Край на изгубените трудови книжки и липсващ стаж! Всички ще са с електронни досиета

Автор: Plovdiv Now 2584
Край на изгубените трудови книжки и липсващ стаж! Всички ще са с електронни досиета

Автор: Живка Аджеларова

През септември 2023 г. окончателно бяха приети измененията в Кодекса на труда, според които хартиената трудова книжка отпада. За целта НАП надгради регистъра си с пълните трудови данни на работещите граждани, а работодателите все още имат срок до 1 юни 2025 г. да пренесат стажа на служителите от хартия в електронна среда. Кой ще бъде отговорен за данните на хората и кой ще има достъп до тях? Как младежите, които те първа започват да работят, могат да регистрират книжките си и ще има ли електронни трудови книжки за хората, които се очаква да се пенсионират до края на календарната 2025 г.? По тези въпроси репортер на TrafficNews разговаря с адвокат Теодора Дичева – Началник отдел „Социална политика, образование, здравеопазване и околна среда” при Омбудсмана на Република България и Директор на правната дирекция в Главната инспекция по труда.

- Адвокат Дичева, бихте ли разяснили какво точно представлява електронният трудов регистър?

- Електронният трудов запис всъщност е електронният еквивалент на хартиената трудова книжка. А сборът от всички единни електронни трудови записи е нещо като сбор от всички електронни трудови книжки и формира регистъра на заетостта. Това е нова структура, която представлява електронен еквивалент на сбора от хартиените документи. Аналогично, информацията, която се въвежда, отново е същата. Ако досега всеки работник или служител е държал документа при себе си, сега по всяко време ще има достъп до въведената информация, като това ще става със специален ПИК код, който се издава от НАП.

На хората, които нямат възможност да си извадят ПИК или пък се притесняват от достъп до такива електронни системи, също ще им се осигури възможност да проверяват данните си. Това може да стане в териториалните дирекции на НАП, където на хартиен носител хората ще могат да попълнят заявление, с което да напишат дали искат да получат данните от електронния трудов запис на разпечатка или по имейл.

Хубавото в единния електронен трудов запис е, че вече никога няма да има опасност вписаният трудов стаж да се изгуби и хората да трябва да търсят наново документите си, за да го доказват, както се случва при изгубена хартиена трудова книжка.

След като започнат да функционират единните електронни трудови записи, НАП ще осигури на всички наети хора информация за това кой е достъпвал до техните единни електронни трудови записи.

Това могат да са работодатели, длъжностни лица от различни институции, така че това ще е друг тип информация, до която в момента нямаме достъп.

- Кой ще има ангажимента да контролира коректното попълване на информацията в електронните трудови книжки, както и да поддържа системата?

- Националната агенция за приходите. Тя в момента е ангажирана със задачата да бъде изграден регистърът, а след това ще бъде ангажирана и да го поддържа. НАП най-вече осигурява поддръжката с контроли, които залага в самата система и, ако работодателя не попълни някое поле във формуляра, той не може да подаде самия запис. По този начин се осъществява перманентният контрол за въвеждане на изискуема информация.

- Тъй като обаче има доста хора, които работят на свободна практика, при тях нещата как ще стоят?

- Няма да има промяна за тях. Регистърът на заетостта съдържа само данни за работещи на трудов договор работници, наети работници на трудов договор, а от другата година и за работещите на служебно правоотношение, по реда на Закона за държавния служител.

- А как ще могат младежите, които за първи път постъпват на работа, да си създадат електронна трудова книжка?

- Достатъчно е само да сключат трудов договор с първия си работодател, който има грижата да подаде данните за сключения при него трудов договор. Това става в приложение, което се попълва онлайн от работодателите – същото е, както сегашното подаване на уведомление по 62.1.5 от Кодекса на труда.

Но нито младите хора, нито по-възрастните работници и служители трябва да се безпокоят. Техните данни ще бъдат вписвани без някакво особено участие от страна на работниците в тази дейност. Те просто могат да контролират процеса, изваждайки си пик от НАП, за да могат онлайн да си правят справка.

- Как стоят нещата при работещите, които ще се пенсионират до края на календарната година?

- Данните за работещите на трудови договори са въведени в съществуващия сега информационен масив, в който онлайн се подават данни за отписване при възникване, изменение или прекратяване на всеки трудов договор. Този масив функционира от 2003 г. и голяма част от стажа е записан там.

Но трудовият стаж на работници, които са започнали трудовата си дейност преди 2003 г., е нанесен единствено в трудовата им книжка.

Затова аз лично горещо препоръчвам на всеки човек, който има стаж в хартиената си трудова книжка, стриктно да си я пази, защото тя е официален удостоверителен документ. А когато дойде ред за пенсиониране, хората могат да отидат с трудовата си книжка, за да бъде направена справка от НАП служебно в Регистъра на трудовите договори.

След юни 2025 г. работодателите няма да вписват трудов стаж в хартия, а само в единия електронен трудов запис.

Подобни новини

Вашият коментар през Facebook

Новини Trafficnews logo

Изпрати новина