Фалшива страница в социалните мрежи обещава промоционални карти за пътуване в Пловдив и областта. Страницата „Обществен градски транспорт в Пловдив“ примамва потребителите с оферта за „безплатни пътувания“, но срещу 5 лева, а целта е да получи достъп до личните им данни. Под формален повод – 70 години от създаването на „Gradski Transport Plovdiv AD“ – всъщност се разиграва класическа фишинг схема, пише trafficnews.bg.
В спонсорираната публикация се твърди, че пловдивчани могат да получат карта за всички линии срещу 5,77 лева и да пътуват шест месеца без ограничения. Уточнено е, че офертата важи само за първите 500 души, което цели да провокира бърза реакция и регистрация чрез външен линк.
Нещо повече – в коментарите има десетина „доволни клиенти“ – потребители, които изразяват благодарността си, че са получили подобна карта и показват снимки. „Радвам се, че се възползвах и получих карта“, „Отлично обслужване. Бърза обработка, прозрачни условия, комфортно пътуване. Всичко е ясно и надеждно“, пишат потребители с не особено разпространени по нашите ширини имена – Anastasie Choquet, Denise Brunelle. Профил с имената Erik Virtalen пък изказва впечатление, че автобусите на градския транспорт в Пловдив са „много високо качество и пътуването е приятно“.
Ако кликнете на връзката обаче, ще бъдете отведени към страница, където се изисква въвеждане на лична информация. Най-често това са три имена, ЕГН и банкови данни. Това обаче няма да доведе до регистрирането и получаване на желаната от потребители карта за безплатен транспорт, а е добре познат модел за източване на чувствителна информация.
Името на дружеството, използвано в измамата, реално съществува — „Градски транспорт – Пловдив“ АД. То обаче е регистрирано през 2007 година, а не през 1955 г., както се твърди в обявата. По това време в България е имало държавен модел на стопанство, а първото българско акционерно дружество външнозастрахователното „Булстрад“ АД, основано през 1961 година.
Куриозното в случая е, че страницата, представяща се за транспортен оператор в Пловдив, е категоризирана във Facebook като „Ресторант“.