Месеци наред граждани чакат Агенцията по геодезия, картография и кадастър /АГКК/ в Пловдив да обработи документите им. Тежките просрочки се случват на фона на интегрирането на новата система, с която администрацията работи. С такъв случай се сблъсква Илия Шивачев, който разказва пред TrafficNews, че документите му се бавят вече 5 месец.
„Наследих имот, като се опитвам да вляза във владение, като го прехвърля на мое име. Открихме обаче несъответствие при кадастралното заснемане, затова пуснах заявление да бъде направено ново такова. Тъй като времето ме притискаше, реших да заплатя за бърза поръчка, за която заплатих допълнителни 200 лева. Това се случи на 5 декември 2024г.", казва пловдивчанинът.
Припомняме, че от края на 2025 година функционира обновена кадастрално-административна и информационна система. Актуализацията интегрира всички налични системи за кадастрални и специализирани данни в АГКК в единна среда. По заявка на „Информационно обслужване“ АД тя трябваше да подобри бързината и достъпността до административните услуги. Месеци по-късно обаче системата прави проблеми, които довеждат до сериозна забавяне и пропуснати ползи за гражданите. Заради смущенията, които обхванаха всички териториални звена на Агенцията, от Министерство на регионалното развитие и благоустройството заявиха, че ще обезщетят засегнатите потребители.
Това обаче не се е случило с парите, заплатени от Илия Шивачев за бърза поръчка. Сумата от 200 лева не е възстановена по сметката му повече от месец след подаване на заявление за процедурата.
„От началото на 2025г. ходя на гише, за да търся информация какво се случва с преписката ми. Не получавам конкретен отговор – никой не може да ми каже още колко време ще трябва да чакам, за да мога да използвам имота си. Месец, година, две? Нали новата система трябваше да оптимизира работата на Кадастъра?! Това е повече от абсурд!“, споделя още Шивачев.
Този и още множество сигнали, които постъпиха до редакцията ни, свързани с идентични случаи на мудна обработка на документи, станаха повод медията ни изпрати повторно запитване до ресорното министерство.
Какво е обяснението на МРРБ?
От МРРБ отговориха, че основните проблеми, възникнали след внедряването на новата Кадастрално-административна информационна система (КАИС) към Агенцията по геодезия, картография и кадастър (АГКК), са преодолени. Статистическите данни за периода 24–28 март 2025 г. показват повишена ефективност спрямо същия период на предходната година. Казват още, че заявленията за изменение на кадастралния регистър на недвижимите имоти (КРНИ), които представляват най-голям дял от постъпващите документи, се обработват в нормативно определените срокове. Съществено отчитали намаляване от 60% на броя на входящите имейли с оплаквания към техническата поддръжка, което маркират като показател за стабилизиране на системата.
В отговор на установените забавяния, Министерството на регионалното развитие и благоустройството изискало от АГКК ежеседмични доклади как се справят с работата си. Ясно е, че до момента е обработено забавеното изпълнение по над 3000 заявления, а общият брой на просрочените случаи е намален наполовина спрямо началото на 2025г.. От агенцията посочват, че се извършват регулярни срещи с териториалните служби за приоритизиране на задачите.
Част от проектите са били доработени ръчно, като АГКК организира извънреден труд в почивни дни за наваксване на изоставането. До момента са обработени 98% от постъпилите заявления на граждани за възстановяване на сумите.
На въпрос кой носи отговорност за неуспешното внедряване на системата и дали ще има санкции за изпълнителя или лицата, отговарящи за процеса, МРРБ казва: “Всяка нова информационна система изисква определен период на адаптиране на потребителите и служителите за работа с нея и считаме, че към момента са постигнати добри нива на ефективност и по-голяма производителност при изпълнение на работните процеси”.
Добавят, че Службата в Пловдив ежедневно получава поръчки, които надвишава десетки пъти броя на експертите, които следва да ги обработят. „Общоизвестен факт е, че през последните 10 години е осъществено значително по обем ново строителство, разширяване на съществуващите и формиране на нови индустриални зони в област Пловдив, което води до съответно нарастване на постъпващите заявления в СГКК-Пловдив при неизменен брой на служителите. В тази връзка, МРРБ е предприело действия за увеличаване щатната численост на АГКК с приоритетна насоченост към териториалните звена“, заключват оттам.
Публикуваме отговорите на МРРБ без редакторска намеса:
Какъв е текущият статус на процеса по отстраняване на проблемите с новата система на Агенцията по геодезия, картография и кадастър? Кога се очаква тя да заработи нормално?
