Проучване установява, че продължително време в електронното пространство сред петгодишните са свързани с риск от множество психосоциалнипроблеми. Малките деца, които често играят на таблети или телефони, са изложени на по-висок риск от проблеми като хиперактивност, лоша концентрация и проблеми с изграждането на връзки и контактуването, сочи новото проучване.
Изследователи от Финландския институт за здраве и благосъстояние заявиват, че увеличеното време “пред екрана” крие множество рискове за благосъстоянието на децата.
Изследването, публикувано в списанието BMJ Open, анализира данни за около 700 финландски деца.
Родителите съобщават приблизително колко време е прекарало детето им пред теблет и телефон в диапазона 18 месеца до пет години. Те открили, че 95% от децата в предучилищна възраст прекарват повече от час пред екран всеки ден.
Световната здравна организация казва, че въобще употребата на този тип техника не се препоръчва за деца под две години. Тези на възраст от две до четири години не бива да прекарват повече от час екранно време всеки ден. Много семейства обаче използваха таблети и телефона, за да ангажират децата си по на пандемията, или когато самите те са заети и не могат да им обърнат внимание.
Финландското проучване установило, че средното време на екрана на петгодишно дете е 114 минути на ден. А за 18-месечните деца това беше средно 32 минути.
Авторите установяват, че това може да бъде причина за трудности с концентрацията, хиперактивност и импулсивност, емоционално интернализиране и екстернализиране на симптоми и проблеми с поведението.
Много време, прекарано пред телевизора на и преди пет години, крие повишен риск от няколко психосоциални проблеми. Междувременно те открили, че 18-месечните деца, които са надвишавали препоръчаното време за използване на техника, са по-склонни да изпитват смущения при изграждане на връзки и да контактуват.
Авторите заключават: „Както посочват нашите резултати, прекомерната употреба има множество рискове за психосоциалното благосъстояние на децата. Тези рискови фактори могат да се натрупват в дългосрочен план и да предизвикат проблеми в социално-емоционалното развитие на децата по-късно. Времето, което децата прекарват в електронни медии, намалява времето, прекарано в конструктивни дейности като взаимодействие с членове на семейството, четене и игра.“