагласи и развитие. Взаимодействието между институциите и всички специалисти, чрез ежедневните си усилия имат своя принос по отношение на достъпа до качествено образование, равенството и многообразието в мултикултурната среда, личностното развитие на децата и учениците, осигуряването на сигурна и подкрепяща среда.  През настоящата година в област Пловдив се отчита реализиране на политиките на Министерство на образованието и науката. По отношение на приобщаващото образование за децата и учениците със специални образователни потребности, допълнителна подкрепа се осигурява от специалисти от преобладаващ брой собствени екипи в образователните институции. По проекти, образователните институции назначават и помощници на учителя, медиатори и други специалисти с подкрепящи функции, които допълват екипите и имат своя принос в осигуряването на подкрепящата среда и задържането на децата и учениците в образователната система. Образователните институции и другите органи по закрила взаимодействат по отношение на осигуряване на подкрепа за децата в риск. Предприемат се мерки, по отношение на учениците с изявени дарби, които да гарантират развитието и постиженията им в различни области – наука, спорт, изкуства. Осъществяват се дейности по кариерно ориентиране.

- Как се промени материалната база в образователна система в Пловдив за тази една година и какво предстои да се случва?

- През тази година в Пловдив бяха реализирани значителни инвестиции в материалната база на образователните институции. Със съдействието на Министерството на образованието и науката, Министерството на младежта и спорта, както и с подкрепата на местната власт, са обновени редица училища и детски градини. Основен фокус беше поставен върху подобряването на учебната среда чрез ремонти на сгради, изграждане на модерни спортни площадки, осигуряване на съвременно оборудване за кабинети. Една от основните ни цели е да подготвим училищата за нуждите на съвременния ученик. В този контекст, през 2024 се извършиха множество ремонти на ключови учебни заведения, като значително се подобри тяхната енергийна ефективност и комфорт за учениците и учителите. Над 20 са училищата и детските градини в област Пловдив, в които е извършен ремонт през настоящата година. В почти всички училища са извършвани ремонтни дейности от различен характер, свързани основно с ремонт на класни стаи и коридори. В някои от тях  са направени ремонти на физкултурните салони – освежаване и смяна на настилка, ремонт на парна инсталация, на училищния двор, огради и изграждане на игрища. В някои образователни институции се извършиха и аварийни ремонти, като напр. ОУ „Гео Милев“, едно от най-старите училища в Пловдив. Мащабни ремонтни дейности се извършват и към настоящия момент по програма „Модернизация на образователната среда“ със средства по Плана за възстановяване и устойчивост. Предстоят поетапните изграждания на STEM центровете във всяко едно училище на територията на област Пловдив със средства от Националния план за възстановяване и устойчивост. Надяваме се в следващите месеци да стартират нови проекти, включително за изграждане на интерактивни класни стаи и обновяване на материалната база в професионалните гимназии.  Стремежът е да осигурим качествена и безопасна учебна среда, която да мотивира учениците и да отговаря на съвременните изисквания на образованието.С общи усилия ще постигнем тази амбициозна цел.

- Променя ли се план-приемът в гимназиите за следващата учебна година?

-  Съгласно указанията от МОН и зададените ни целеви стойности за предстоящата учебна 2025/2026 година ДПП ще намалее със 7 паралелки в сравнение с миналата учебна година, т.е. през следващата учебна 2025/2026 година ще бъдат приети осмокласници в общо 215 паралелки в област Пловдив, за разлика от миналата учебна 2024/2025 г., когато бяха реализирани 222 паралелки по ДПП.  Основната промяна в предстоящия ДПП е в посока на увеличаване дела на професионалните паралелки в средното ни образование, като целевата стойност % места професионална подготовка е 65,46 %, която е с 3, 31 % повече от миналогодишната - 62.15%. Ново и различно за предстоящата учебна 2025/2026 г. е, че профил „Предприемачески“ вече не е в списъка на STEM професии и профили.

STEM паралелките, които предстои да реализираме през предстоящата учебна 2025/2026 г.  година е със същата целева стойност % места 56,4 % като миналата учебна година. Различното тук е новата целева стойност % места в профили - 41,56 % от % места в профилираните паралелки 2025/2026 година, като STEM профилите са ни „Математически“, „Природни науки“ /биология и здравно образование и химия и опазване на околната среда или химия и опазване на околната среда и физика и астрономия/, „Софтуерни и хардуерни науки“, имаме и профил „Хуманитарни науки“.

Друга разлика в ДПП за предстоящата 2025/2026 година е зададеният ни от МОН в цифрово изражение общ брой езикови паралелки - 27, които ще се разпределят между ЕГ „Иван Вазов“, ЕГ “Пловдив“ и ФЕГ „Антоан дьо Сент Екзюпери“.

Намаляваме паралелките с профил „Чужди езици“ в средните училища (без паралелките с редки езици), запазваме, с тенденция да увеличаваме, броя на STEM паралелките, даваме приоритет на професионалните паралелки в дуална система на обучение.

- Какви са вашите наблюдения, има ли интерес от страна на учениците към STEM паралелките и дуалното обучение?

- Интересът на учениците към STEM паралелките и особено към обучение чрез работа (дуална система на обучение) е неоспорим. Ако проследим какво се случва в средните училище в област Пловдив през последните три учебни години, ще установим, че ако за учебната 2022/2023 сме имали 14 дуални паралелки, то през 2023/2024 те се увеличават на 14,5, а през 2024/2025 стават 17. Друг пример в потвърждение на привлекателността за учениците на дуалната система на обучение, който мога да посоча, е фактът, че миналата седмица издадох заповед за промяната на формата на обучение за учениците от X клас, паралелка „Г“, професия „Мехатроника“ в ПГ „Ген. Владимир Заимов“, гр. Сопот, от дневна форма в обучение чрез работа (дуална система на обучение) по мотивирано предложение на директора г-н Георги Генов.

-Какво е пожеланието ви към ученици, учители и родители за идната година?

- На прага на новата година искам да пожелая, преди всичко, здраве – най-ценния дар, който ни позволява да преследваме целите и мечтите си. Скъпи ученици, пожелавам да не спирате да търсите знание. Знанието е най-силното оръжие, което ще ви помогне да откривате нови хоризонти, да се усъвършенствате и да намерите своето място в света. Скъпи учители, пожелавам ви вдъхновение и сили да продължавате да бъдате опора и пътеводна светлина за своите ученици. Вашата отдаденост и професионализъм са двигателят на промяната и развитието в обществото. Скъпи родители, пожелавам ви търпение и мъдрост да подкрепяте децата си в техния път. Вашата обич и подкрепа са основата, върху която те изграждат своите мечти и амбиции.

Нова година – нови възможности! Нека ги посрещнем заедно с вяра, смелост и настроение!

Подобни новини

...

Новини Trafficnews logo

Изпрати новина