"Дигиталната трансофрмация не е самоцел", с тези думи откри конференцията "Digital Plovdiv" Мартин Захариев. Форумът, посветен на дигитализацията и интеграцията на базите данни и електронното управление в полза на хората и бизнеса, се проведе в Международния панаир на Пловдив. В него взеха участие двама заместник-министри - на Регионалното министерство Стефан Аспарухов и на иновациите и растежа Карина Ангелиева, кметът на Пловдив Здравко Димитров, зам.-кметовете Пламен Панов и Тодор Чонов, председателят на Обс-Пловдив Александър Държиков, както и кадри от публичната администрация и бизнеса.
Представителите на властта в Пловдив подчертаха, че градът вече се развива в крак с новите технологии. Като най-добри примери при нас бяха посочени дигитализацията на учебния процес в училищата, електронните системи за записване на деца в детски заведения и училища, системата за мониторинг на околната среда, системата за дигитализиране на културно-историческото наследство и др. Като слабост в дигиталното развитие на Пловдив пък беше посочено цифровизацията на всички елементи, касаещи устройството на територията и строителството, предава trafficnews.bg.
"Като втори по големина град в България сме задължени да бъдем водещи и да даваме пример в електронното управление. Процесът, наречен дигитализация, въобще не е нов, по-скоро е непознат. Развива се постоянно и с изключително бързи темпове. Всички трябва дфа осъзнаваме неизбежността и необходимостта от тази трансформация. Гражданите се нуждаят от бързина на услугите, достъп до електронни услуги. Наша е отговорността и задължението да осигурим на всеки гражданин защита на личните му данни и да повишим доверието му към използване на електронни административни услуги. Тук е мястото да кажа, че има какво да се желае, има какво да дадем повече на гражданите като качество на услугите и като бързина. Работим в тази посока и се надявам, че си личи отстрани. Тази транформация не е лека и не става от самосебе си", посочи Здравко Димитров, който напомни, че Община Пловдив е единствената община, която предоставя на гражданите безплатен единен номер за връзка с общината, както и че по време на пандемията е създаден Контактен център, а услугата продължава и до днес.
ТРАНСПОРТ
Кметът припомни, че в процес на разработка е и георграфската информационна система на Община Пловдив за създаване, съхранение, управление, анализиране и визуализация на пространствени данни. Тодор Чонов пък разказа на кратко историята на опита за внедряване на електронна система за билети в градския транспорт и бе категоричен, че той трябва да бъде надградена и модернизирана с нови дигитални решения.
"Това, което в момента имаме в Пловдив е плод на т.н. транспортният проект, който е дал началото на модернизирането на системите за плащане в обществения транспорт. Поради простата причина, че началото на това е било през 2008-2009, а проектът е въведен е екплоатация през 2015 година, дами разбираме, че след като изтече неговата устойчивост, е необходимо спешно да бъде модернизирана тази система и надградена с нови дигитални решения. Така че да можем да кажем, че системата на обществения транспорт и паркирането е част от цялата концепция за умния град Пловдив", посочи Чонов и коментира, че съвсем скоро ще отворят обществена поръчка, която да модернизира транспорта в Пловдив и да даде възможност на гражданите да плащат по всякакъв начин. Предвижда се тази обществена поръчка да бъде обединена и с новите системи за паркиране, така че да се създаде единно приложение за градска мобилност, чрез което гражданите да се информират не само за обществения транспорт, но и за свободните места за паркиране, възможности за плащане и всякаква транспортна информация.
КУЛТУРА
Пламен Панов пък посочи, че културните институции в Пловдив имат техника, чрез която дигитализират артефактите. Той обяви, че тече процес по създаване на приложение, което да насърчи престоя на деца и младежи в музеи, галерии, библиотеки и други културни обекти.
"Съсвсем наскоро, благодарение на Норвежката програма, спечелихме проект за разработване на единно приложение, насочено основно към младите туристи - децата. Музеите трябва да се посещават от деца и млади хора, за да може там да се възпитава не само духът на Пловдив, но и обичането на историята. Това приложение ще позволи всеки чрез таблет или телефона да влезе Природоначуния музей или Археологическия музей, да играе "куест" игра, чрез която може да минава през различни нива, да получи награда и да бъде насърчено да посети и друг културен институт, където играта може да продължи", посочи Панов.
Втората част на Digital Plovdiv бе посветена на гледната точка на бизнеса и как той вижда бъдещето на Пловдив като „умен град“.
„Вече не се говори за „умни градове“, а за „умно живеене – smart living“, защото крайната цел на нашите продукти е да подобрят качеството на живот на хората в градска среда. 1/3 от натоварения трафика в големите градове се дължи на автомобили, които обикалят средно 4.5 км. допълнително в търсене на парко място. Това води до увеличаване на вредните емисии с между 8-10%. Решението на проблемите с паркирането не е панацея, но трябва да е част от един интегриран подход, който може да оптимизира трафика и да надгради системите на градския транспорт, правейки го по-привлекателен за гражданите. Услуги като park-and-ride са един добър пример как общината може да стимулира гражданите да оставят автомобила си и да ползват градския транспорт, осигурявайки им подходящите условия за това. Хората имат нужда от иновативни решения в градската мобилност. В София вече 70% от превозните документи са дигитални, което е знак, че гражданите реагират повече от добре на новите продукти.“, сподели г-н Николай Недялков, изпълнителен директор на посветената на решения за умни градове компания – Tixi.
“Ние смятаме, че трябва да има интегриран и интермодален „билет“ за гражданите – едно решение, което да дава възможност на хората да закупуват и валидират пътуването си в цялата градска мрежа – бързо, лесно, мобилно и с гъвкаво тарифиране. Общественият транспорт е кръвоносната система на един град, неговата основна цел трябва да бъде удобството на гражданите и гостите на града“, допълни още Недялков.
Сред другите интересни проекти, които бяха представени по време на Digital Plovdiv бе и напълно отдалечената опция за заявление и смяна на адресна регистрация – само чрез достъп до мобилно устройство, която вече функционира в София.