Как да обслужвате автомобила си - 8 задължителни операции

Автор: Plovdiv Now 6574
Как да обслужвате автомобила си - 8 задължителни операции

Повечето производители препоръчват конкретни срокове за техническото обслужване на техните автомобили. То варира в зависимост от марката и модела на превозното средство, като най-често е след изминаването на между 10 000 и 15 000 км. Ако автомобилът не прави такъв пробег, то обслужването трябва да се прави поне веднъж годишно.

Много от автомобилите обаче се експлоатират при по-тежки условия. Затова и смяната на маслото и течностите, на филтрите, ремъци, накладките и други основни консумативи е по-добре да се правят по-често, отколкото препоръчва производителят.

Смяна на масло - определящ е пробегът

Смяната на маслото се извършва на периода, препоръчан от производителя, ако автомобилът не се подлага на сериозни натоварвания. Ако се случва обратното, то срокът за смяна трябва да бъде намален. Във всички случаи трябва да се избира масло с такива качества, каквито препоръчва производителят на автомобила - вискозитет по SAE и качество по API или АСЕА.

Ако превозното средство се кара много, то може да се прибегне и до сезонна смяна на маслото. През лятото то може да е с по-висок вискозитет, а през зимата - обратното. Задължително с маслото се сменя и филтъра, като той също трябва да бъде оригинален или от проверен производител.

Смяна на въздушен филтър - важни са моточасовете

Въздушният филтър се сменя, ориентирайки се по неговата замърсеност, а не по препоръчаните срокове. В града пробегът на автомобила може да е по-малък, но времето, в което е работил мотора, да е по-голямо заради задръстванията. Тези, които живеят в големия мегаполиси, както и тези, които карат колите си по прашни пътища, трябва да правят тази процедура по-често.

Смяна на свещи - не се развалят от времето

Преждевременната смяна на свещите е излишна. Ако по регламент те трябва да бъдат сменени на 60 000 км или веднъж на 4 години, но изминавате 5000 км годишно (20 000 км за 4 години), но така и така на четвъртото техническо обслужване при дилъра това ще се случи. Нито керамичните изолатори, нито скъпите метали по електродите се износват с времето, така че няма какво да им стане.

По-големият годишен пробег обаче може да бъде опасен. Износването на свещите и образуването на нагар по тях пречи на нормалната работа на двигателя. Разходът на гориво се увеличава, появяват се и проблеми със запалването. При износване на изолатора на централния електрод може да се стигне и до повреда на цилиндъра.

Смяна на ангренажен ремък - по-добре е да се презастраховате

Тази много важна процедура трябва да се извършва тогава, когато е препоръчано от производителя. Късането на ремък обикновено има катастрофални последствия за повечето от съвременните мотори. Дори ако автомобилът се кара малко, гумата остарява. Затова е ремъкът трябва да се смени най-късно до седмата година.

Регулиране на клапани - от това не се пести

Клапаните не чукат? Това не е гаранция, че всичко е наред. При съвременните мотори хлабините на изпускателните клапани постепенно намаляват. Така може да се стигне до "затягане", което води до неговото изгаряне или разпадане, като отломките може да повредят цилиндъра. Особено внимателни към това трябва да бъдат собствениците на автомобили на газ, при които износването на изпускателните клапани става два пъти по-бързо.

Смяна на масло в трансмисията - вечни неща няма

Някои производители не препоръчват смяна на маслото или течността в трансмисията през целия живот на автомобила. В същото време обаче компонентите на маслото или на течността с течение на времето се окисляват, а понякога навлиза и влага. За да се предпази автомобила, е добре маслото (или течността) в скоростната кутия да се сменя на 60 000 км. Ако автомобилът се кара по-малко, това може да става и веднъж на 6 години.

Маслото в трансмисията на автомобилите със задно предаване, както и на тези със задвижване на четирите колела трябва да се сменя според указанията на производителя. При по-тежки натоварвания е добре това да се случва по-често.

Някои производители не препоръчват смяна на маслото или течността в трансмисията през целия живот на автомобила. В същото време обаче компонентите на маслото или на течността с течение на времето се окисляват, а понякога навлиза и влага. За да се предпази автомобила, е добре маслото (или течността) в скоростната кутия да се сменя на 60 000 км. Ако автомобилът се кара по-малко, това може да става и веднъж на 6 години.

Маслото в трансмисията на автомобилите със задно предаване, както и на тези със задвижване на четирите колела трябва да се сменя според указанията на производителя. При по-тежки натоварвания е добре това да се случва по-често.

Смяна на салонен филтър - проверка и на климатика

Салонният филтър осигурява на водача и пътниците чист въздух. Ако автомобилът се кара в голям град или по прашни пътища, той трябва да се сменя два пъти по-често от предписаното. Добре е, когато се прави това, да се почистват също мястото за поставяне на филтъра, както и въздуховода. Едновременно с това е хубаво изпарителят на климатика да се подложи на антибактериална обработка.

Проверка на ходова част - задължително дори при най-малко съмнение

Поне веднъж в годината, а защо не и по-често, е добре ходовата част на автомобила да бъде проверявана внимателно. Повредите по двигателя или скоростната кутия рядко водят до инциденти, но неизправност на всеки компонент от ходовата част може да има тежки последици. Най-голямо внимание трябва да се обръща на спирачната система и на кормилното управление.

Подобни новини

Вашият коментар през Facebook

Новини Trafficnews logo

Изпрати новина