Как Пловдив да стане тих? Децибелометър vs. препятствия срещу нарушители

Автор: Виктория Петрова 3474
Как Пловдив да стане тих? Децибелометър vs. препятствия срещу нарушители

Мерки срещу допускане на нарушение т.е. така наречената превенция или санкции - завишен реален контрол? Това е спорът по отношение на почти всички противообществени прояви. Това е и дебатът за справяне с шума в Пловдив. 

Днес бе обсъдено предложение за създаване на денонощна гореща линия за приемане на сигнали за наднормен шум и формиране на екипи, съвместно с Община Пловдив, които да отработват тези сигнали. Такава идея има обаче някои ограничения. Първо, има задължително изискване представител на РЗИ да участва в тези проверки, тъй като към момента те са оторизираният орган, който има калибриран уред - шумометър или децибелометър, и който има право да прави замервания и тези данни да се приемат пред съда. От друга страна задължително трябва да има и органи на реда. Работното време на мултиинституционалната група също трябва да се вземе под внимание. Със сигурност обаче един такъв патрул, който да има само такива задължения, би следвало да успява да улови нарушенията, докато се случват и съответно да има наказани. 

От друга страна обичайните източници на шум са съвсем различни по своя характер и поради това различни са средствата за превенция. При шума от гонки, дрифтове или от самостоятелно форсиране на двигатели и скоростни изпълнения, контролът е по-скоро по линия на Пътна полиция. Районните кметства съвместно с МВР водиха разговори с магазините с големи паркинги да подават сигнали с цел да се намалят ауто-мото изпълненията в зоните. Камерите пък са функция срещу високите скорости. Кметът на ЖР "Тракия" Костадин Димитров пробва и друг метод. По думите му кръговите кръстовища, които изобилстват в района не изпълняват своята функция шофьорите да намалят драстично, почти да спрат. 

"Нашите кръгови не изпълняват такава функция, защото не се налага да бъдат заобикаляни в истинския смисъл на думата, а пътят продължава почти направо. Затова имаме много смъртоносни инциденти. Едно от тези кървави кръстовища бе на църквата на ул. "Цар Симеон". Там поставихме препятствия на пътното платно непосредствено преди кръговото и това даде голям резултат. В момента подготвяме проект това да се въведе на още няколко опасни кръстовища", посочи Димитров.

Изкуствените препятствия по пътното платно принуждават шофьорите да намалят скоростта си и така се пресича възможността от гонки и развиване на сериозни скорости и шумно шофиране по големи, широки и по-свободни булеварди. 

При заведенията проблемите обаче не са толкова лесно решими. Само дни след като най-рестриктивните мерки за работата на заведенията отпаднаха, барчета и кафенета в квартала на творческите индустрии "Капана" стартираха на пълни обороти. Последваха сигнали за нарушаване на обществения ред, много от тях свързани с шума. 

"В "Капана" въведоха патрули, но не можем да ангажираме такива за всички квартали. Освен това в много от случаите проблемът с шума не произтича от самите заведения, а от техните клиенти, от напускащите или просто от преминаващите. Затова считам, че общата политика трябва да бъде нощните заведения да бъдат ситуирани далеч от жилищните сгради. Такъв чудесен пример е комплексът със заведения на бул. "Санкт Петербург", посочи Димитров. 

Както на днешната дискусия за справяне с тези проблеми бе посочено, реално голяма част от шума се произвежда от посетители на заведения или от компании, сядащи на пейки, беседки и тротоари. Тогава проблемът вече не е на бизнеса и трябва да се търси нов подход. Чие отговорност са тези шумосъздатели?

От друга страна летните градини на заведения и дори капанчетата, които основно се подвизават на тротоарите, организират концерти и други шумни мероприятия, срещу които трябва да бъде осъществяван реален контрол. За съжаление често 5 минути преди проверка шумът спира. Защо и как? Оказа се, че дори има легален начин за осъществяване на предупрежденията. 

Такава напълно законна възможност е предвидена в чл. 8 от Наредба № 36 от 21 юли 2009 г. за условията и реда за упражняване на държавен здравен контрол, а той гласи, че инспекцията/проверката /респективно замерванията с уред за измерване на децибелите/ се извършва в присъствието на заинтересованите лица или техни представители. Как ви се струва? Дали заинтересованите лица ще вдигат шум, докато знаят, че има проверка? 

Така въпросът как хората, които се трудят съвестно и през нощта не могат да спрят заради други членове на общността, да имат своето заслужено спокойствие, остава отворен.

Ако вие имате предложения как да се реши проблемът със замърсяване на звуковия фон в града под тепетата - споделете ги с нас. 

Подобни новини

Вашият коментар през Facebook

Новини Trafficnews logo

Изпрати новина