Към настоящия момент са отстранени основните несъответствия, установени непосредствено след пускането в експлоатация на новата Кадастрално-административна информационна система (КАИС). Според статистическите данни в периода 24.03-28.03.2025 г. са постъпили 960 бр. заявления за проекти за изменение на кадастралната карта, изработени са 1200 бр.; за същия период през 2024 г. са постъпили 860 бр. заявления за проекти, изработени са 950 бр. Данните показват, че са достигнати и подобрени нивата на изпълнение на постъпилите заявления. Заявленията за изменение на кадастралния регистър на недвижимите имоти (КРНИ), които са най-голям дял, се обработват в нормативно определените срокове към момента. Отчетено е и намаляване с повече от 60% на броя входящи имейли на [email protected], което показва нормализиране на работата на системата. Приемането на ЗИД ЗКИР значително ще допринесе за изпълнение в срок на работата по преписките. Следва да се отбележи, че в административните процедури, провеждани от СГКК, има нормативно изискване за уведомяване на заинтересованите лица, което удължава срока за приключването им.
Министерството пое ангажимент да работи по решаване на проблема. Какви конкретни действия бяха предприети досега и по каква причина забавянията продължават?
По изискване на министъра на регионалното развитие и благоустройството изпълнителният директор на АГКК представя ежеседмични доклади за работата на системата. Статистиката на АГКК показва, че е преодоляна констатираната забава от началото на годината и до момента е преодоляно забавеното изпълнение по над 3000 заявления. Заявленията за изменение на КРНИ, които са най-голям дял, се обработват в нормативно определените срокове към момента. Общият брой на заявленията в закъснение, към настоящият момент, са с 50% по-малко спрямо броя им в началото на годината. Отчетено е и намаляване с повече от 60% на броя входящи имейли на [email protected], което показва нормализиране на работата на системата. Приемането на ЗИД ЗКИР значително ще допринесе за изпълнение в срок на работата по преписките. За пълнота на настоящото изложение следва да се отбележи, че в административните процедури, провеждани от СГКК, има нормативно изискване за уведомяване на заинтересованите лица, което удължава срока за приключването им.
Агенцията по геодезия, картография и кадастър (АГКК) е предприела незабавни мерки, с оглед постигането на максимална работоспособност и ефективност на новата кадастрално-административна информационна система (КАИС), както и оптимизирането на работните процеси в Службите по геодезия, картография и кадастър (СГКК). Мерките включват ежедневен мониторинг и контрол на всички постъпващи заявления в АГКК/СГКК. На базата на резултатите от мониторинга на данните (брои обработвани, разпределени, пресрочени, приключени и т.н. заявления) се прилагат контрол и организационни мерки за подобряване на резултата. Чрез инструментите за статистика на новата система постоянно се следи натоварването и разпределението на задачите на служителите, като след анализ се вземат ръководни решения за оптимизация. Регулярно се осъществяват срещи със СГКК, на които се приоритизират задачи с цел наваксване на установени закъснения. Поради повишени изисквания за точност в новата система се наложи част от приетите проекти да бъдат повторно доработени ръчно от служители на АГКК. Насочено бе вниманието на експертите за приоритетно доработване.
С цел своевременно изпълнение на работата по преписките, АГКК е организирала неколкократно полагането на извънреден труд от служителите в почивни дни.
Колко граждани са засегнати от проблемите, причинени от новата система, и какви компенсации са предвидени за тези, които са платили за експресни услуги, но не са ги получили в срок? Има ли данни за подадени заявления за възстановяване на сумата, които все още не са обработени и изпълнени?
Всички граждани, чиито услуги не са изпълнени в срок, могат да подадат заявление за въстановяване на суми, платени за бързи услуги. Подробна информация за реда за възстановяването им е публикувана на интернет страницата на АГКК на следния линк: https://www.cadastre.bg/vuzstanovyavane-na-nadplateni-i-pogreshno-prevedeni-sumi.
Към момента са обработени 98% от постъпилите заявления за възстановяване на суми.
Следва да се отбележи, че всеки конкретен случай се проверява индивидуално, тъй като не винаги твърдяната забава се дължи на служители на АГКК.
Кой носи отговорност за неуспешното внедряване на системата и има ли предвидени санкции за изпълнителя или лицата, отговарящи за процеса?
Всяка нова информационна система изисква определен период на адаптиране на потребителите и служителите за работа с нея и считаме, че към момента са постигнати добри нива на ефективност и по-голяма производителност при изпълнение на работните процеси.
По отношение на цитираната в сигнала СГКК-Пловдив следва да се отбележи, че постъпващият брой заявления на ден надвишава десетки пъти броя на експертите, които следва да ги обработят. Общоизвестен факт е, че през последните 10 години е осъществено значително по обем ново строителство, разширяване на съществуващите и формиране на нови индустриални зони в област Пловдив, което води до съответно нарастване на постъпващите заявления в СГКК-Пловдив при неизменен брой на служителите. В тази връзка, МРРБ е предприело действия за увеличаване щатната численост на АГКК с приоритетна насоченост към териториалните звена.