Лъжливи промоции за закупуване на акумулатори дебнат потребителите в големите хипермаркети в Пловдив. Уловката е там, че батериите са стари, застояли и до голяма степен са загубили свойствата си. Ниската цена и „промоцията” обаче, подвеждат шофьорите да се възползват от закупуването на акумулатор с голяма отстъпка.
В конкретния случай става въпрос за акумулатор, закупен от Кауфланд, който обаче се оказва произведен, през далечната вече 2017 година.
„Като човек, който се занимава и работи във фирма за автомобилни акумулатори от дълги години, искам да предупредя за лъжливи промоции в Кауфланд. Случаят е масова практика в големите търговски вериги, в които се предлага от хляб до акумулатори”, разказа пловдивчанин пред trafficnews.bg.
"Преди дни, един господин, закупил акумулатор от Кауфланд, дойде при нас да му го заверим. След замерване се оказва, че е на 5% живот и е произведен 2017 година”, допълни още авторът на сигнала.
Трябва да се погледне четвъртият символ от топлия печат:
Както всяка една част на автомобила, така и акумулаторът има някакъв срок на годност и експлоатация. Колко точно, обаче е дълъг неговия живот и какво се случва с акумулаторите докато стоят на склад?
От TrafficNews потърсихме специалисти, които обясниха, че статистически погледнато, акумулаторът има средна продължителност на живот между 4 и 5 години. Понякога, тази цифра може да нарасне до 7-8 години или да се намали на 2-3, в зависимост от марката, начина на експлоатацията и престоят му в автомобила и извън него.
На първо място, трябва да се има предвид времето, което акумулаторът е изкарал на склад, преди да бъде поставен в автомобила. Всяка батерия има собствен срок на годност. По-конкретно става дума за това, колко време може да стои в склад или магазин, преди да се въведе в експлоатация. Като цяло не е желателно то да бъде повече от година, тъй като това съкращава живота му.
В нашия случай акумулаторът е произведен през 2017 година, а колко време е прекарал на склад в магазина – можем само да гадаем. При всички положения обаче, престоят със сигурност е надминал една година – а може би и това е причината да е „на промоция”.
Следващ фактор е това, как се кара колата – дали основно в градски условия, смесено или предимно извънградско. При положение, че автомобилът се използва основно за градски условия, за да се удължи животът на акумулатора е добре да се дозарежда веднъж в годината.
Последният по ред, но не и по важност фактор, от който зависи живота на акумулатора е зарядната система на автомобила. Тя трябва да бъде изправна, в границите между 13,8V до 14,4 V и консумацията в покой да не превишава 00,5mA.
При включени климатик и чистачки, показателите не трябва да падат под долната граница, съветват специалистите.
В заключение можем да кажем, че купуването на "застояли" акумулатори може да изиграе лоша шега. Важно е да се намери къде е маркировката на акумулатора и да се прочете правилно, затова е нужно и да се потърси съвет от експерт.
Естествено голямо значение има как се съхранява акумулаторът, но независимо от това, след година и половина потребителските свойства на всяка батерия забележимо намаляват. А такива "застояли" акумулатори все още се продават с надеждата, че купувачът няма да обърне внимание на срока, който е изписан на корпуса на батерията.
За да не купите батерия, която ще ви предаде при първия студ и след това ще "пада" редовно, трябва да знаете как да четете маркировките. От тях можете точно да разпознаете кога е произведен акумулатора. За съжаление, няма единен стандарт за етикетиране. Обикновено датата на производство е подпечатана на корпуса или написана на етикета.
С други думи, добре е акумулаторите да са "пресни", а не „застояли”, но пък за сметка на това на „промоция”. Не че иначе няма да изкарат до срока на гаранцията си, но ще приключат живота си значително по-рано. За да не се случи това, се опитайте да разшифровате датата им на производство, преди да ги купите.