Мая Бежанска играе духа на Евридика в японска постановка за “Орфей“ на Античния театър

Автор: Plovdiv Now 13723
Мая Бежанска играе духа на Евридика в японска постановка за “Орфей“ на Античния театър

В края на септември класическият Японски театър Но стана част от официалната програма на Европейската столица на културата в две вечери на Античния театър. Миналата вечер оживяха две класически драми  „Крилатите одежди“ и „Земният паяк“. Специално за Пловдив 2019, театър „Ямамото“ създаде съвременен прочит на пиесата „Орфей“ на класическия Но.

Представлението е тази вечер, 28 септември от 19:30 на Античен театър Пловдив. В ролята на духа на Евридика ще влезе актрисата Мая Бежанска. На фона на умело съчетани съвременни технологии съдбата на митичния герой ще премине отвъд границите на легендата. Спазвайки строгия канон на театър Но, пиесата няма да пресъздаде мита за Орфей, а ще се концентрира върху културната и емоционална значимост на образа на древния артист.

 Спектаклите са част от проектите с фокус: Японска култура към програмата на „Пловдив 2019“ и се осъществяват в партньорство с Фондация „EU-Japan Fest“. Билети се продават в мрежата на Eventim.bg

 

От много години Театър Ямамото работи върху културното сближаване на Япония и България чрез Но, с ключов съюзник Мая Бежанска. В седемвековната традиция на театър Но, създаването на нова пиеса се случва изключително рядко и обикновено е обвързано с бележито събитие.

Новата Но пиеса “Орфей” е създадена от Акихиро Ямамото, директор и главен актьор в Театър Ямамото, по идея на Мая Бежанска, като част от официалната програма на Пловдив - Европейска столица на културата 2019, както и в чест на паметния троен юбилей на японо-българските двустранни отношения. Спазвайки строгия канон на театър Но, пиесата не пресъздава мита за Орфей, а се концентрира върху културната и емоционална значимост на образа на легендарния свирач. Действието се развива в неопределен момент от древността, в който съдбата среща странстващ музикант с духа на Орфей. Каква е връзката между човешкото сърце, музиката и природата - това ще видим в тази единствена по рода си Но пиеса.

В главните роли: духът на Орфей - Акихиро Ямамото, пътуващ музикант - Рьоичи Аримацу, духът на Евридика - Мая Бежанска, бог на вятъра - Таичиро Номура

 

Театър Но се заражда преди близо 7 века. Той е най-старото класическо сценично изкуство, което все още съществува в оригиналната си форма и продължава да се изпълнява без прекъсване на традицията. Корените на Но са дълбоки - то се заражда като съвкупност от ритуали, много от които почитащи душите на мъртвите чрез танци и песни. Постепенно трупите си спечелват патронажа на висшите феодали, които затвърждават позицията на Но като изкуство на самурайската класа. От 16 век нататък, умението да пееш и танцуваш Но става част от основното образование на самураите. Дори и в съвременна Япония, Но продължава да е едно от най-почитаните сценични изкуства. То комбинира в себе си много традиционни елементи и играе ключова роля във формирането на японската културна идентичност. Именно затова много японци - от бизнесмени до домакини - го изучават като хоби. В 2008 театър Но бе провъзгласен за Нематериално културно наследство под егидата на ЮНЕСКО.

 

Основан през 1927 г., Но Театър Ямамото е най-старият съществуващ днес Но театър в Осака. Театърът е регистриран като национално материално културно наследство на Япония. Театърът организира и представя различни събития, основно в сферата на японските класически сценични изкуства. Но Театър Ямамото комбинира традиционната японска архитектура с нови технологии, като например ЛЕД осветление, мобилни приложения и многоезични субтитри, като по този начин успява да привлече широка японска и чуждестранна публика. Една от основните цели на театъра е представянето на традиционния театър Но като живо, релевантно и функциониращо в съвремието класическо сценично изкуство. От 2010 г. насам, Театър Ямамото ежегодно представя театър Но и извън границите на Япония с 26 представления и 29 уъркшопа в страни като България, Румъния, Словакия, Франция, Финландия и др. Театърът активно си сътрудничи с местни културни и дипломатически институции с цел дълготраен професионален и културен обмен. От 2015 г. Театърът провежда и професионални тренировки с местни актьори, като в България ежегодно работи с актрисите Мая Бежанска, Стела Кръстева, Маргарита Петрова, Мила Банчева и др.

Подобни новини

Вашият коментар през Facebook

Новини Trafficnews logo

Изпрати новина