От Гражданския комитет за спиране на пробива на Водната плата излязоха с отворено писмо към кмета Здравко Димитров.
Междувременно стана ясно, че група граждани са внесли до омбудсмана на Пловдив сигнал, подкрепен от 743-ма човека, чрез който се изявява категорично несъгласие със започналия строеж. Във връзка с това ще бъде отправена покана за реализиране на работна среща във възможно най-кратък срок и с посредничеството на институцията между всички засегнати и активни страни. На нея ще бъдат поканени граждани, Обществен съвет към Общински съвет – Пловдив, експерти на Община Пловдив, представители на Камарата на архитектите и Камарата на инженерите, представители на проектантския екип, журналисти и други. Все още няма насрочена дата за събитието.
Ето и цялата им позиция без редакторска намеса:
Уважаеми г-н Димитров,
Ние, гражданите, данъкоплатците и гласоподавателите на Пловдив, които считаме, че проектът е в ущърб на града ни, сме дали 700 подписа на хартия, 1754 подписа в онлайн петицията и имаме 1043 члена във Facebook групата си. Не сме само „15-20 души, половината от които ще ги видим догодина на изборите за кметове, общински съветници”. Нито протестите са „предварително организирано мероприятие с платени участници”. Не получаваме заплащане за активната си гражданска позиция, нито бихме приели такова. Не участваме в партии, нито сме независими кандидати.
Ние лично сме ги правили листовките, лично ние сме ги раздавали и лепили, лично ние събирахме и подписите, ние, хората от квартала, а не „От партия КОД вървяха и лепяха бележки по входовете на хората.” – Това, че няколко партии подкрепят каузата, не я прави политическа акция.
Ако приемем твърдението Ви „Не правя нищо на инат, аз съм за най-доброто решение. Не съм против кръговите, напротив!”, то щеше да има Обществен съвет не само за заема, а и за проекта, протокол от какъвто не намираме, щеше да има обществено обсъждане, както бяхте обещали преди /а ако имаше, можеше да има и обжалване/, щеше да бъде консултиран с Камарата на архитектите в Пловдив, щеше да има обоснована нужда от кръстовище на две нива в цетралната част на града по нормативни наредби за такова и съответните показатели от замерването на трафика, проектът нямаше да е на минималните и може би под тях нормативни изисквания за ширина на рампите, тротоарите и триъгълните острови, да има публично достъпен ОВОС и проектната документация да е публикувана на сайта, както беше обещано от екипа Ви на брифинга вчера пред Общината, вместо администрацията Ви да удължава срока за отговор на подадените заявления по закона за достъп до обществена информация.
Дали за споменатите тук: „Искам булевард, който от едната точка до другата да се стига за 7 минути, ако се наложи линейки, пожарни да има откъде да минат.” пожарни коли се досетихте след като ви попитахме в национален ефир в понеделник, 17 октомври, сутринта как те ще минават в тунел с височина вероятно под изискуемата по норматив за тях, а Вашият екип в брифинга по-късно същия ден, заяви, че това е интересен въпрос при повторното му задаване от журналист. Това искане с цената на сеч на защитени дървета ли е, за която сеч кметът на район Централен – г-н Георги Стаменов, отказа да подпише заповед и тя беше издадена от дирекция „Екология”? И ние като граждани, данъкоплатци и гласоподаватели искаме Околовръстното шосе да обхожда града с удобни развръзки, искаме развита веломрежа, искаме добър градски транспорт и като резултат от това – по-малко трафик в центъра. Обсъждахте наскоро и забрана за стари коли в центъра, но новата градска магистрала, привличайки нов трафик според експерти, ще натовари центъра допълнително /по време на брифинга екипът Ви нямаше яснота колко точно ще се облекчи трафика с нея/.
От становището Ви, че „Въпросът за левите завои и кръговото отгоре все още е отворен и не е решен окончателно.” следва ли да предположим, че левите завои ще бъдат върнати както бяха върнати велоалеите – под гражданския натиск, макар и по наредба велоалеи да не са разрешени при улици клас I, а кръстовище на две нива да е допустимо само за такива улици /ПАРАДОКС/.
След като „Окончателното решение за организацията на движението на второто ниво ще се вземе след среща с проектанти, експерти и фирмата изпълнител. Когато се направи задълбочен анализ, ще се прецени кое е най-добрият вариант.” бихме искали да попитаме как се започват строителни дейности без детайлен предварителен анализ и окончателна концепция за реализацията на проекта, дори при инженеринг? Промените в хода на изпълнението не оскъпяват ли крайната стойност в допълнение на неустойките за реновираните наскоро участъци в близост? Екипът Ви в брифинга в понеделник каза, че няма рискове за околните сгради, Хуманитарната гимназия /паметник на културата, най-старата в страната ни/ и Панаирния мост, но допълни, че ако нещо се случи с тях, ще дадат компенсации на живущите, относно моста – че няма архив за неговите основи, а за гимназияата – че не е ясно дали ще се бутне оградата й, но ако се наложи, може да се прибере. А екипът Ви дали отчита, че новото крило на гимназията се планира с вход точно към новия скоростен булевард? Нищо не се спомена обаче какво се случва, ако оградната стена на р. Марица се наруши при пробив под нивото на водата.
Има подадени сигнали относно проекта до прокуратура, РИОСВ, БДИБР и КИИП Пловдив, очакваме отговор и по тях. А докато чакаме – строителните дейности може да почакат също.
С очакване за спешно спиране на работата по обекта до преразглеждане на проекта,
Граждански комитет за спиране на пробива при Водна палата