Гуми, филтри, спирачки - как да подготвим автомобила си за пролетта

Автор: Plovdiv Now 7372
Гуми, филтри, спирачки - как да подготвим автомобила си за пролетта

С идването на пролетта човек обикновено прибира зимните дрехи и обувки в гардероба, след което провежда и пролетно почистване на дома си. Мнозина от шофьорите се ограничават единствено със смяна на гумите, има и такива, които почистват салона и измиват каросерия.

Тези две процедури, между друго, не са излишни, но нещата, които собственикът на автомобил трябва да направи между тези два сезона са много повече. Те са по силите на всеки шофьор и няма нужда превозното средство да се вкарва в сервиз, което съответно означава и много повече разходи. 

Смяна на гумите

Сигналът, че зимните гуми трябва да бъдат заменени, идва от времето навън. Когато средите температури се задържат над нулата и асфалтът по улиците престане да замръзва, означава, че този момент е настъпил. Счита, че по-твърдата смес на летните гуми започва да работи ефективно при температури от +5°С и нагоре. 

Затова когато въздухът сутрин и вечер не се охлажда до минуса, а през деня стига до +10°С, спокойно може да се посети работилницата за смяна на гуми. Обикновено това се случва през април, но някои шофьори го отлагат за май.

Проверка на налягането в гумите

За самите колела, както и за окачването на автомобили, е вредно както прекалено ниското, така и много високото налягане в гумите. Затова се препоръчва, то да бъде измерване всеки ден преди потегляне с колата. Какви трябва да бъдат стойностите на налягането в гумите обикновено е посочено в инструкцията за експлоатация на автомобила, а също така на вратата или на люка на резервоара. 

При сезонната смяна трябва да се провери състоянието на гумите, които се поставят - дали не нарязани и увредени по време на престоя си през зимата.

Проверка на перата на чистачките
При често използване на чистачките техните гумени пера изкарват средно около година и половина, като през зимата те са подложени на по-сериозни натоварвания заради снега и леда, ниските температури и реагенти, изсипвани по пътищата. 

Често в началото на пролетта чистачките може да започнат да "мажат" по стъклото и съответно да не се справят със задълженията си дори при ситен дъжд. Затова е по-добре техните пера да бъдат заменени с нови.

Проверка на маслото в двигателя

Дори да не е дошло времето за смяна на маслото в двигателя, в началото на пролетта (още по-добре всеки месец) трябва да се провери неговото състояние. Ако маслото е малко, трябва да се долее, за да достигне нужното ниво. 

Също така трябва да се обърне внимание на цвета и прозрачността на смазката, като в нормално състояние тя е кафяво-жълта. Ако маслото и почерняло и в него има много мръсотия, то е добре то да бъде сменено дори по-рано от предвиденото.

Смяна на филтрите

Въздушният филтър представлява белите дробове на двигателя. През зимата в него могат да попаднат различни частици от соли, реагенти от пътя и дори кал. Замяната на този консуматив ще позволи на мотора да диша по-леко, а автомобилът ще върви по-добре и дори ще спести гориво. 

На свой ред, филтърът в салона гарантира свеж въздух и съответно предпазва здравето на шофьора и пътниците. Ако е замърсен, филтърът не пропуска свеж въздух и може да стане причина за запотяване на прозорците.

Проверка на тръбите и ремъците

За да не остане двигателят без охлаждане в горещите летни месеци и съответно автомобилът да ви остави някъде на пътя, трябва да се провери състоянието на тръбите, по които антифризът попада в радиатора и след това се оттича от него. Те трябва да бъдат цели, херметично затворени и плътно закрепени. Ако има драскотини, следи от увреждания или дори увреждания, трябва да бъдат заменени. 

Препоръчва се и проверка на вентилатора, а също така и на ремъците. Ако те са се отпуснали или накъсали, може да се стигне до сериозен проблем. Затова ремъците трябва да бъдат затегнати или дори заменени, ако се налага.

Проверка на радиатора

Не по-малко важно за мотора е състоянието на радиатора, който го охлажда. През зимните месеци той може да е увреден, докато някой снегорин е почиствал около мястото, на което е била паркирана колата. Не е изключено заради влажното и студено време по него да се е образувала корозия. Това се проверява с визуален оглед под капака или под самия автомобил, а също така и по нивото на охладителната течност в резервоара. Ако то е спаднало, трябва да се долее антифриз, който може да бъде купен на много места.

Проверка на спирачките

Това е най-важната система на автомобила, отговаряща за безопасността на водача, неговите спътници и останалите участници в движението. Трябва да се убедите, че спирачните дискове и накладките не са достигнали критични нива на износване. Признак за вероятно неизправност в тази система може да бъде прекалено леко или много тежко натискане на педала, светване на лампа на приборния панел или страничен звук - най-често силно стържене при спиране или намаляване на скоростта.

Почистване на акумулатора

Големите студове, както и високите температури могат да съкратят ресурса на акумулатора. Експертите съветват батерията да се поддържа в добро състояние, като от време на време нейните клеми за закрепване трябва да бъдат почиствани. Освен това, редовно трябва да се проверява, дали акумулаторът е стабилно закрепен. Той служи между 3 и 5 години, така че след този срок е напълно нормално да се мисли за неговата смяна. 

Признаците, че такава се налага, най-често са трудно стартиране на двигателя, издуване на корпуса на батерията и светване на сигнална лампа на приборния панел. Често може да се стигне до силно нагряване, слабо зареждане, както и до проблеми в работата на електрическите система на борда - премигване на фаровете, бавно затваряне на прозорците, отказ на климатика или радиото.

Проверка на климатика

За да не се мъчите в задръстванията, когато слънцето пече много силно, е нужно още от по-рано да сте се убедили в изправността на климатика. Ако той не може да поддържа температура на въздуха с 10°С по-ниска от тази навън, значи има някакъв проблем. Най-често това е изтичане през някое от съединенията от тръби в самата система, но е възможно да има механична повреда или да се е появила ръжда. Тези повреди се отстраняват в специализиран сервиз, където климатикът може да бъде тестван и съответно ремонтиран.

Източник: automedia

Подобни новини

Вашият коментар през Facebook

Новини Trafficnews logo

Изпрати новина